سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ساعت ۱۶:۲۷
یادداشت/ محمود فرشیدی

تصویری مقتدر از دولت

دشمن اگر در تحلیل‌ها و ارزیابی‌هایش به این نتیجه برسد که اعمال فشارها حتی موجب تقویت استقامت ملت ایران خواهد شد طبعا عقب‌نشینی خواهد کرد.
تصویری مقتدر از دولت,

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس «محمود فرشیدی» در سرمقاله شماره امروز روزنامه «رسالت» نوشت:

ملت ایران طی چهل سال گذشته ، با واژه "شرایط حساس کنونی" خو گرفته و آموخته است که چگونه در توفان حوادث ، آرامش خود را حفظ و توطئه‌ها را مدیریت کند. در این چهار دهه، تهاجم و تهدیدهای نظامی ،  تهدیدهای امنیت و ثبات سیاسی ، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و تحریک به آشوب‌های خیابانی ، تمامی این فشارهای دشمن به منظور شکستن روحیه مقاومت مردم ایران اعمال شده است و در مقابل مردم ایران با استقامت تحسین‌برانگیز خود، دشمن را ناکام گذاشته‌اند تا آنجا که ریچارد نفیو، مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران اعتراف می‌ کند که این فشارها موجب شده است که : (1)
1-حس حمایت مردمی و دولتی از برنامه‌های هسته‌ای  افزایش یابد
2- اقتصاد مقاومتی در ایران شکل بگیرد
3-بخش‌های غیرنفتی از جمله تولید سیمان ، توسعه پیدا کند
4-ایران توانسته است حمایت بیش از یک‌صد کشور را در ارتباط با حق هسته‌ای خود جلب کند
5- ایران با توسعه مستمر برنامه هسته‌ای خود، از موضع قدرت در مذاکرات حضور یافته و نهایتا در سال 2008 به حق هسته‌ای خود مشروعیت بخشیده است.
6- جایگاه سپاه پاسداران در اثر تحریم‌های آمریکا در میان مردم ایران تقویت و سپاه تبدیل به قهرمان ملی شده است.
7- با آنکه  خرد جمعی در واشنگتن در سال‌های 2009 و 2010 به این باور رسیده بود که دولت ایران در برابر تحریم بنزین از پای درخواهد آمد اما ایران با تدابیر گوناگون توانست از توفان تحریم‌ها بگذرد.
در حقیقت سرمایه استقامت ملت ایران در برابر فشارهای دشمن  غرور ، عزت و هویت ملی‌اش بود و دولتمردان نیز به پشتیبانی مردم ، موفق به عبور از آن لحظات بحرانی شدند.
اینک بار دیگر سردمداران جنایتکار آمریکا با عبرت نیاموخته از تجربیات شکست خورده پیشین، هجومی دیگر را علیه ملت ایران آغاز کرده‌اند بدان تصور که با اعمال "فشار اقتصادی" ، "فشار عملی" یعنی "تحریکات اغتشاش‌آفرین" و نیز تشدید "فشارهای روانی" خواهند توانست این بار ملت ایران را در برابر شیطان بزرگ به زانو درآورند. روشن است که در چنین شرایطی ، دولتمردان کشور در برابر چه آزمایش و مسئولیت سرنوشت سازی قرار گرفته‌اند و بخصوص شایعاتی که در زمینه بی‌انگیزگی برخی وزیران شنیده می شود چه آثار مخربی بر جامعه خواهد گذاشت.
بر همین اساس در شرایط کنونی ، رهبر نستوه و انقلابی ایران، حضرت آیت ا... خامنه‌ ای ، با دعوت از رئیس جمهور و دولتمردان به آنان تاکید فرمودند که "شرط اصلی موفقیت در همه عرصه‌ها،برخورداری از روحیه قوی، انگیزه ، شجاعت و عزم راسخ است."
معظم له همچنین به ضرورت ارسال "تصویری مقتدر از دولت" اشاره و یادآوری فرمودند که "تصویر دولت در چشم مردم تصویری توانا ، کارآمد و تلاشگر باشد."
البته در کارزار هماوردی فشارهای دشمن و استقامت ملت ایران، به اعتراف سیاستمداران ایالات متحده ، ظرفیت آمریکا در اعمال فشارها نامحدود نیست بویژه که برخلاف برخی دوره‌های گذشته، این بار در اجماع نسبی علیه ایران هم ، شکاف‌هایی پدید آمده است. لذا دشمن تلاش می‌کند به شیوه‌های مختلف، پیامدهای اعمال فشارهای خود را مورد ارزیابی قرار دهد و به خیال خود آستانه فروپاشی استقامت ملت ایران را شناسایی کند و اگر در تحلیل‌ها و ارزیابی‌هایش به این نتیجه برسد که اعمال فشارها حتی موجب تقویت استقامت ملت ایران خواهد شد طبعا عقب‌نشینی خواهد کرد به همین دلیل باید بررسی کرد که شاخص‌ها و شیوه‌های دشمن در ارزیابی پیامد فشارهایش چیست؟
نویسنده کتاب "هنر تحریم‌ها" (2) در این زمینه به 6 شاخص اشاره می‌کند که به جز سه مورد آن یعنی شاخص‌های اقتصادی، تحولات سیاسی کشور و افکارسنجی میزان حمایت مردم از دولت، سه مورد بقیه مربوط به رفتار دولت است یعنی از اظهارنظرهای عمومی مقامات دولتی، می توان به سطح استقامت یا تسلیم آنان پی برد.
همچنین گرایش‌های تبلیغاتی‌ای که دولت بر آنها تمرکز دارد و نیز شاخص دیگری در این زمینه است اشاره می‌کند که تمرکز دولت ایران بر پیشرفت کلی و دست برداشتن از فناوری هسته‌ای در سال 2016 نشان دهنده نوعی عقب‌نشینی بود.
شاخص سوم ، موضع‌گیری‌های دولت در عرصه بین‌المللی است که اگر از موضع اقتدار صورت پذیرد موجب یأس دشمن خواهد شد و به همین دلیل مقام معظم رهبری در دیدار اخیر از موضع‌گیری قاطع رئیس جمهور در اروپا تجلیل فرمودند.
در پایان یادآوری دو نکته مهم ضروری به نظر می‌رسد : نکته اول آنکه  در ایران، پرچمدار استقامت در برابر دشمن، رهبر معظم انقلاب هستند و ملت و دولت تحت فرماندهی ایشان، مقاومت و ایستادگی خواهند کرد. نکته دوم ضرورت تقویت جایگاه و اقتدار دولت در شرایطی است که دشمن، سیاست شکستن روحیه دولتمردان را در پیش گرفته است و البته از دولتمردان نیز انتظار می‌رود که قدردان سیاست‌های حمایت‌گرانه معظم له باشند و تدابیر حکیمانه ایشان را برای عبور از این گذرگاه حساس، دقیقا و قاطعانه به اجرا درآورند.
پی نوشت‌ها:
2و1 - کتاب هنر تحریم‌ها ، نوشته ریچارد نفیو، ترجمه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام/ز

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک