جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۰۳۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ساعت ۵:۳۵
در روز جهانی کار و کارگر در گفت و گو با عصر اترک مطرح شد؛

شاهکار دولت، حفظ شغل های کنونی باشد/تامین اجتماعی حق الناس کارگران است،دولتی نکنید

در حال حاضر در سطح کشور 90 درصد از قراردادهای کار به صورت ماهانه منعقد می شوند و در این قالب قراردادی هیچ امنیت شغلی برای کارگران در کشور وجود ندارد که حل آن عزم ملی می خواهد، حال جامعه کارگری از دولت کنونی می خواهد که موضوع امنیت شغلی را حل کند و این وضعیت را بهبود ببخشد.
 شاهکار دولت، حفظ شغل های کنونی باشد/تامین اجتماعی حق الناس کارگران است،دولتی نکنید,

به گزارش عصر اترک، امروز 11 اردیبهشت ماه، روز جهانی کار و کارگر نام گذاری شده است، در همین زمینه، دفتر پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک با دعوت از محمد صباغیان، سرپرست اجرایی خانه کارگر استان که البته ایشان سابقه عضویت چهار ساله در هیات اجرایی خانه کارگر استان، عضویت 10 ساله در شورای اسلامی کار استان را نیز داشته اند، درباره دغدغه ها و مطالبات جامعه کارگری استان به صحبت پرداخت است که در این مصاحبه می خوانید.

 

خانه کارگر چگونه تشکلی است؟

طبق اساسنامه، خانه کارگر، خانه امید کارگران است.

خانه کارگر یک تشکیلات صنفی کارگری است که در زمینه های مشاوره ای، رفاهی و آموزشی به کارگران خدمت ارائه می دهد.

بر اساس قانون کار، کارگرانی که از بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند، می توانند عضو این تشکل صنفی کارگری شوند.

 

در حال حاضر چند کارگر عضو خانه کارگر خراسان شمالی هستند؟

حدود سه هزار کارگر استان عضو این تشکل صنفی هستند که بیمه تامین اجتماعی دارند.

 

کارگرانی که بیمه تامین اجتماعی ندارند، آیا حق عضویت در تشکل صنفی را دارند؟

خانه کارگر یک تشکیلات صنفی است و شرط عضویت در این خانه، پرداخت بیمه و تابعیت از قانون کار است و کارگری که بیمه تامین اجتماعی ندارد از نظر این تشکل، کارگر شناخته نمی شود.

و البته این را باید یادآوری کنم که در خراسان شمالی 120 هزار کارگر شناسایی شده است اما تاکنون فقط سه هزار نفر از آنان عضو این تشکل شده اند و این به آن معنا است که در گذشته، خانه کارگر استان نتوانسته بود آن طور که باید و شاید در جذب اعضای جدید اقدام کند.

 

تاکنون برای ارائه خدمات یاد شده خانه کارگر به اعضایش، چه شرایطی آماده سازی شده است؟

به طور کلی منابع مالی خانه کارگر، از محل صدور کارت عضویت به اعضای خانه کارگر تامین می شود و هر چه عضویت بیشتر شود، منابع مالی این تشکل نیز تقویت خواهد شد.

 

وضعیت معیشتی و درآمدی کارگران استان خراسان شمالی چگونه است؟

ما از وضعیت درونی تمام کارگران عضو این تشکل مطلع نیستیم مگر اینکه اعضا به ما مراجعه کنند و مشاوره بخواهند که بتوانیم به لحاظ قانونی و حقوقی به آنها خدمت ارائه دهیم و راه و چاه را به آنها نشان دهیم.

 

برای ارائه مشاوره به اعضای خانه کارگر، چه نیروهایی با شما همکاری می کنند؟

در ترکیب خانه کارگر، یک دبیر اجرایی در راس و یک هیات اجرایی نیز در زیر مجموعه خانه کارگر تعریف شده است که هیات اجرایی با دبیر اجرایی خانه کارگر همکاری می کند.

در ادامه باید بگویم که در ترکیب هیات اجرایی، یک تعدادی از آنها انتخایی و یک تعدادی از آنها انتصابی هستند.

اعضای انتخابی هیات اجرایی خانه کارگر شامل روسای کانون ها و تشکلات شناخته شده صنفی هستند و اعضای انتصابی هیات اجرایی نیز اینگونه انتخاب می شوند که دبیر اجرایی خانه کارگر طبق قانون اجازه دارد تا چند نفر را به عنوان مسئول امور اعضا، معاون خود و روابط عمومی انتخاب کند که این ترکیب تشریح شده، به اعضای خانه کارگر استان مشاوره می دهند.

 

 

اولویت های کاری شما در این مسئولیت جدید چه مواردی خواهند بود؟

شعار من در این مسئولیت، صیانت از کار و تولید است.

به عقیده من همه باید به فکر کار و تولید باشیم و البته تولید، هم به کارفرما و هم به کارگر احتیاج دارد.

برنامه هایی که من در خانه کارگر استان پیگیری خواهم کرد در زمینه های مختلفی هستند.

یک مورد از این اقدامات در زمینه تکمیل ساختمان نا تمام خانه کارگر استان در شهر بجنورد است که در سال جاری به بهره برداری برسد.

مورد دیگر، در زمینه ارائه آموزش رایگان به اعضای خانه کارگر در زمینه های مختلف از جمله ارائه آموزش های تخصصی به آنان در زمینه آشنایی با قوانین کار به کارگران است، در همین باره باید توضیح دهم که امروز عدم آشنایی جامعه کارگری با قوانین کار از مهمترین آسیب هایی است که وجود دارد و آنان با حقوق قانونی خود آشنا نیستند.

موردی دیگر، استفاده از ظرفیت های استان برای ایجاد مراکز رفاهی برای جامعه کارگری است.

در همین باره باید بگویم با توجه به اینکه شهر بجنورد در مسیر گردشگری استان های مازندران و خراسان رضوی قرار دارد، تصمیم دارم یک مرکز رفاهی خانه کارگر استان را احداث کنم که البته شهردار بجنورد و سازمان تامین اجتماعی قول اعطای کمک های مالی به این خانه داده اند تا این مرکز رفاهی ایجاد شود.

مورد دیگر، خودکفایی مالی در خانه کارگر باید محقق شود که این امر نیز با افزایش تعداد اعضا میسر خواهد شد.

در همین راستا، درصدد هستم که دفتر نمایندگی خانه کارگر را در سطح شهرستان های خراسان شمالی فعال کنم و نیروهای این دفاتر از بومیان این شهرستان ها انتخاب خواهند شد.

مورد دیگر، با توجه به اینکه معیشت کارگر بسیار بسیار سخت است، تلاش خواهم کرد تا به سبد خانواده کارگران استان در زمینه هایی از جمله ارزاقی و درمانی کمک شود که البته این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

موردی دیگر، تلاش خواهم کرد که آموزش تخصصی خانه کارگر استان را به سوی مرکز آموزشی عالی سوق دهم تا فرزندان این کارگران در مرکز آموزش عالی ای که برای خانه کارگر استان ساخته خواهد شد، دانشجو شوند.

 

برای آماده سازی برنامه هایی که تشریح کردید، آیا به سوی ادارات و نهادهای دولتی خواهید رفت، پیش بینی می کنید که آنان به این تشکل کمک کنند؟

گفت و گو هایی با برخی از ادارات را انجام داده ام که از هفته جدید به شدت به دنبال عملیاتی شدن برگزاری این دوره های آموزشی خواهم بود و البته یک قول های مساعدی را هم دریافت کرده ام که پیگیری خواهم کرد.

 

این تشکل برای حقوق های معوق کارگران استان چه خواهد کرد و بر اساس قانون چه می تواند انجام دهد؟

خانه کارگر به کارگران مشاوره می دهد تا برای زنده کردن مطالبات خود چه روش هایی را در پیش بگیرند.

از طرف دیگر، خانه کارگر بین شرکای اجتماعی، اداره کار، کارفرماها و کارگران تعامل ایجاد می کند تا معوقات و دیگر دغدغه های کارگران حل و فصل شوند.

 

مهمترین دغدغه حال حاضر جامعه کارگری چیست؟

یکی از اولین دغدغه های جامعه کارگری، موضوع امنیت شغلی است چون امنیت شغلی در جامعه کارگری وجود ندارد.

کارگران می گویند من کارگر در محل کارم وقتی کار می کنم، پشتم گرم نیست، چون قانون پشت من را گرم نگه نمی دارد و من کارگر باید در محل کار بسیار با ملاحظه رفتار و عمل کنم.

باید به این نکته هم اشاره کنم که در حال حاضر در سطح کشور 90 درصد از قراردادهای کار به صورت ماهانه منعقد می شوند و در این نوع قراردادها هیچ امنیت شغلی ای وجود ندارد که حل آن عزم ملی می خواهد، حال جامعه کارگری از دولت کنونی می خواهد که موضوع امنیت شغلی را حل کند و این وضعیت را بهبود ببخشد.

علاوه بر آن، این را هم خاطر نشان کنم که رای دیوان عدالت اداری در زمینه قراردادهای سفید امضاء اینگونه اعلام شده است که مستندات برای تسویه های سفید امضا ملاک عمل قرار گیرد و کارفرما مستندات را باید ارائه دهد، اما صدور رای تضمین کننده 100 درصدی برای حفظ امیت شغلی کارگران نیست.

 

جامعه کارگری در زمینه های مختلف از جمله قانونی و حقوقی به چه توجهاتی نیاز دارد؟

بیکاری در مملکت بیداد می کند اما بزرگترین شاهکار دولت می تواند این باشد که شغل های فعلی را حفظ کند و یک نکته دیگر این است که فارغ التحصیلان باید کارآفرین شوند، زمانه، زمانه منتظر ماندن برای اینکه فرصت شغلی فراهم شود، نیست.

 

حرف آخر؟

54 درصد از جمعیت خراسان شمالی جمعیت کارگری هستند و روند زندگی آنها تابع قانون کار است ولی این قشر مدافعان خوبی در جامعه کارگری ندارند.

امیدوار هستیم روزی برسد تعداد نمایندگان کارگری کشور در مجلس بیشتر شوند از این قشر دفاع کند.

 

انتظار است تا چه اصلاحات قانونی برای بهبود وضعیت کار کارگران در مجلس انجام شود؟

انتظار است که دولت به سازمان تامین اجتماعی ورود نکند چون شاکله و منابع سازمان تامین اجتماعی حق کارگری است و این حق، حق الناس کارگری است.

با این وجود، متاسفانه شاهد بودیم که مجلس مصوب کرد تا سهم درمانی این سازمان در وزارت بهداشت هزینه شود هر چند که نمایندگان جامعه کارگری مقاومت کردند اما به نتیجه ای نرسید.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک