چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ساعت ۰:۳۷

۱۱۳ هزار زندانی نیازمند جرائم غیرعمد با کمک خیرین آزاد شده اند

قزوین- مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: با برپایی جشن گلریزان در ۳۷۵ نقطه کشور تاکنون ۱۱۳ هزار زندانی غیرعمد نیازمند با تامین ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی آنها توسط خیرین از زندان آزاد شده اند.
۱۱۳ هزار زندانی نیازمند جرائم غیرعمد با کمک خیرین آزاد شده اند,

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور در حاشیه شرکت در جشن بزرگ گلریزان در قزوین برای آزادی ۳۰۹ زندانی نیازمند در گفتگوی مشروح با خبرنگار مهر به سوالات متعدد در خصوص جایگاه ستاد دیه در میان مردم و نقش آن در آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیر عمد پاسخ داد.

* در سال گذشته چه تعداد زندانی نیازمند از حبس آزاد شدند؟

در سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۷۹ نفر با کمک خیرین آزاد شدند که ۱۰ هزار و ۳۴۹ نفر آنها مرد و ۳۳۰ نفر زن بودند، البته باید اذعان کرد در این کار خداپسندانه ۳۷ درصد شکات از حق خود گذشت کردند و تعداد ۲۰ هزار و ۱۹۳ نفر از خیرین با اهداء کمک های خود به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۹۹ میلیون تومان زمینه آزادی نیازمندان دربند را فراهم کردند.

در سال گذشته زندانیان جرائم غیرعمد بالغ بر ۹۷۲ میلیارد تومان بدهی داشتند که ۳۶۹ میلیارد تومان گذشت و مصالحه گرفته شد که طلبکاران ۴۰ درصد طلب خود را نگرفتند و بخشیدند.

* برخی تصور می کنند حتما کمک های نقدی باید زیاد باشد در این زمینه چه میزان کمک می تواند در سامانه ثبت شود و کمترین و بیشترین کمک چه مقدار بوده است؟

در کار خیر میزان کمک ها در رده بعدی است و موضوع مهم نفس مشارکت به هر میزان است و برای ما حتی ۱۰۰۰ تومان هم ارزش دارد زیرا همین کمک های کوچک در مجموع می تواند زندانیانی را از حبس نجات دهد و گره گشا باشد.

در سامانه کمک های مردمی #۷۷*۷۸۰* از حداقل یک هزار تومان به عنوان حداقل کمک نقدی ثبت شده و تا ۲.۵ میلیارد تومان به عنوان حداکثری هم داریم که اخیر فردی نیکوکار با این حرکت ارزشمند زمینه آزادی ۱۵۱ زندانی نیازمند جرائم غیرعمد تا سقف ۲۰ میلیون تومان را فراهم کرد.

در همین سامانه در یک روز فردی ۱۸ مرتبه و هر بار ۲۰۰ هزار تومان واریز کرده و زمینه آزادی زندانیان فراهم شده است.

* نحوه بررسی وضعیت زندانیان نیازمند چگونه است؟

وقتی فردی برای جرائم غیرعمد وارد به مجازات حبس محکوم و وارد زندان می شود مددکاران ما نیز وارد زندان می شوند و فرم هایی را تکمیل می کنند و شناسایی آغاز می شود و نتیجه را به نماینده ستاد دیه استان ارسال می کنیم و آنها نیز تحقیق میدانی انجام می دهند و اگر نیازمندی فرد مشخص و تایید شد ثبت می شود.

در این میان آورده زندانی در بررسی ها مشخص شده و سراغ شاکی می رویم و تعیین می کنیم چه میزان توسط زندانی و چقدر از سوی تسهیلات قرض الحسنه باید داده شود که در این راستا مجلس ۱۰۰ میلیارد تومان تصویب کرده که از سوی بانکها تامین می شود تا در کنادر کمک های مردمی برای آزادی زندانیان استفاده شود.

بیشترین حجم فعالیت ستاد دیه کشور در چه زمانی است؟

بهار کار ما در ماه رمضان است هرچند فعالیت در طول سال ادامه دارد و به صورت مستمر مردم به ستاد دیه مراجعه می کنند و از طریق سامانه هم می توانند کمک نقدی را واریز کنند.

اصلاح قانون دیه چه دستاوردی داشته است؟

با گذشت ۱۸ سال از فعالیت ستاد دیه، اخیرا قانون بیمه شخص ثالث اصلاح شد و اگر این قانون نبود شاید ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار راننده زندانی داشتیم که این موضوع متوقف شده است.

در حال حاضر با اصلاح دیه بیمه شخص ثالث دیگر بعد از ۱۸ سال بدهکار رانندگی دیه نداریم و فقط تعداد محدودی در حبس هستند که اگر این قانون نبود حدود۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار راننده زندانی داشتیم که مشکلات زیادی برای خانواده ها ایجاد می کرد.

البته متاسفانه در مناسبتها و تعطیلات نوروز همچنان سانحه داریم و افرادی بدلیل این سوانح به زندان محکوم می شوند و شاهد ورودی بیشتر به زندانها هستیم که این وضعیت باید کنتذرل شود و مردم آموزش ببینند تا حوادث کمتر شود لذا باید آموزش را جدی بگیرم و این کار لازم است از مدارس آغاز شود و درصددیم با تشکیل کارگروهی آموزش از سنین کودکی در مدارس را جدی بگیریم.

* یک ضرب المثل و شعاری در جامعه سالها رایج شده که «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته» به همین دلیل کسی این موضوع را جدی نمی گیرد در حالی که زندانیان مهریه زیاد است در این زمینه چه باید کرد؟

نمی دانیم چه کسی این جمله غلط و نگران کننده را در جامعه رایج کرده در حالی که ما باور داریم «مهریه را هم داده اند و هم گرفته اند» و این که در جامعه و میان خانواده ها رایج کرده ایم که «مهریه را کی داده و چه کسی گرفته» نشان می دهد با واقعیتهای جامعه آشنا نیستیم و هنوز گویا زندانیان مهریه را نادیده گرفته ایم.

امروز ما زندانیان زیادی داریم که برای مهریه در زندان هستند و بیان جملاتی ساده انگارانه معنا ندارد و باید بپذیریم که «هم مهریه را می دهند و هم می گیرند» و خانواده ها باید مراقب این ادبیات باشند و با غفلت برای خود و دستگاه قضایی مشکل ایجاد نکنند.

* فعالیت ستاد دیه از چه زمانی آغاز شده و تاکنون چند نفر با کمک شما آزاد شده اند؟

فعالیت ستاد دیه از ماه رمضان سال ۶۹ آغاز شده و سه دهه فعالیت می کند و ۱۱۳ هزار نفر بدهکاران در جرایم غیر عمد بدهکاران دیه ناشی از سوانح رانندگی، حوادث کارگاهی، نفقه، دیه شبه عمد، غیرعمد، محکئومیت مالی مهریه، دیه شبه عمد، حوادث آزاد شدند.

سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۷۹ نفر بدهکاران جرائم غیرعمد آزاد شدند که بدهی آنها ۹۷۰ میلیارد تومان بود که ۳۶۰ میلیارد تومان از طلبکاران گذشت گرفتند.

* در حال حاضر چه تعداد زندانی غیرعمد در حبس هستند؟

در حال حاضر تعداد ۱۸ هزار زندانی غیرعمد بدهکار داریم که حدود ۸ تا ۹ هزار نفر آنها تک جرمی و غیرعمد مطلق هستند و بقیه هم بررسی می شود و کمک می کنیم تا آزاد شوند.

* با وجود مشکلات اقتصادی، خیرین همیشه مشارکت می کنند علت این همراهی در چیست؟

مردم با روحیات معنوی و عاطفی که دارند به هم نوعان نیازمند خود توجه دارند تا در زندان نباشند و این کمکها را در هر شرایطی ادامه می دهند.

البته باید اذعان کرد با توجه به عملکرد موفق ستاد دیه در سه دهه گذشته مردم به آن اعتماد دارند و در این مدت به پاکدستی و نتیجه کار آن اعتقاد دارند و می بینند درست کار می کند و انضباط و پاک دستی آنها ثابت شده لذا مردم استقبال کرده و با مشارکت خود در آزادی زندانیان سهیم می شوند.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک