پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۰۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ساعت ۳:۴۳
درد دل نخبگان خراسان شمالی در روز جوان؛

سکوی سازندگی برای جوانان نخبه آماده نیست/باور و اعتماد مسئولان را می خواهیم

مسئله بسیار مهم این است، به همان اندازه که قوانین غیر حمایتی، چرخه پیچیده اداری و نبود حمایت های تسهیلاتی ارزان قیمت می تواند موجب پرواز نخبگان جوان این سرزمین از بام این میهن باشد، عدم باور استعداد، فکر، ایده و طرح های این نخبگان که می تواند حلال بسیاری از مشکلات باشند نیز یاس آفرین می شود و مانع رشد و توسعه خواهد شد.
سکوی سازندگی برای جوانان نخبه آماده نیست/باور و اعتماد مسئولان را می خواهیم,

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، آیا تا به حال فکر کرده اید که برای رشد و توسعه زادگاه و سرزمین خود چه سهمی دارید؟ و یا اصلا، باید چه سهمی بپردازید؟ و در چنته خود چه دارید که برای رشد و توسعه کشور خود هزینه کنید؟

امروز که 8 اردیبهشت ماه است و به مناسبت روز ولادت حضرت علی اکبر که روز جوان نیز نام گرفته است، موضوع سهم جوانان در رشد و توسعه کشور، البته جوانان صاحب ایده و فکر که اختراعات آنان به ثبت رسمی نیز رسیده است را به عنوان سوژه این گزارش خود در روز جوان انتخاب کردیم.

در این گزارش می خواهیم به لایه های مختلفی از پرداخت این سهم " سهم نخبگی در عنفوان جوانی به آبادانی میهن " بپردازیم.

به عقیده شما در پرداخت این سهم چه ابزارهای دیگری نیاز است تا هدف غایی محقق شود.

به عقیده  نگارنده که سال ها است شنونده درد دل های نخبگان جوان استان خود بوده ام، مسئله بسیار مهم این است، به همان اندازه که قوانین غیر حمایتی، چرخه پیچیده اداری و نبود حمایت های تسهیلاتی ارزان قیمت می تواند موجب پرواز نخبگان این سرزمین از بام این میهن باشد، عدم باور استعداد، فکر، ایده و طرح های این نخبگان که می تواند هلال بسیاری از مشکلات باشند نیز یاس آفرین می شود و مانع رشد و توسعه خواهد شد.

آنچه درباره جوانان نخبه حائز اهمیت است، این است که جوانان نخبه امروز کشور ما در پرداخت سهم خود به آبدانی کشور به اعتماد و باور مسئولان همچنین بخش خصوصی و به آماده سازی شرایط قانونی و حمایتی نیاز دارند تا کارساز و آینده ساز شوند.

در همین باره، به مناسبت روز جوان پای درد دل عده ای از جوانان نخبه از خراسان شمالی نشستیم که دغدغه های آنها را در این گزارش می خوانید.

 

مسئولانی که به طرح های نخبگان اهمیت ندهند، عملکرد خود را زیر سوال می برند

 

در همین باره، آقای یزدان پرست که به تازگی در رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده است و در آزمون دکتری همین رشته نیز قبول شده است، به خبرنگار عصر اترک می گوید: هر نخبه ای می تواند یک کارآفرین باشد.

وی بیان می کند: یک فرد نخبه می تواند با کارآفرینی خود، دهها فرصت شغلی را فراهم کند و موتور محرک اقتصاد کشور باشد.

یزدان پرست عنوان می کند: بنده که عضو یک تیم تحقیقاتی هستم، اولین اختراع من و هم تیمی هایم اختراع عینک سنجش بود که به ثبت ملی و بین المللی رسید.

وی همچنین می افزاید: علاوه بر آن اختراع، من و هم تیمی هایم چند اختراع دیگر در زمینه مهندسی پزشکی نیز آماده کردیم و به ثبت رساندیم اما متاسفانه برای عملیاتی کردن هر یک از آنها که به خط تولید برسند، با سنگ اندازی های زیادی مواجه شدیم.

وی می افزاید: وقتی به سراغ ادارات ذی ربط می رفتیم، عده ای از آنان اصلا به طرح های ما نگاه هم نمی انداختند و عده ای هم هیچ سر رشته ای از مهندسی پزشکی نداشتند که متوجه اهمیت طرح هایمان شوند و ما فقط در یک فرآیند پیچیده اداری پاس کاری می شدیم.

وی در ادامه عنوان می کند: علاوه بر اینکه از حمایت معنوی برخوردار نشدیم، متاسفانه با مسیرهای پیچیده دریافت تسهیلات مواجه و متوجه شدیم که به هر شخصی تسهیلات داده نمی شود و اگر هم داده شود دوره بازپرداخت آن کوتاه مدت است.

یزدان پرست تصریح می کند: و این در حالی است که نخبه با یک فرد عادی فرق می کند، نخبه صاحب ایده و طرح است و به عقیده من، مسئولانی که به این قشر و طرح های آنان اهمیتی نمی دهند، یعنی عملکرد خود را زیر سوال برده اند و متاسفانه عده ای از مسئولان هنوز به این ظرفیت کارآفرین و ثروت ساز پی نبرده اند.

وی با تاکید بر این نکته که در زمینه حمایت از ظرفیت نخبگان و طرح های آنان در خراسان شمالی کم کاری اجرایی صورت گرفته است، اظهار می کند: برای اینکه نخبگان استان سهم خود را به رشد و توسعه استان همچنین کشور خود بپردازند باید زمینه های عملیاتی شدن طرح های پذیرفته شده نخبگان در استان، آماده سازی شوند تا به خط تولید برسند.

وی همچنین خاطر نشان می کند: در خراسان شمالی برپایی کارگروه های تخصصی برای بررسی تخصصی، طرح ها و ایده های نخبگان بسیار ضروری است که متاسفانه هنوز در سطح استان چنین کارگروه هایی فعال نشده است.

 

وقت حمایت که رسید، مسئولان عقب نشینی کردند

 

خانم چمن آرا، دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی پزشکی و قبول شده در آزمون دکتری نیز اظهار می کند: من عضو یک تیم تحقیقاتی هستم که گروه ما سه ثبت اختراع داشته است، هرگاه برای عملیاتی کردن و به خط تولید رساندن این اختراعات خود، اقدام می کردیم ابتدا با به به و چه چه مسئولان دو استان خراسان شمالی و رضوی مواجه می شدیم و اما در هنگام حمایت فقط با عقب نشینی آنان مواجه بودیم.

چمن آرا بیان می کند: صاحبان ایده و طرح در برابر مسیر پیچیده فرآیندهای اداری نمی توانند برای آینده سازی کشور سهمی بپردازند.

وی تصریح کرد: آنچه که من دیدم، این بود که مسئولان ترجیح می دهند بیشتر از تولیدات تکراری حمایت کنند تا از یک کار جدید، نوین و خلاقانه.

 

ایده هایی که حمایت نشوند، هجرت می کنند

 

آقای مرادی، دیگر جوان نخبه استان که پژوهشگر در رشته نانو است و هم اکنون دانشجوی و هم اکنون دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی در رشته مهندسی عمران نیز هست، عنوان می کند:  با توجه به اینکه نانو، یک رشته میان رشته ای است، بنابراین در دو حوزه نانو و عمران، اختراعاتی از جمله تولید نانو چسب بتن داشته ام و در مسابقات سراسری نانوی کشوری نیز مقام کسب کرده ام.

وی می گوید: من برای عملیاتی شدن و به خط تولید رسیدن این اختراعاتم اقدام ئکردم اما با مسئولانی مواجه شدم که ابتدا به سن من توجه می کردند و با توجه به سن کمی که داشتم که هنوز به 25 سالگی هم نرسیده ام به طرح هایم اعتمادی نمی کردند.

وی می افزاید: به یاد دارم که در جشنواره سراسری خوارزمی با طرحی با نام بدنه نانو کامپوزیت هواپیما شرکت کردم که داور این جشنواره درباره طرحم گفت مگر بچه شهرستانی هم می تواند بدنه نانو کامپوزیت هواپیما بسازد.

مرادی در ادامه می گوید: طرح نانو چسب بتن خود را به پارک علم و فناوری ارائه دادم، داور طرح من یک فوق لیسانس رشته کشاورزی بود که باید آن را داوری می کرد.

وی اظهار می کند: پیشرفت کشور به تولید ایده و طرح نخبگان احتیاج دارد، بنابراین مسئولان استانی و کشوری باید از طرح های نخبگان حمایت کنند تا این صاحبان ایده و طرح بتوانند سهم خود را به پیشرفت کشور بپردازند، اگر حمایتی نشود، ایده های ما به دیگر نقاط مهاجرت خواهند کرد و سود آن را دیگر میزبانان خواهند برد.

 

در زیر سایه حمایت ها، می توانیم سهم نخبگی امان را بپردازیم

 

خانم امانیان دانشجوی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد نیز بیان می کند: در رشته تحصیلی خودم بر روی توسعه بنگاه های اقتصادی و رفع موانع اقتصادی مطالعه و پژوهش داشته ام وآن را به بنیاد نخبگان ارائه داده ام.

وی می افزاید: از بنیاد نخبگان استان درخواست حمایت کردم تا بتوانم کارآفرینی کنیم و آنان قول حمایت دادند.

امانیان تصریح می کند: اگر حمایت شوم، می توانم سهم خود را برای پیشرفت کشورم بپردازم.

وی خاطر نشان می کند: عقیده دارم که جوانان سرزمینم با مطالعه و دانش خود می توانند سهم خود را به آینده کشور خود بپردازند که البته مسئولان هم وظیفه روان سازی مسیر پیش روی نخبگان را بر عهده دارند.

 

مسئولان اجرایی و مدیران بخش خصوصی بب نخبگان جوان اعتماد کنید

 

علی اصغر پیله ور، رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک نیز اظهار می کند: با توجه به اینکه به تمامی صاحبان فکر و ایده توصیه می کنم که ثابت قدم و تلاش گر باشند و از مشکلات پیش روی خود ناامید نشوند، در عین حال، از مسئولان اجرایی و مدیران بخش خصوصی نیز می خواهم که به ایده ها و طرح های نخبگان جوان که ظرفیت های بالقوه تولیدات فناورانه هستند نیز اعتماد کنند تا زمینه های رشد و توسعه کشور فراهم شود.

پیله ور تصریح کرد: با توجه به اینکه طی دو دهه اخیر، دولت های مجری گام های مثبتی برای حمایت از نخبگان به ویژه در زمینه قانون گذاری ها را انجام داده اند، با این وجود، از قوه مجریه می خواهیم که وضعیت حمایت های تسهیلات برای حمایت از نخبگان را سهل تر کند.

وی همچنین به بخش خصوصی توصیه کرد: به شناسایی ایده ها و طرح های نخبگان ورود کنید برای رونق خطوط تولیدی از طرح های آنها بهره برداری کنید.

 

دولت ها به ایده های نخبگان اهمیتی ندهند، مجبور می شوند مسیر آزمون و خطا را در پیش بگیرند

مهدی قاسمی فرد،رئیس بنیاد نخبگان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در حال حاضر از خراسان شمالی 160 نخبه استان در مقاطع دانش آموزی، دانشجویی و آزاد در بنیاد نخبگان کشور ثبت شده اند که هر یک از آنان صاحبان ایده در زمینه های مختلفی هستند.

قاسمی فرد با بیان اینکه هر چند بنیاد نخبگان استان وظیفه پرورش ایده ها و طرح های آنها را بر عهده دارد که با تلاش های خود زمینه حمایتی را از ایده ها و طرح های آنها آماده سازی می کند، گفت:، با این وجود، شاهد بوده ام که نخبگان استان برای عملیاتی کردن طرح های خود، گرفتار بروکراسی های اداری شده و در همین زمینه نیز بسیار اذیت شده اند.

وی افزود: به عقیده من مسئولان استان باید به این باور برسند که با تکیه بر طرح های نخبگان می توانند زمینه رشد و توسعه استان را فراهم کنند زیرا نخبه با ایده و طرحش کارآفرینی نوین را ایجاد می کند.

قاسمی فرد تصریح کرد: در صورتیکه کشور، خلاء های خود را با تکیه بر بهره برداری از ایده و طرح های نخبگان توانست پایه ریزی کند، زودتر به نتیجه می رسد، در غیر این صورت باید مسیر توسعه خود را با آزمون و خطا به پیش ببرد.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک