جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۲۵ - ساعت ۳:۴۳

آیین عید فطر در بین ترکمن های خراسان شمالی/ از آی گورمک تا پختن نان چاپادی

عید سعید فطر در خراسان شمالی علی الخصوص در بین اقوام ترکمن این استان با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود، رسومی که ریشه در فلسفه دینی عید فطر و طینت پاک این مردمان نیک اندیش دارد.
آیین عید فطر در بین ترکمن های خراسان شمالی/ از آی گورمک تا پختن نان چاپادی,

به گزارش عصراترک، این عید در میان اقوام و مذاهب مختلف خراسان شمالی با کیفیت و آداب خاصی برگزار می شود اما آنچه که در بین تمامی آنها مشترک است، برگزاری نماز عید فطر در صبح روز عید است.

 

آداب عید فطر تقریبا در بین تمامی اقوام کرمانج، ترک و تات خراسان شمالی با اندکی تغییر، مشترک است اما ترکمن های خراسان شمالی که این عید را جزو دو عید بزرگ می شمارند ، عید فطر را با تغییرات و ضمائم بیشتری برگزار می کنند.

 

 

ترکمنان خراسان شمالی رمضان را با آداب و آیین های خاص مانند روزه داری، برگزاری نمازهای تراویخ و نمازختم با جمعیت زیاد توسط آقایان در مساجد و بانوان در منازل و افطاری دادن با غذاهای محلی سپری می کنند.

 

نظافت منازل و تهیه لباس نو

روزعید فطر نیز آداب و رسم خاص خودش را در بین این قوم دارد، بانوان قبل از فرا رسیدن روز عید فطر تمام منازل و محیط اطراف خود را تمیز و پاکسازی می کنند . همچنین قبل از ماه رمضان تهیه لباس نو از دیگر رسم های ترکمن ها است .

 

 

آنان اعتقاد دارند که پوشیدن لباس نو، عطر زدن و غسل کردن در روز عید و رفتن به نماز عید فطر ثواب بسیاری دارد .

 

قوم ترکمن خراسان شمالی اول صبح در معیادگاه های نماز عید که اکثرا محل های برگزاری نماز جمعه است، حاضر می شوند. در آیین نماز عید فطر روستای حصارچه که در مصلای حصارچه برگزار می شود،  بانوان نیز می توانند در نماز عید شرکت کنند.

 

 

 

پخت شیرینی مخصوص عید فطرتوسط زنان ترکمن خراسان شمالی

بعد از نماز عید، بانوان دست به کار شده و نان های روغنی مختلف از جمله قتلمه و چاپادی را با همکاری اعضای خانواده و یا همسایه ها می پزند و علاوه بر تقسیم آنان در بین همسایه ها از افرادی که  در روز عید به منازل آنان برای دید و بازدید  می آیند نیز با این نان های محلی پذیرایی می کنند. و در پایان پذیرایی دعای خیر برای هم  کرده و از خداوند طلب زنده ماندن تا ماه رمضان بعدی را می کنند .

 

 

آی گورمک 

گرچه رویت هلال ماه در آداب و سنت‌های دیرین مسلمانان بوده و همچنان نیز در بخش‌هایی از ایران زمین این سنت در بین پیران وجود دارد، ولی بین ترکمن‌ها این رسوم دیرینه، زن و مرد و پیر و جوان نمی‌شناسد و در بین همه آن‌ها به خصوص کسانی که روزه بر آن‌ها واجب است با شور و هیجان خاصی انجام می‌شود.

در بین ترکمن های اهل سنت تلاش برای رؤیت هلال ماه اهمیت بیشتری دارد و به آن "آی گورمک" می گویند.ترکمن های خراسان شمالی معتقدند اگر کسی با پایان یافتن ماه رمضان، هلال ماه شوال را در آسمان مشاهده کند به اندازه کسی که تمام روزهای ماه رمضان را روزه گرفته؛ ثواب می برد و به همین دلیل نیز در روز پایانی ماه رمضان بسیاری از افراد حتی کهنسالان به پشت بام ها رفته و سعی در رؤیت هلال ماه می کنند.

انتهای پیام/ رحیمی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک