جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۰۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ساعت ۱:۲۴
یادداشت

نگاه تحلیلی به وضعیت بخش دامپروری و کشاورزی شهرستان جاجرم

بررسی چالش های بخش کشاورزی و دامپروری شهرستان جاجرم تا تنگناهای کشاورزان و دامداران جاجرمی و نگاهی تحلیلی به مشکلات تامین کنندگان امنیت غذایی مردم جاجرم را در یادداشت زیر بخوانید.
نگاه تحلیلی به وضعیت بخش دامپروری و کشاورزی شهرستان جاجرم,

به گزارش عصر اترک به نقل از پایگاه خبری جاجرم؛ بخش کشاورزی و دامپروری به عنوان مهمترین محور توسعه واصلی ترین بخش  درتامین امنیت غذایی کشور را برعهده دارد ولی متاسفانه این بخش مولد درشهرستان جاجرم با چالش های متعددی به تازگی مواجه شده است.
شهرستان جاجرم باتوجه پیشرفت های که درسال های اخیر در حوزهای مختلف  داشته اما همچنان با مشکلات عدیده در زمینه کشاورزی و دامپروری مواجه است که خود نیازمند یک برنامه راهبردی برای رسیدن به رونق  و جلوگیری از ترک شدن این دوصنعت توسط جامعه را به جد میطلبد.

واما چالش ها: فاصله داشتن کشاورزان سنتی با سیستم های نوین آبیاری و همچنین عدم آشنایی با کشاورزی مکانیزه یکی از اصلی ترین عامل های عقب ماندگی وکم سوددهی محصول کشاورزی باتوجه به وضعیت فعلی خشکسالی را میتوان معرفی کرد.
عقب ماندگی که بدلیل ضعف آموزش های ترویجی سازمان های متولی برای بهره‌مندی کشاورزان  و همچنین بوروکراسی طاقت فرسا وطولانی مدت ادارات عامل جدا ناشدنی آن می‌باشد.

همیشه پای پول درمیان است!!
کشاورزان ودامپروران منطقه جاجرم نیازمند پول هستند
کشاورزان ودامپروران منطقه ازکمبود سرمایه همیشه رنج میبرند.
عدم بهره برداری کافی ازسرمایه های به مانند تسهیلات بلندمدت و کم بهره صندوق توسعه ملی برای مناطق و روستای محروم و کمتر توسعه یافته شهرستان که بتواند مشوق های لازم برای  سرمایه گذاری را بدنبال آورد بسیار جای خالیش احساس میشود.
پرداخت تسهیلات برای کشاورزان ودامپروران با کارمزد بالا با درآمد کشاورزان و دامداران جاجرمی سازگاری ندارد و قیمت تمام شده محصولات آنان بانبودن پول درگردش  کشاورز و دامدار را ورشکست و یا ذلیل می‌کند.

عدم ثبات بازار
محصولات کشاورزان و دامداران جاجرم  در  بازارهای که  درسال های مختلف با پدیده خشکسالی یا سرمازدگی همراه است هیچ موقع به علت دراختیار داشتن بازار توسط دلال ها درجاجرم و سابقه بد دولت درخرید تضمینی و پرداخت مطالبات به کشاورزان نتوانسته است شعار از مزرعه تا سفره را جامعه عمل بپوشاند و حلقه گمشده فروش محصول  برای دامدار و کشاورز همیشه به منزله تیرخلاص و نابودی به زحمات چندین ساله این تولید کنندگان را بوده است.

عدم حمایت از واحد‌های تکمیلی توسط مدیران

صنعت دامپروری  به علت وابسته بودن به کشاورزی به منظور تامین نهادهای دامی خود که مهمترین بخش هزینه تولید دامدار که همانا خوراک دام میباشد را در برمی‌گیرد.
نبود واحدهای تکمیلی خوراک دام وصنایع بزرگ‌ لبنی و همچنین کشتارگاهای صنعتی در منطقه شهرستان جاجرم ازیک سو و هزینه حمل و کرایه و حامل های انرژی از شهرهای همجوار به شهرستان از سوی دیگر از عوامل بالا رفتن هزینه تولید نهایی دامپرور که همانا تولید شیر و گوشت می‌باشد را شامل می شود.

قیمت پایین محصول تولیدی شیرخام و دام جهت کشتار ((گوشت))  در زیر سایه سنگین سیاست دولت مبنی بر حمایت از حقوق مصرف کننده و تنظیم بازار باعث پایین ماندن چندساله قیمت شیر و گوشت بدنبال دارد اما این حمایت یک جانبه دولت و از طرفی سود  واسطه ها به مانند قصابی ها و لبنیات سنتی سطح شهر  از این خلاء حمایتی و نظارتی در سطح بازار  منافع و سود این قشرمظلوم و تولید کنندگان جاجرمی را  را از آن خود میکنند و فقط تمام سود حاصل این تلاش ها با هزینه انجام شده مساوی میشود و سودی حاصل از کارتولیدی  باقی نمی ماند.

ضعف عملکردی بانک ها

در بخش مالی وپرداخت وام نقطه سیاهی در چندسال اخیر درحمایت از تولید در منطقه جاجرم است
بانک های جاجرم باضعیف عمل کردن خود و قدم برداشتن های لاک پشتی و برگشت های متمادی اعتبارات و جذب نشدن اعتبارات تولیدی بلند مدت توسط تولید کنندگان بدلیل اینکه بانک های عامل به سود آور بودن تسهیلات اعطایی کوتاه مدت و بی دردسر خود می اندیشند نه به رشد و اشتغالزایی و تولید منطقه جاجرم که همانا آرزویی هرخانواده جاجرمی است .

 و موضوع اخر چالش نبود کشاورز و دامدار

متوسط سن کشاورزان منطقه جاجرم به طور عمده 50 سال به بالا است واین میانگین سنی کشاورزان و دامداران که بالای 50 سال سن در روستاها و شهر جاجرم را در برمی‌گیرد کاهش بهره‌وری را بدنبال دارد و شاهد بودن وضعیت این دو صنعت پر اشتغال توسط جوانان در خانواده خود و اقصی نقاط شهر که همانا حاصل بی مهری مدیران دولتی وعدم تخصص کافی مدیران بانکی می‌باشد باعث فاصله گرفتن از جمعیت کشاورزان و دامداران شهرستان توسط جوانان را عامل میشود.
در پایان امید داریم که معضلاتی که اکنون صنعت دامپروری و کشاورزی را درشهرستان جاجرم تحت تاثیر قرار داده با هماهنگی وایجاد یک کارگروه توسط مدیران دولتی وحمایت هرچه بیشتر مدیران بانکی از این بحران جدی خارج و نگاه ویژه به این قشر مهم جامعه داشته باشند.

تیم اقتصادی پایگاه خبری جاجرم


انتهای پیام / ب

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک