پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۰۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ساعت ۵:۴۳
در گفت و گو با عصر اترک تشریح شد:

راهبردهای بخش کشاورزی خراسان شمالی برای مقابله با کم آبی/کاهش ۵ درصدی اشتغال کشاورزی در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به تشریح برنامه های راهبردی ارائه شده سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به شورای حفاظت از منابع آبی استان به منظور سازگاری با کم آبی و مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی استان در این شرایط کم آبی پرداخت.
راهبردهای بخش کشاورزی خراسان شمالی برای مقابله با کم آبی/کاهش 5 درصدی اشتغال کشاورزی در استان,

محمد جواد تشکری یزد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با گرامی داشت روز جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشور ایران، پس از سال 80 با مسئله کم بارشی و کم آبی مواجه شد.

به گفته تشکری ، تدوام کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی در سطح کشور موجب شد تا میزان آب های تجدید پذیر در مناطق مختلف کشور نیز کاهش پیدا کند که در همین راستا، خراسان شمالی طی 15 سال گذشته یک میلیارد متر مکعب از میزان منابع آب های تجدیدپذیر خود شامل آب های سطحی و آب های زیرزمینی اش را از دست داده است.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در خراسان شمالی سالانه 87.5 درصد از منابع آبی استان که معادل 965 میلیون متر مکعب آب است، برای بخش کشاورزی استان صرف می شود، اعلام کرد: هم اکنون در این شرایط کم آبی 48 درصد از مزارع استان با تنش خشکی و کم آبی مواجه هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به تداوم وضعیت کاهش بارندگی ها و استمرار خشکسالی ها در سطح کشور، سرانجام در سال گذشته در سطح کشور کارگروهی به نام سازگاری با کم آبی تشکیل شد تا وظایف ادارات ذی ربط برای این هدف تعیین شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در راستای تشکیل این کارگروه، در سطح استان ها نیز شورای حفاظت منابع آب استان تشکیل شده است تا این شورا برای منابع آبی استان خود برنامه های راهبردی تدوین کنند.

وی گفت: مهمترین هدف از تشکیل این شورا در سطح استان ها برای تدوین برنامه های راهبردی این است که منابع آبی موجود را برای تمامی امور مختلف شامل شرب، کشاورزی، صنعت، خدمات و محیط زیست با عدالت تقسیم کند و مدیریت بهینه مصرف برای منابع آبی موجود اجرایی شود.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته اساس تدوین برنامه های شورای حفاظت منابع آب استان حفظ معیشت مردم است، اعلام کرد: در سال جاری، این شورا در استان تشکیل شد و این شورا تاکنون نیز چهار جلسه برگزار کرده است و اعضای این شورا برنامه های تدوین شده خود را برای سازگاری با کم آبی به این شورا ارائه داده اند تا سرانجام تا پایان سال جاری یک سند سازگاری با کم آبی تهیه و تنظیم شود.

تشکری اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی که یکی از اعضای این شورا است، برای سازگاری با کم آبی در دو زمینه زیربنایی و زراعت و باغبانی، برنامه های راهبردی خود را به این شورا ارائه داده است.

وی گفت: برنامه های راهبردی ارائه شده این سازمان به شورای حفاظت از منابع ابی استان درباره امور زیربنایی در زمینه توسعه و تجهیز اراضی کشاورزی استان به سیستم های آبیاری نوین است که تاکنون 30 هزار هکتار از سطوح کشاورزی استان به این سیستم تجهیز شده اند و تا پایان برنامه ششم توسعه نیز این سطح باید به 50 هزار هکتار برسد.

وی افزود: تاکنون چهار هزار و 422 کیلومتر احداث کانال و خط انتقال آب با لوله در سطوح کشاورزی استان انجام شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه باید تا هزار و 480 کیلومتر دیگر نیز اجرایی شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: تاکنون در سطح 21 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تجهیز و نوسازی شبکه فرعی آبیاری انجام شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه باید دو هزار و 795هکتار دیگر نیز از این پروژه در سطح استان اجرایی شود.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون 343 رشته قنات در استان احیا و مرمت شده اند که باید تا پایان برنامه ششم توسعه 210 کیلومتر دیگر از قنات های استان احیا و مرمت شوند.

وی همچنین افزود: درصدد هستیم تا در سطح باغات و اراضی شیب دار استان سامانه های آبگیر ایجاد شوند تا آب باران از طریق روش های بانکت بندی و پروژه های فنی، پای درختان و بوته ها ذخیره شوند.

تشکری یادآور شد: این سازمان در تدوین برنامه های راهبردی خود در زمینه سازگاری با کم آبی، طرح مدیریت و حفاظت از خاک را نیز در دستور کار قرار داده است تا این طرح در سطح 50 هزار هکتار به منظور تقویت ماده عالی خاک اجرایی شود.

وی در بخشی دیگر از سخن خود به برنامه های راهبردی این سازمان در زمینه زراعت و باغبانی که به شورای حفاظت از منابع آبی استان ارائه شده است نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه، اجرای تغییر الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته است تا کشت محصولات پر آب طلب کاهش یابند و انجام کشت های بهاره به سوی کشت های پاییزه سوق پیدا کنند.

وی افزود: کشت های گلخانه ای همچنین کشت های نشایی در گلخانه ها، کشت گیاهان دارویی، کشت پسته در مناطق دارای آب شور و کشت زعفران در مناطق کم آب کهی دارای آب شیرین هستند نیز توسعه خواهند یافت.

افزون بر این، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: تقویت رشد گیاه از طریق کودهای شیمیایی و عالی نیز در دستور کار است.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که تمامی اعضا شورای حفاظت از منابع آبی استان، برنامه های راهبردی خود برای مقابله با کم آبی و مدیریت بهینه مصرف آب موجود را به این شورا ارائه داده اند تا پس از تدوین نهایی در قالب یک سند اجرایی به اعضا ابلاغ شود، با این وجود، اعلام کرد: با توجه به اینکه هنوز برنامه های در حال بررسی و تدوین هستند، این شورا در سال جاری در شرایط کم آبی امسال برای بخش کشاورزی استان تصمیم گرفت که از سال جاری کشت برنج در استان متوقف شود.

وی افزود: با کشت برنج در استان برخورد قضایی انجام می شود.

در عین حال، تشکری بیان کرد: درصورتیکه تمامی برنامه های راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان که در طول برنامه ششم توسعه اجرایی شود در استان 140 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی استان صرفه جویی خواهد شد و راندمان آبیاری در این بخش از 42 درصد به 60 درصد خواهد رسید.

افزون بر این، وی عنوان کرد: در شورای حفاظت از منابع آب استان در زمینه سازگاری با کم آبی و تعادل بخشی منابع آبی، تصمیم گرفته شده است در سطح استان که چاه های غیر مجاز آبی حفر شده اند، مسدود شوند، مالکان چاه های مجاز آب فقط باید معادل پروانه آب برداشت کنند و در مناطق مواجه با بحران شدید آبی نیز دبی چاه های مجاز آبی باید متعادل شوند.

وی در پاسخ به این سوال که برای موفقیت در زمینه اجرای این برنامه های راهبردی، کشاورزان را چگونه همراه خواهید کرد؟ اظهار کرد: واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان سال ها است که دورههای آموزشی برای کشاورزان برگزار می کند، هر چند که خود کشاورزان نیز از وضعیت کم آبی منابع آبی استان کاملا آگاه هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: برای تغییر الگوی کشت نیز مشوق هایی برای کشاورزان استان تعریف شده است که امیدوار هستیم منابع اعتباری آن تامین شوند.

افزون بر این، وی بیان کرد: برای همراهی کشاورزان استان در زمینه تغییر الگوی کشت، ایجاد مزارع انتخاب مشارکتی در دستور کار قرار گرفته است که در سال جاری 50 مزرعه انتخاب مشارکتی ارقام برای کشت محصولات گندم، جو، پنبه و کلزا کاشت شدند تا کشاورزان نتیجه کشت ارقام مختلف را ببینند و از این برنامه پیروی کند.

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که در شرایط بحران آبی کنونی در استان آیا همچنان باید اشتغال آفرینی در استان برپایه کشاورزی باشد؟ اظهار کرد: این سازمان بر اشتغال آفرینی صرف در بخش کشاورزی تاکید ندارد و تمایل دارد که اشتغال آفرینی در دیگر بخش ها از جمله صنعت، معدن و خدمات نیز رشد کنند.

وی یادآور شد: در خراسان شمالی در سال 95، 41 درصد از اشتغال استان در بخش کشاورزی بود درحالیکه میزان اشتغال زایی کشور در بخش کشاورزی در همان سال 19 درصد بود.

تشکری افزود: در سال 96 نیز 36 درصد از اشتغال استان در بخش کشاورزی بود که در همان سال این میزان اشتغالزایی در سطح کشور به 16 درصد رسید.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک