جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۰۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ساعت ۶:۵۱

 ۷۵ درصد از پست های انتقال خون خراسان شمالی خالی است/ فعالیت ۱۵۰ نفر در باشگاه خون o منفی های استان

24 خرداد هر سال  به نام روز جهانی اهدای خون انتخاب شده‌است. در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود.
 75 درصد از پست های انتقال خون خراسان شمالی خالی است/ فعالیت 150 نفر در باشگاه خون o منفی های استان,

به گزارش عصر اترک، استان خراسان شمالی جزو استان هایی است اهداکنندگان خون همکاری خوبی با سازمان انتقال خون دارند اما کمبود پایگاه های خونگیری در این استان مشکلی است که چندین سال است مطرح شده اما تاکنون لاینحل باقی مانده است.

 

به مناسبت روز جهانی اهدای خون، پایگاه خبری- تحلیلی عصر اترک گفتگویی با احسان روشن روان، مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی داشته که در ادامه می خوانید:

 

وضعیت زیرساخت های انتقال خون استان چگونه است ؟

فضا ساختمان فعلی انتقال خون استان، کوچک است و پاسخگوی نیاز مردم خراسان شمالی نیست، و به جهت موقوفه بودن، امکان ساخت و ساز در آن وجود ندارد.احداث ساختمانی که بخش اداری آن همراه با بخش خونگیری باشد اولویت نخست هر ساله بوده اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات این بخش ، شاهد پیشرفتی در این حوزه نبودیم است.

امید داریم در سال 97 با همکاری مدیران ارشد استان و سازمان انتقال خون کشوری،  پروژه ساخت سازمان انتقال خون جدید در دولت دوم تدبیر و امید کلید بخورد.

 

برای آغاز کار به چه اعتباری نیاز دارید؟

طی بررسی های اولیه برای فاز نخست و آغاز کارحداقل مبلغ مورد نیاز 10 میلیارد تومان اعتبارنیاز است.

 

وضعیت پایگاه های انتقال خون در سایر شهرستان ها چطور است؟

احداث پایگاه در شهرستان ها مطابق با استانداردها باید براساس مساحت جغرافیایی، جمعیت، فاصله از سطح استان، تعداد تخت های بیمارستانی، تعداد بیمارستان، تعداد بیماران، تعداد افراد نیازمند به  خون، شیوع بیماری ها امتیاز دهی صورت گیرد که در حال حاضر پایگاه انتقال خون در شهرستان های شیروان و بجنورد فعال است و شهرستان اسفراین در فاز ساخت و ساز قرار دارد.

 

 پایگاه شیروان از چه سالی کارش را آغاز کرد؟

در دوره ی اول دولت تدبیر و امید در سال 93 پایگاه انتقال خون شیروان کلید خورد ، با جذب نیرو و تجهیزاز سال 94 به صورت تمام وقت اقدام به ارائه خدمات کرده است.

 

پایگاه شهرستان اسفراین در چه مرحله ای قرار دارد؟

مجوز های لازم برای احداث پایگاه در این شهرستان گرفته شده ،زمین خریداری شده است و خاکبرداری هم انجام گرفته اما به جهت کمبود اعتبار، پروژه پیشرفت خوبی نداشته است.

در سال 97 راه اندازی انتقال خون اسفراین را  در دستور کار داریم، که در صورت فراهم شدن شرایط به همت فرمانداری ساخت و ساز ادامه پیدا می کند و در غیر این صورت با حمایت های علوم پزشکی اسفراین ساختمانی به صورت امانی در اختیار انتقال خون قرار می گیرد تا فعالیت هایشان را انجام دهند.

 

میزان اهدای خون در استان چگونه است؟

با توجه به اینکه در سایر شهرستان ها پایگاه فعال نداریم، آمار خونگیری در شهرستان بجنورد بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است، هم چنین شیروان پایگاه کمکی است و با راه اندازی پایگاه اسفراین شرایط بهتری فراهم می شود.

 

پیش بینی می کنید اهدای خون امسال چقدر باشد؟

در سال 97  باید افزایش 6 درصدی نسبت به سال 96 داشته باشیم تا بتوانیم نیاز مراکز درمانی استان و استان هایی که به عنوان مراکز معین ما محسوب می شوند را رفع کنیم.

 

در رابطه با استان های معین بیشتر توضیح دهید؟

 استان خراسان شمالی به عنوان استان معین خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان محسوب شده است، یعنی در زمانی که این استان ها نیاز به خون داشته باشند، موظف به تامین خون موردنیازشان هستیم.

 

استقبال جهت اهدای خون در استان ما چگونه است؟

 عملکرد مردم ما به گونه ای بوده است که در مراکز اهدای خون نه تنها به خارج از استان نیاز نداریم، بلکه در بسیاری از موراد نیاز خون سایر استان ها را نیز می توانیم رفع کنیم.

موفق به پوشش 96 درصدی نیاز استان خودمان شده ایم، ولی با توجه به اینکه بخش جراحی قلب و عروق در استان راه اندازی می شود این نیاز بیشتر می شود.

 

چه گروه خونی بیشتر مورد نیاز است؟

گروه خونی o+ بیشترین بیشترین استفاده را دارد.

 

کمبود خون بیشتر در چه گروه هایی است؟

چالش همیشه مربوط به گروه های خونی منفی است، در مورد  AB- و o- اغلب چالش ایجاد می شود.

 

برای رفع مشکل گروه خونی منفی ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با یک رویکرد ملی در قالب باشگاه o- ها مدیریت می شود، کسانی که دارای این گروه خونی هستند و تمایل اهدای خون داشته باشند عضو این باشگاه می شوند و در شرایط خاص از آن ها جهت تامین خون مورد نیاز در سازمان استفاده می شود.

این باشگاه 2 سال است که به صورت رسمی کارش را آغاز کرده است و افراد زیادی ثبت نام کرده اند و عضو باشگاه شده اند ، و تنها حدود 150 نفر به صورت فعال در این باشگاه اهدای خون حضور دارند.

 

در رابطه با بحث صادرات فرآورده های خون توضیح دهید؟

طبق دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت، صادرات خون به هیچ وجه انجام نمی شود چراکه ممکن است مردم کشوری دارای بیماری باشند و با انتقال خون آن ها بیماری به کشور دیگری منتقل شود.

در رابطه با پلاسما لازم به ذکر است که از هر 5 واحد خون یک واحد پلاسما مورد استفاده قرار می گیرد که با تدبیر مدیر انتقال خون ایران مازاد پلاسمای مصرف شده جمع آوری می شود به شرکت های خارجی تحویل داده شده و فرآورده های دارویی هم چون فاکتور 9 و فاکتور 8 تولید و مجدد به ایران ارسال می شود.

 

ارسال خون به سایر مراکز داخلی و خارج از استان منافع مالی دارد؟

درسازمان انتقال خون برای فرآوری خون، نگهداری و آزمایشات هزینه هایی داریم که از طریق بیمه ها به آزمایشگاه ها پرداخت می می شود و خون به صورت کامل رایگان در اختیار مراکز دیگر قرار می گیرد.

 

در مقایسه با سال گذشته روند اهدای خون کاهشی بوده است یا افزایشی؟

وی می گوید: در سال گذشته 25 هزار و 229 نفر به سازمان انتقال خون مراجعه کردند که 16 هزار و 261 نفر موفق به اهدای خون شدند و 4هزار و 449 نفر کسانی بودند که برای اولین بار خون اهدا می کردند ،  این افراد با انجام آزمایشات بعد از 4 ماه اگر مشکلی نداشته باشند به آن ها فراخوان داده می شود.

از ابتدای سال جاری تا به کنون حدود 7 هزار مراجعه کننده داشته ایم که نسبت به همین زمان در سال گذشته رشد 98/. درصدی را در جذب، اهدا و اهدای مستمر داشته ایم.

 

آیا مشکل کمبود نیرو در سازمان وجود دارد؟

در سازمان انتقال خون 86 پست سازمانی تعریف شده است  که تنها 24 پست نیروی ثابت دارد و بقیه پست ها با نیروهای طرحی و قراردادی در حال فعالیت هستند و می توان گفت هم اکنون 75 درصد از پست های انتقال خون استان با کمبود نیرو مواجه است.

 

انتهای خبر/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک