ملاصدرا شناخت حصولی ماهوی خدا را محال و شناخت حصولی اجمالی غیرماهوی را ممکن میداند. دیدگاه صدرالمتألهین در کنار عمق و دقتش، برخی کاستیها نیز دارد که در این نوشتار بدان پرداختهایم.
چکیده
ضعف وجودی مدرِک و شدّت وجودی مدرَک، بزرگترین چالش در برابر امکان شناخت خداست. در نظام فلسفی صدرالمتألهین، این مسئله در دو حوزه شناخت حضوری و حصولی مطرح میشود. شناخت حضوری، شامل شناخت علت به معلول، شناخت شیء مجرد به ذات خود و شناخت معلول به علت میشود. دو قسم نخست از قبیل علم حضوری تفصیلی و قسم سوم از قبیل علم حضوری اجمالی است. در اندیشه صدرالمتألهین، علم حضوری موجودات به واجب تعالی از دو قسم اول نبوده، از قسم سوم است. ملاصدرا شناخت حصولی ماهوی خدا را محال و شناخت حصولی اجمالی غیرماهوی را ممکن میداند. دیدگاه صدرالمتألهین در کنار عمق و دقتش، برخی کاستیها نیز دارد که در این نوشتار بدان پرداختهایم.
کلیدواژهها: شناخت حصولی؛ شناخت حضوری؛ کنه ذات الهی؛ نظام فلسفی صدرالمتألهین
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی: دانشجوی دکتری (سطح چهار) جامعه المصطفی(ص) العالمیه و کارشناس ارشد فقه و اصول
فصلنامه حکمت اسلامی - دوره 3، شماره 1، شماره پیاپی 8، بهار 1395.
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.