پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۰۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ساعت ۱:۳۳
هانی زاده در گفت وگو با دانا:

تعهدات انگلیس درقبال رآکتور اراک باید با ضمانت اجرایی همراه شود/ بسته پیشنهادی اروپا بیشتر یک «انشاء» است

یک کارشناس سیاسی گفت: انگلیس هم که همواره پیرو سیاستهای آمریکا بوده است تعهدات خود در قبال ایران را نادیده بگیرد و از این مسیر مشکلاتی را برای ایران پیش بیاورد و تعهدات انگلیس زمانی الزام آور است که یک معاهده بین المللی نوشته شده و تا آخرین لحظه در رابطه با تأسیسات هسته ای اراک با ایران همکاری کند.
تعهدات انگلیس درقبال رآکتور اراک باید با ضمانت اجرایی همراه شود/ بسته پیشنهادی اروپا بیشتر یک «انشاء» است,

حسن هانی زاده، کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص بیانیه اتحادیه اروپا بعد از نشست مشترک کمیسیون برجام اظهار داشت: بیانیه وزرای خارجه کشورهای امضا کننده توافق برجام در حقیقت یک بیانیه انشایی است و هیچ راهکار عملی برای همکاری اتحادیه اروپا با ایران در این بیانیه دیده نمیشود.

در ادامه افزود: اتحادیه ارپا همچنان تابعی از اراده آمریکاست و از این دست بیانیه ها در گذشته هم از سوی اتحادیه اروپا صادر شده اما در مرحله عمل همواره دیده ایم که اروپا در مسیر تعهدات خود گامی بر نداشته و پیرو سیاست های آمریکا است.

با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید گام های عملی و تضمینی بیشتری برای همکاری با ایران ارائه دهد تصریح کرد: به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران نبیاد به این گونه بیانیه های بی تأثیر اکتفا کرده و باید تعهدات و ضمانت های بیشتری از 5 کشور امضا کننده برجام بگیرد.

در اشاره به اظهارات روحانی درباره این بسته پیشنهادی مبنی بر مأیوس کننده بودن این بسته عنوان کرد: بعد از توافق نامه برجام اتحادیه اروپا و کشورهاش امضا کننده برجام یک واکنش مناسبی در برابر زیاده خواهی آمریکا و به ویژه اقدامات ترامپ و تیم او در خصوص خروج از برجام ازخود نشان نداده اند. باید اتحادیه اروپا ثابت کند که در مسائل کلان و استراتژیک بین المللی به ویژه در توافق برجام، راه خود را از آمریکا جدا کرده است که البته چنین مساله ای تا کنون مشاهده نشده است.

با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید هزینه های ناشی از خروج آمریکا از برجام را به ایران پرداخت کند تصریح کرد: اتحادیه اروپا در سال های گذشته همواره ثابت کرده است که با آمریکا مدارا می کند و اخیراً هم آمریکا با وضع عوارض روی کالاهایی که از اروپا به این کشور وارد می شوند نشان داد که استقلال و جایگاه اتحادیه اروپا برای آمریکا مهم نیست و اتحادیه اروپا باید ثابت کند که منافع آنها از منافع جهان کاملاً جدا است.

ضمن تأکید بر لزوم اعتراض اتخادیه اروپا نسبت به خروج آمریکا از برجام به شورای امنیت تصریح کرد: انتظار می رفت بیانیه ای علیه این اقدام ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از یک معاهده بین المللی صادر می شد و اتحادیه اروپا این اقدام را محکوم می کرد هرچند آمریکا در شورای امنیت حق وتو دارد ولی اتحادیه اروپا این اقدام را در حد یک نمایش هم انجام نداد.

در پایان به موضوع مدرن سازی رآکتور اراک توسط انگلیسی ها بر اساس این بیانیه پرداخت و گفت: با توجه به تجربه طولانی تعامل ایران با انگلیس، می توان فهمید که انگلیسی ها خیلی اهل عمل نیستند و سیاست های دوگانه و نقش موذیانه آنها درباره مسائل منطقه و به ویژه ایران کاملاً مشخص است و به راحتی م یتوان گفت انگلیس طرف قابل اطمینانی برای ایران در خصوص بازسازی تأسیسات آب سنگین اراک نیست.

به نظر می رسد انگلیس هم که همواره پیرو سیاستهای آمریکا بوده است تعهدات خود در قبال ایران را نادیده بگیرد و از این مسیر مشکلاتی را برای ایران پیش بیاورد و تعهدات انگلیس زمانی الزام آور است که یک معاهده بین المللی نوشته شده و تا آخرین لحظه در رابطه با تأسیسات هسته ای اراک با ایران همکاری کند در غیر اینصورت انگلیسی ها در طول مسیر با ایران دچار مشکل می شوند.

انتهای پیام/ط

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک