چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۸۰۸۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ساعت ۴:۱۰

وقوع زلزله در بخش سنخواست و فعال شدن گسل قلی

برابر اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت 8 و 28 دقیقه روز سه شنبه مورخ 26 تیر ماه 1397 زمین لرزه ای به قدرت 9/4 در مقیاس ریشتر در محدوده بخش سنخواست استان خراسان شمالی (حوالی روستای قلی) به وقوع پیوست .
وقوع زلزله در بخش سنخواست و فعال شدن گسل قلی,

به گزارش عصر اترک،  این زمین لرزه در شهر بجنورد نیز به وضوح احساس شد . بررسی های میدانی اولیه توسط مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی حاکی ازاین است که خوشبختانه هر چند این زمین لرزه خسارات جانی نداشته ، اما با وقوع خسارات مالی و ترک خوردگی دیوار منازل و ابنیه در روستاهای قلی ، کلاته ترک ها و موری همراه بوده است و نیز باعث ریزش کوه و مسدود شدن موقت راه ارتباطی روستاهای موصوف شده است .

با توجه به خسارات اعلام شده و ریزش کوه در منطقه و نیز با بررسی نقشه زمین شناسی به مقیاس 1:100000 سنخواست تهیه شده توسط سازمان زمین شناسی واکتشافات معدنی کشور ، متوجه می شویم یک گسل معکوس از نوع تراستی ( راندگی ) موسوم به گسل قلی و با روند شمال باختری جنوب خاوری  در این منطقه مشاهده می شود .

 این گسل که حدود 15 کیلومتر طول دارد و در دامنه جنوبی ارتفاعات سالوک واقع است ، از جنوب خاوری روستای قلی آغاز شده و با عبور از ارتفاعات شمال کلاته ترک ها ، قلی ، کلاته موری و ملاویس تا شمال روستای دربند امتداد دارد و چون خسارات وارده مربوط به همین روستاها می باشد که  همه آنها تقریباً بر روی یک خط و در امتداد خط گسلی ( راندگی) قلی قرار دارند لذا می توان گفت که به احتمال زیاد فعال شدن گسل (راندگی یا تراست ) قلی عامل اصلی وقوع این زمین لرزه بوده است .

گسل تراستی قلی در مرز سازندهای زمین شناسی به نام سازند میلا ( متشکل از سنگ های آهکی و دولومیتی دوره کامبرین با قدمت حدود 530 میلیون سال پیش ) و سازند قلی ( متشکل از شیل های سبز رنگ ، سنگ های سیلتی و ماسه سنگ های حاوی فسیل گراپتولیت  دوره اردوویسین با قدمت حدود 470 میلیون سال پیش ) واقع شده است و این دو سازند از جمله کهن ترین سازندهای زمین شناسی استان خراسان شمالی محسوب شده و جزو زون زمین شناسی البرز شرقی ( بینالود ) می باشند .

لازم به ذکر است بر اساس مطالعات زمین شناسی ساختمانی و ژئوفیزیک هر چند تا حدی می توان شدت زمین لرزه های ناشی از فعال شدن گسل ها را برآورد نمود ، اما زمین شناسان تاکنون موفق به پیش بینی زمان وقوع زمین لرزه ها نشده اند .

علی ایحال آنچه که مسلم است استان خراسان شمالی با وقوع در محدوده ایالات ساختاری کپه داغ و البرز شرقی ( بینالود) از جمله لرزه خیزترین استان های کشور محسوب شده و لذا ضرورت دارد تا ضمن اطلاع رسانی صحیح و ارائه آموزش های لازم به شهروندان، در احداث ساختمان ها و ابنیه مختلف نهایت دقت را معمول داشته و با استفاده از مصالح مطمئن و با نظارت دقیق و مداوم نسبت به احداث ساختمان ها و ابنیه مقاوم در مقابل زلزله اقدام شود .

بهمن هوشمند –
کارشناس ارشد ژئومرفولوژی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک