چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۰۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ساعت ۲۲:۱۶

هنری که حمایت می خواهد/ ضرورت دوره تنفس برای وام اشتغالزایی

تولید کننده محصولات چرم دست دوز در شهر فاروج، چرم دوزی کیف، پادری و فرش را با سرمایه شخصی خودش آغاز کرده و حالا توانسته به سودآوری برسد اما برای اینکه به نقطه تثبیت برسد، تسهیلات بانکی گرفته اما این نوع از تسهیلات دوره تنفس نداشت و این بانوی هنرمند می بایست آنها را با اقساط بالا پس دهد .
هنری که حمایت می خواهد/ ضرورت دوره تنفس برای وام اشتغالزایی ,

به گزارش عصر اترک، زهرا رجعتی، بانوی اهل شهر فاروج از جمله تولیدکنندگان عرصه هنر و صنعت در خراسان شمالی است که یکی از تولیدات سنتی و پیشین این خطه را در قالبی نوین، زنده کرده و آن را به فرصتی شغلی برای خود و چند بانوی دیگر در شهر فاروج تبدیل کرده است.

این بانوی فاروجی هر چند فارغ التحصیل رشته معماری است، اما به دلیل علاقه اش به هنر همچنین نبود فضای کار در این رشته در شهرش، سه سال قبل تصمیم گرفت تا پیشینه چرم دوزی در قالب دوخت چاروق را به چرم دوزی دوخت کیف، پادری و فرش دست دوز تغییر فرم دهد.

این بانو که این نوع دوخت را نه در کنار استاد کار بلکه ازطریق دیدن فیلم های آموزشی و کسب اطلاعات از طریق اینترنت آموخته است، بنای کار خود را بر تولیدات کیفی و متنوع قرار داده است تا بتواند در رقابت با سایر محصولات مشابه در بازار، نظر مشتریان را جلب کند.

حال که تولیدات او پس از دو سال فعالیت تازه به سود دهی رسیده است، این بانوی هنرمند و صنعتگر استان خواستار است تا مسئولان برای حفظ تولیدات و فرصت های اشتغال ایجاد شده در استان کمک کنند تا موانع پیش روی تولید به ویژه در زمینه تسهیلات بانکی را مرتفع کنند.

در همین باره دفتر پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک با این بانوی تولید کننده اهل شهر فاروج از استان خراسان شمالی به گفت و گوپرداخته است که می خوانید.

چطور شد که به این رشته هنری و صنعتی گرایش پیدا کردید؟

دلیل اصلی علاقه ام به چرم دوزی در همان رشته تحصیلی ام، رشته معماری بوجود آمد، چون در این رشته تحصیلی دانشجویان واحدهای درسی مرتبط با هنر را هم می گذرانند، پس از آن با توجه به بازار کار این نوع از تولید و علاقه ای که به این هنر داشتم چرم دوزی را انتخاب کردم.

آیا در شهر فاروج، چرم دوزی یک پیشینه ای دارد؟

 در این باره باید بگویم که از گذشته در شهر قوچان که همجوار شهرستان فاروج است، چاروق دوزی انجاتم می شد و چون فاروج و قوچان به هم نزدیک هستند با چرم دوزی آشنا شدم.

 چگونه این هنر را آموختید؟

من در این زمینه، آموزشی در کنار استاد کار ندیده ام بلکه به صورت تجربی، از طریق اینترنت و دیدن فیلم های آموزشی این هنر را آموختم.

 به طور کلی در زمینه چرم دوزی چه محصولی را تولید می کنید؟

عمده فعالیت من در زمینه دوخت کیف چرمی است که البته پادری و فرش های چرمی براساس سفارش مشتریان هم تولید می کنم.

آیا در حال حاضر فعالیت شما به صورت کارگاهی است؟

من به صورت غیر مستقیم دوزنده دارم، یعنی دوزندگان من در کارگاه فعالیت نمی کنند بلکه به آنها سفارش کار را تحویل می دهم و آنها محصول را تولید می کنند.

این را هم بگویم که کارهایم دست دوز هستند.

چند نفر دوزنده با شما همکاری می کنند؟

من کارهای برش شده را میان سه نفر اصلی تقسیم می کنند تا دوزندگی را انجام دهند.

 پوست چه نوع دامی را برای تولید محصول نهایی خود استفاده می کنید؟

چرم طبیعی گاو، بز و شترمرغ.

مشتریان اصلی شما چه کسانی هستند؟

بیشتر در نمایشگاه های سراسری به ویژه در نمایشگاه های داخلی و بین المللی که در شهر مشهد برگزار می شوند، شرکت می کنم.

 آیا به طور کلی از وضعیت کنونی فروش محصولات خود راضی هستید؟

فعلا در مرحله سرمایه گذاری هستم چون فقط سه سال است از آغاز این فعالیتم می گذرد.

این را هم بگویم که فقط طی یک سال اخیر است که کار من از آب و گل درآمده است و تازه دخل و خرج من با هم برابر شده و به سود نشسته است.

تفاوت کار تولیدی شما با دیگر استان ها از جمله شهر مشهد به لحاظ رقابتی پذیری چیست؟

کار دست دوز در بازار زیاد است اما کیفیت حرف اصلی را می زند.

مشتریان من به کیفیت محصولاتم اعتماد کرده اند که سفارش تولید به من می دهند.

همچنین من از طریق فضای مجازی محصولاتم را به دیگر مشتریان معرفی می کنم.

قیمت محصولات شما در بازار چقدر رقابت پذیر است؟

خیلی زیاد، اختلاف قیمت محصول من با دیگر محصولات مشابه که تولید می شوند، آنقدر چشم گیر است که مشتریانم از قیمت هایم راضی هستند.

برای ماندگاری این فعالیت تولیدی خود به چه حمایت هایی احتیاج دارید؟

یکی از مهمترین حمایت های مورد نیازم، حمایت مالی است.

من اینکار را با سرمایه شخصی خودم آغاز کردم اما برای ادامه کار تا به نقطه تثبیت برسم تسهیلات بانکی گرفتم اما این نوع از تسهیلات دوره تنفس نداشت و من می بایست آنها را با اقساط بالا پس می دادم و این در حالی است که تولید کننده به یک دوره تنفسی برای آغاز بازپرداخت هایش احتیاج دارد.

همچنین این را هم بگویم که برای اینکه تولید کننده از محل سود فروش محصولات خود بتواند وام های بانکی اش را که بابت تولید گرفته است را پس بدهد و اگر با فشار مالی مواجه شود، ممکن است، مجبور به ترک کار می شود.

حرف آخر؟

مسئولان، فقط حمایت.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک