سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۰۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ساعت ۱۲:۳۷
در میز گرد قرارگاه عمران و آبادی مطرح شد؛ بخش دوم

مباحث فرهنگی در مظلومیت قرار گرفته است/شناسایی و رصد بیماری های هر منطقه

قرارگاه عمران و آبادانی از سال 95 با هدف توسعه و رفع محرومیت در روستاها آغاز بکار کرده و تاکنون 41 پروژه محرومیت زدایی را بوسیله پای کار آوردن مردم در 4 دهستان محروم خراسان شمالی به انجام برساند و 40 پروژه دیگر نیز در دست اقدام دارد.
 مباحث فرهنگی در مظلومیت قرار گرفته است/شناسایی و رصد بیماری های هر منطقه,

به گزارش عصر اترک، پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر آباد کردن یک هزار نقطه در کشور، قرار گاه عمران و آبادانی از سال 95 با شناسایی ظرفیت ها در 80 روستای محروم خراسان شمالی در4 دهستان دهستان محروم گیفان در بجنورد، راستقان و حصارچه در راز و جرگلان، دهستان شیرین سو در منطقه مانه و سملقان، شروع به خدمات رسانی کرد و 5 دهستان دیگر در شهرستان فاروج، شیروان و اسفراین نیز در حال شناسایی هستند.

 

عصر اترک با دعوت از سرهنگ محمدرضا شجاع، دبیر قرارگاه در خراسان شمالی و محمد اکبرزاده، مسئول کارگروه و تعلیم و تربیت، مصطفی جهانی، مسئول کارگروه معیشت و اشتغال، حجت الاسلام مهدی تقوی، مسئول کارگروه فرهنگی و اجتماعی و حجت الاسلام محمد شمسایی، مسئول کارگروه سلامت به بررسی اقدامات این قرارگاه در استان پرداخت بخش اول پیش از این منتشر شد و ادامه بخش دوم و پایانی ای میزگرد تقدیم می شود.
 

مباحث فرهنگی در مظلومیت قرار گرفته است

حجت الاسلام مهدی تقوی، مسئول کارگروه فرهنگی و اجتماعی: مباحث فرهنگی در کشور در مظلومیت قرار گرفته است و مسئولان بیشتر به دنبال حل مسائل معیشتی، اقتصادی جامعه و زیرساختی هستند و این نشانگر این است که مشکل به جای دیگری مربوط است و تا جایی که فرهنگ ناب محمدی در جامعه تسری نیابد در هیچ کدام از ابعاد جامعه نمی توانیم قدمی برداریم و شاهد این ماجرا هجمه های دشمن است که به سمت مسائل فرهنگی سوق پیدا کرده است. 

 

 

مقام معظم رهبری به شبیه خون فرهنگی تذکر می دادند اما گوش شنوایی برای شنیدن صحبت های ایشان نبود. ایشان خواستار خارج شدن فرهنگ از مهجوریت هستند و تاکید دارند بودجه های درستی هم برای این حوزه اختصاص داده شود اما شاهد هستیم در ادارات در بحث بودجه فرهنگی بسیار کم هزینه می شود.

 

 

استقرار امام روستا در روستاهای استان

در قرار گاه پیشرفت و آبادانی چیزی که به خوبی تدبیر شده است، استقرار یک روحانی در روستا به اسم امام روستا است و امام روستا یعنی کسی که در تمام وجوه معیشت، اشتغال، سلامت و تعلیم تربیت در روستا پیشرو است که در گام اولیه شناسایایی معضلات و مشکلات 4 دهستان را در دستور کار قرار دهد که در این 80 روستا با تکرار بالای 180 بازدید انجام شد و با مشورت با بزرگان و مردم و معتمدین روستا بعضی از مشکلات احصا شد و نقاطی که ظرفیت داشت، کسی به عنوان امام روستا مستقر شود را شناسایی کردیم که 13 روستا، 9 روستا در گیفان و 4 روستا در راستقان  شرایط استقرار را داشتند و تاکنون 9 نفر نیز جذب شده است.

 

طی دو سه ماه که امام روستا در برخی از روستاها مستقر شده است تاثیرات حضور امام روستا مشخص شده است و عده ای زیادی هم امام روستا را قلب تپنده روستا می نامند.

 

 

در برنامه سه ماهه که به امام روستا محول می شود احیا کردن مساجد و بازگرداندن مساجد با کارکردی که در صدر اسلام داشتند اولین گام است . یک نفر امام روستا چندتا مسجد را زیر پوشش قرار می دهد و با اهالی ارتباط خوبی دارد و مسائل و مشکلات را پیگیری می کند.

 

در حال حاضر مشکل کشور این است که نسل مهذبی نتوانسته ایم پرورش دهیم، هر چند در بسیاری از موارد تخصص ها فراگرفته شده اما تهذیب نسل شکل نگرفته است که خدمتگزار جامعه خودش باشد و گاهی دیده می شود کسی که از سرمایه مملکت در راه رساندن او به مدارج علمی استفاده شده به آفتی برای اجتماع تبدیل شده است بنابراین در قرارگاه عمران و آبادانی سعی بر این است نوجوانان و جوانان روستا جذب مسجد شوند و با امامت امام روستا نسلی متعالی تربیت شود و خوشبختانه هم اکنون در مساجد روستا هشتاد تا صد جوان پای صحبت های امام می نشینند و رشد و تعالی می یابند.

 

شناسایی و رصد بیماری های هر منطقه

حجت الاسلام محمد شمسایی، مسئول کارگروه سلامت: در عرصه بهداشت و سلامت زحمات زیادی کشیده شده و به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات به جایگاه بسیار خوبی دست یافته ایم اما اگر وضعیت سلامت را پایش کنیم می بینیم وضعیت سلامت چیز دیگری را نشان می دهد به عنوان مثال 20 درصد افراد جامعه فشار خون دارند، بیش از 10 درصد مردم مبتلا به دیابت هستند و یا اینکه از هر 5 زوج یک زوج بادار نمی شوند و اینها ناشی از این است که سیستم دفاعی مردم امروزی ضعیف شده است و یکی از مهمترین علت ها تغذیه نامناسب است و این وضعیت در دنیا تا جایی ادامه پیدا کرد که سازمان جهانی بهداشت تصمیم گرفت طب سنتی و مکمل را در کشورها توسعه دهد و در سال 1978 ابلاغ شد که طب سنتی و جایگزین دوباره احیا شود.

 

اقداماتی که کارگروه قرارگاه عمران و آبادانی در80 روستا و 4 دهستان انجام داده شناسایی و رصد بیماری های هر روستا ، آموزش سفیران سلامت در روستا،آموزش بحث تغذیه و سلامت به بانوان روستا، آموزش معلمان و دانش آموزان و آموزش امامان جماعت روستا را انجام داده است.

 

با توجه به روایاتی که از ائمه معصومین داریم "معده خانه تمام بیماری ها است و پیشگیری هم راس درمان و داروست" ، اولویت کار را در پیشگیری قرار دادیم  و در جلساتی که با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی داشتیم اعلام کردیم که مشترکات فراوانی در پیشگیری از بیماری ها داریم و لذا به کمک مربی خانم و آقا جلسات عمومی و خصوصی برگزار کردیم که کلاس ها با استقبال خوبی مواجه شد.

 

آموزش سبک زندگی سالم و اسلامی به صورت کلاسی و چهره به چهره برگزار شد تا نکات ویژه اهل خانه پیدا شود تا درصد موفقیت بالا رود، پیگیری مشکلات آب روستایی از لحاظ کمیت و کیفیت بررسی شد تا هم مشکلات به ادارات مربوطه ارجاع داده شود و هم به کارگروه زیرساخت انتقال داده شود تا این کارگروه در راستای برطرف کردن مشکلات برآید.

 

هم افزایی با کارگروه اشتغال جهت کشت گیاهان دارویی و تهیه کتاب اطلس گیاهان دارویی استان انجام شد که هم به درد دانشجویان استان و کشور به درد می خورد، تولید محتوا در عرصه سلامت، پیشگیری و سبک زندگی و آمادگی عرضه به دانشگاه علوم پزشکی از دیگر برنامه های اجرا شده در این مناطق بود.

 

اگر عرصه سلامت به دشمن واگذار شود سایر عرصه ها هم واگذار می شود

یکی از اهداف ما ایجاد یک مکتب تلفیقی است که طبق بند 12  ابلاغ سیاست های کلی مقام معظم رهبری، ترویج، توسعه و کشت و فرآوری گیاهان دارویی و همکاری دوجانبه طب سنتی است که از مردم و مسئولین انتظار داریم همکاری داشته باشیم تا این مطالبه مقام معظم رهبری روی زمین نماند چراکه اعتقاد داریم اگر عرصه سلامت به دشمن واگذار شود سایر عرصه ها نیز به ترتیب به دشمن واگذار خواهد شد.

 

ایران کشوری است که عرصه های غنی از گیاهان دارویی را دارد و 13 اقلیم آب و هوایی دنیا یازده اقلیم را دارا هستیم و ایران به تنهایی به اندازه کل اروپا گیاهان دارویی را دارد که امیدواریم از این فرصت بیشترین بهره برداری را ببریم.

 

ابلاغ ساست های مقام معظم رهبری در 24 بند در زمینه اقتصاد مقاومتی است که ما کشور بزرگ و قدرتمندی هستیم و گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان غالبی است و در شرق حرف برای گفتن در برابر گفتمان غرب دارد و در این بازه زمانی حرکتی که از طرف مقام معظم رهبری ترسیم شده است در کارکرد فضای انقلاب اسلامی و حرکت به سوی تمدن انقلاب اسلامی، قطعا این فضا ها و ظرفیت ها و هم افزایی هایی که دارد به وجود می آید اگر بتوانیم از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم، موفق خواهیم بود.

 

امروز خدمات پزشکی که در ایران انجام می شود در دنیا بی نظیر است و می خواهیم در کنار این طب ، طب سنتی را در جامعه خود نشر دهیم.

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک