پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۰۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ساعت ۰:۲۰

جلوه ی اقتصاد مقاومتی در تولیدات نمدی بانوی بجنوردی در ایتالیا

بانوی هنرمند بجنوردی در تولید کارهای نمدی موفق به ایجاد شغل و کسب درآمد شده است و با تلفیق مدرنیته و سنت توانسته آثارش را به ایتالیا هم بفرست.
جلوه ی اقتصاد مقاومتی در تولیدات نمدی بانوی بجنوردی در ایتالیا,

به گزارش عصراترک؛ مسئله اقتصاد مقاومتی تدبیری هوشمندانه است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و مفهومی است که برای مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد مطرح شد. اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که با کاهش وابستگی ها و تأکید بر مزیت های تولید داخلی و تلاش برای خودکفایی زمینه توسعه و پیشرفت را مهیا سازد.

 

در این بین خانواده در جامعه به عنوان اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی در تربیت و پرورش منابع انسانی باید تقویت شوند تا زمینه توسعه اقتصادی در کشور فراهم شود. زنان در خانواده به عنوان عاملان پرورش و رشد نیروی کار می توانند در جریان بهره وری و تولید ملی سهم بسزایی داشته باشند.

شعار سال 97 حمایت از کالای ایرانی است، با توجه به حمایت از تولید داخلی به سراغ یکی از بانوان فعال بجنوردی که به همراه همسرش در شاخه های هنری موفق به ایجاد شغل شده اند به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه تقدیم تان می شود:

 

خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟

نرگس حجتی، 34 ساله و دارای مدرک تحصیلی لیسانس اقتصاد بازرگانی هستم.

 

 در چه شاخه های هنری مشغول به فعالیت هستید و کدامیک را به صورت حرفه ای تر ادامه داده اید؟

 در شاخه های مختلف هنری فعالیت می کنیم . به طور خاص و حرفه ای در تولید محصولات نمدی فعال هستم.

 

 

از چه سالی کار در عرصه نمد را آغاز کردید ؟

در عرصه تولید محصولات نمدی از سال 95 مشغول به کار شدیم. ابتدای امر بیشتر  تولیدات مان حول تولید لوازم سیسمونی نوزاد و انواع تزیینات نمدی خانه بود و کم کم کارمان ارتقا پیدا کرد و الان به صورت حرفه ای در این بخش تعداد محصولات مان اضافه شده است.

 

در بخش تولیدات نمدی به جز کیف تولید کالای دیگری را هم دارید؟

انواع محصولات تولیدی مان شامل  کیف، کفش، ست های کیف و شال، کیف و مانتو، ست سیسمونی نوزاد، تزیینات نمدی آشپزخانه، انواع کوسن های نمدی، رومیزی و ... می شود.

 

کارگاه تولیدی یا فروشگاه اختصاصی دارید؟

در حال حاضر در منزل فعالیت می کنیم ،  در مراحل ثبت برندمان هستیم و بعد از آن تا پایان سال 97 کارگاه تولیدی مان را راه اندازی می کنیم.

 

فروش تولیداتان به چه صورت انجام می گیرد؟

عمده فروش محصولاتمان از طریق فضای مجازی انجام می شود و چند وقتی می شود بخشی از کارهایمان را در یکی از فروشگاه های عرضه صنایع دستی بجنورد جهت نمایش و فروش گذاشتیم و بخش دیگری از فروش مان از طریق شرکت در نمایشگاه های مختلف انجام می شود.

 

در چه نمایشگاه هایی شرکت داشته اید، در کدام استان ها؟

بیشترین نمایشگاه هایی که شرکت کردیم در شهرستان بجنورد بوده و سال گذشته هم در نمایشگاه آرتیجیانای میلان ایتالیا شرکت کردیم و تعدادی از محصولاتمان را دراین نمایشگاه عرضه کردیم که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

 

 

موفق به کسب چه مقام هایی در عرصه هایی هنری تان شده اید؟

در رشته برش ساقه گندم در جشنواره ملی جلوه های رضوی در هنرهای سنتی در سال های 88 و 89 شرکت کردیم ، اثر من شایسته تقدیر شد و آثار همسرم موفق به کسب مقام های دوم و سوم شدند.

 

استقبال از تولیداتتان در نمایشگاه ها چطور بوده است؟

تولید کیف از نمد با این سبک و سیاق برای مردم بسیار جالب است و استقبال بسیار خوبی از کارهایمان شده است، همانطور که مشهود است کیف های ما ترکیبی از مدرنتیه و سنت هستند که در کنار هم تلفیق بسیار زیبایی را ایجاد کرده و برای اکثر مردم جدید و جالب بوده و خوشبختانه نظر اکثریت بازدید کنندگان در نمایشگاه ها رو جلب می کند.

 

برای شروع این کار در ابتدا چه اندازه سرمایه نیاز داشتید؟

شروع کار در منزل سرمایه خیلی زیادی لازم نیست، ولی برای ایجاد کارگاه سرمایه بیشتری لازم است.

 

مواد اولیه مورد نیاز کار شما شامل چه چیزهایی می شود؟

 پارچه های نمدی درجه 1 و انواع پارچه های سنتی مثل جاجیم ، ترمه و پارچه های ترکمنی مواد اولیه اصلی کار ما را تشکیل می دهد، استفاده از انواع پارچه های مرغوب و نمد درجه 1 و ابزار و یراق با کیفیت کمی هزینه های تولید را بالا می برد ولی در نهایت کاری با کیفیت بسیار بالا تولید می شود که نظر  اکثریت را جلب می کند.

 

 

مواد اولیه را از کدام استان یا شهر تهیه می کنید؟

عمده مواد اولیه مان  را از شهرهای تهران و مشهد خرید می کنیم.

 

موفق به ایجاد شغل برای چند نفر شده اید؟

در حال حاضر 3 نفر مشغول به کار هستیم.

 

در رابطه با بحث اقتصاد مقاومتی و تولید و حمایت از کالای ایرانی آیا برنامه ای دارید که فروشگاهی یا کارگاهی برای کارتان ایجاد کنید؟ و تعداد افراد بیشتری را مشغول به کار کنید؟

حتما، با توجه به اینکه در حال ثبت برندمان هستیم و استقبال از کارمان بسیار زیاد بوده و لازم است که حجم تولید را برای پوشش همه تقاضاها افزایش دهیم و تولید بیشتر نیاز به ایجاد کارگاه تولیدی افزایش نیروها دارد.

 

از مشکلات کاریتان بگویید؟

با توجه به اینکه در منزل مشغول به کار هستیم مشکل خاصی نداریم، ولی برای ایجاد کارگاه و گسترش تولید نیاز به مکان داریم که با توجه به سرمایه زیادی که برای اجاره مکان مناسب مورد نیاز است هنوز موفق به ایجاد کارگاه نشدیم.

 

 

قیمت کیف هایتان در چه رنج قیمتی است؟

قیمت کیف ها از 15 هزار تومان شروع می شود و تا 150 هزار تومان هم کیف تولید می کنیم.

 

حمایت میراث فرهنگی از شما چگونه بوده است؟

اداره کل میراث فرهنگی از ما و کارهایمان حمایت قابل توجهی داشته است، هم در رشته محرق که انواع تابلوهای برش ساقه گندم را تولید می کنیم و هم در زمینه محصولات نمدی که به تازگی مشغول به کار شده ایم حمایت های خوبی داشته است. معرفی کارهایمان ، اعزام به نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی از جمله این حمایت ها بوده که نقش موثری در شناساندن آثار و کارهایمان به مردم داشته است.

 

سخن آخر: از مدیر کل محترم میراث آقای سویدانلویی و معاون شان آقای عابدی که همیشه همراه ما بودند تقدیر و تشکر ویژه دارم.

 

انتهای خبر/ 

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک