جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۱۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ - ساعت ۰:۱۳

آیین عید قربان در بین ترکمنان خراسان شمالی

یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی که در بین ترکمن ها رواج دارد عید قربان است، قوم ترکمن خراسان شمالی برای استقبال از این عید بزرگ از سه روز و یا گاها دوماه قبل آماده می شوند.
آیین عید قربان در بین ترکمنان خراسان شمالی,

 به گزارش عصر اترک، یکی از کارهایی که خیلی مورد دغدغه قوم ترکمن خراسان شمالی قرار می گیرد و از دوماه قبل انجام می شود آغاز پرورش دام برای قربانی در روز عید قربان است که دام های از قبیل گاو،گوسفند و بز را تهیه دیده و با نگهداری خوب آن را به خوبی پرورش داده و پروار می کنند.

تهیه دام در سه روز مانده به عید قربان مردم را بیشتر به تکاپو وادار می کند .

روز کرگون

 

 

 

یکی دیگر از کارهایی که قبل از عید قربان انجام می شود و مورد دغدغه خانم های ترکمن است  روز "کرگون" به معنای خانه تکانی و تمیز کردن منازل توسط بانوان است که با همکاری هم خانه تکانی کرده و همه وسایل خانه از جمله فرش ها را شسته و به خوبی نظافت خانه را انجام می دهند تا به استقبال عید قربان بروند .

 

روز قوقن

 

مراسم بعدی که یک روز به عید قربان مانده انجام می شود نیز روز "قوقن"نام دارد که در این روز خانم های ترکمن به پختن نان های محلی و روغنی می پردازند و آن را بین همسایه های خود تقسیم و برای هم دعای خیر می کنند و آقایان روستا در مسجد یا خانه یکی از اهالی جمع شده و بعد از خوردن نان های محلی با تلاوت آیات قرآن به روح رفتگان فاتحه نثار کرده و برای زنده ها دعای خیر می کنند .

 

 

رسم دیگری که دربین ترکمن ها رایج است تسریع در انجام کارهای عقب افتاده مانند قالی است که به کمک گرفتن از هم سعی می کنند قالی های خود را تمام کرده و با خیال راحت به جشن ها و عید دیدنی های عید قربان بپردازند.

 

 

همچنین آماده کردن هیزم و ساخت اجاق با گل و سنگ  برای پخت قورمه در روز عید قربان نیز از دیگر کارهایی است که مورد دغدغه بود و قبل از فرارسیدن روز عید انجام می شود.

 

دیکمه اوچماق

آماده کردن تاب و تاب بازی با عنوان"دیکمه اوچماق"از دیگر رسم های پرطرفدار دربین جوانان است که تاب های بلندی را با چوب برپا کرده و  جوانان ترکمن چه دختر و چه پسر دور هم جمع شده و در کنارهم ایام عید را با تاب بازی کردن و شادی کردن در کنار دیگر مراسم های عید سپری می کنند.

 

 

 

قربان شورا  

از دیگر مراسم استقبال می توان به خرید و دوخت البسه های نو ومحلی اشاره نمود که چند روز مانده به عید قربان تهیه دیده و آماده می کنند.

 

 

آیین دیگری که در شب عید قربان انجام می شود استحمام مخصوصی با عنوان "قربان شورا"  است که هنگام استحام اشعاری مخصوصا برای به هیجان آوردن کودکان خوانده می شود  و با شادی شب قبل عید قربان را نیز سپری می کنند.

 

 گزارش:صاحب جمال رحیمی

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1397/06/01
0
0
سلام با تشکر از زحمات خانم رحیمی عکس قصاب مردانه نداشتی قصابی که کار زنان نیست خانم رحیمی
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک