جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۰۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ساعت ۱:۲۰

طرحی نو در ارائه پوشش بومی و ملی/ آشتی دوباره با هنری کهن

پاکزاد، بانوی هنرمند بجنوردی نزدیک به 10 سال است به صورت حرفه ای در رشته چاپ بر روی پارچه یا همان باتیک مشغول به فعالیت است و تاکنون توانسته این هنر را به تعداد زیادی از علاقه مندان این رشته آموزش دهد.
طرحی نو در ارائه پوشش بومی و ملی/ آشتی دوباره با هنری کهن,

به گزارش عصراترک، چاپ باتیک یا طراحی بر روی پارچه تلفیقی از هنر و صنعت است که از گذشته های دور در بسیاری از کشور های جهان جنبه ی تزئینی داشته و با گذشت زمان نیز در بین مردم محبوب تر گشته، تا جایی که توانسته بعنوان رسانه ای خلاق و زیبا طرفداران زیادی پیدا کند. قرن هاست که این روش با استفاده از رنگ و موم زینت بخش لباس (و دیگر لوازم پارچه ای) عده کثیری از افراد است.

در جاوه اندونزی، چاپ باتیک بخشی از یک سنت باستانی به شمار می رود. بسیاری از بهترین پارچه ها با چاپ باتیک در اندونزی تولید می شود. ریشه کلمه "باتیک" از کلمه اندونزیایی "تیک" به معنی "نقطه" گرفته شده و اشاره به نقطه کوبی بر روی پارچه دارد.

 

 

آشتی دوباره انسان امروزی و هنر باتیک را گاه در تابلوها، پرده‌ها، شال‌ها، لباس‌ها، اشارپ‌ها، کراوات‌ها، دستمال‌های‌تزئینی، رومیزی‌ها، کوسن‌ها و …. می توان یافت؛ که از میان نقوش آنها هنر و فرهنگ غنی و بی‌نظیر ایرانی متجلی است.

نقش آفرینان این هنر، هرچند تعداد اندک، لیک سرشار از ذوق و استعداد، طرح‌ هایی زاده خیال را بر لوح سپید پارچه به رویایی ماندگار تبدیل می گذارند و سینه به سینه در حفظ و انتقال آن به فرزندان خود تلاش می‌کنند.

 

این بانوی هنرمند تاکنون چندین نمایشگاه برگزار کرده و هم اکنون نیز با تعدادی از فعالان این رشته در محل نگارخانه بجنورد نمایشگاه 0آوای رنگ) را برگزار کرده است که در این باره با او به گفتگو پرداخته ایم.

 

خودتان را معرفی کنید؟

آزاده پاکزاد، متولد 58 دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی و کارشناسی طراحی و دوخت، و مشغول تدریس در هنرستان های بجنورد هستم.

 

 

در چه شاخه های هنری مشغول به فعالیت هستید و کدامیک به صورت تخصصی تر ادامه داده اید؟

نقاشی با مدادرنگی، رنگ روغن، آبرنگ ، طراحی لباس ، چاپ باتیک و نقاشی باتیک انجام می دهم، اما به صورت تخصصی در حوزه چاپ و نقاشی باتیک و نقاشی روی پارچه فعالیت می کنم.

 

از چه سالی کار در این عرصه را آغاز کردید ؟

بیش از ده سال است که در این رشته مشغول به کار هستم.

 

دوره هایتان را در کجا سپری کردید؟

دوره چاپ باتیک را در استان های تهران، مشهد و کشور مالزی گذرانده ام.

 

تنوع محصولاتتان در چه بخش هایی است؟

تنوع این رشته هنری بسیار زیاد است ، در بخش های دکوراسیون از قبیل کوسن، رومیزی ، آباژور، رانر، تابلو ، پارتیشن، تولید پارچه برای دوخت مانتو و انواع روسری.

 

 

کارگاه تولیدی، یا فروشگاه خاصی دارید؟ یا در منزل مشغول به کار هستید؟

خیر کارگاه ندارم و در منزل کار می کنم ، کلاس های آموزشی ام با همکاری شهرداری در فرهنگسرای شهروند برگزار می شود.

 

استقبال از کارهایتان چگونه است؟

بیشتر فروش تولیدات از طریق  کانال و اینستاگرام در صفحات مجازی انجام می شود.

 

در چه نمایشگاه هایی تا به حال شرکت کردید در کدام استان ها؟

یک نمایشگاه انفرادی چاپ باتیک در سال 94 به نام "هور" ، دو نمایشگاه گروهی نقاشی باتیک یکی در سال 95 به" نام رقص رنگ" و دیگری در سال 97 به نام "آوای رنگ ها" که همگی در خراسان شمالی برگزار شدند.

یک نمایشگاه گروهی چاپ باتیک در نگارخانه جهاد دانشگاهی مشهد ، یک نمایشگاه گروهی نگارگری در نگارخانه بهار مشهد برگزار کرده ام.

 

استقبال از کالای شما در نمایشگاه ها چطور بوده است؟

 متاسفانه زیاد خوب نیست با اینکه این هنر کار بسیار سخت و زیبایی است ولی به دلیل وضعیت اقتصادی پایین مردم استان مان از نظر فروش هنرمندان بجنوردی رضایتی ندارند.

 

 

برای شروع این کار چه ابزارآلاتی مورد نیاز است؟

 یک سری رنگ های مخصوص پارچه، واکس های مخصوص باتیک و قلم موی نسوز و مهر و قلم تیان ، چهارچوب و پارچه و یک پایه و چراغ الکلی از ابزارآلات مورد نیاز این رشته هستند.

 

خرید مواد اولیه را بیشتر از کجا انجام می دهید؟

استان خراسان شمالی و تهران ،اسکوی تبریز.

 

چند نفر نیرو دارید؟

 خودم به تنهایی کار می کنم ، ولی هر سال ده تا پانزده شاگرد دارم که طی پانزده ساعت آموزش می توانیم نمایشگاه بزرگ و با شکوهی بر پا کنیم.

 

در رابطه با بحث اقتصاد مقاومتی و تولید و حمایت از کالای ایرانی به دنبال این هستید که فروشگاه یا کارگاهی برای کارتان ایجاد کنید و تعداد افراد بیشتری را مشغول به کار کنید؟

بله بسیار مشتاقم و اینکار باعث اشتغال زایی خواهد شد.

 

از مشکلات کارتان بیان کنید؟

نبود یک کارگاه مجهز یکی از بزرگترین مشکلات کاری در هنر باتیک است و نبودن پارچه ابریشم در استان و هزینه بالای آن یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن مواجه هستم، چون اصل باتیک بر روی پارچه ابریشم است که متاسفانه در بجنورد یافت نمي شود و باید از اسکوی تبریز سفارش دهیم که از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

 

 

قیمت محصولاتتان از چه قیمت تا چه قیمت است؟

بسته به تکنیک و سبک کاری که انجام شده می تواند متفاوت باشد ، از هفتاد هزار تومان تا یک میلیون و دویست هزار تومان است.

 

انتهای خبر/ 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک