پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۰۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ساعت ۰:۳۲
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی:

لایحه صدور سند اراضی بهکده رضوی به مجلس ارائه شد

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی اعلام کرد: لایحه صدور سند برای اراضی کشاورزی شرکت سهامی و زراعی  بهکده رضوی واقع در شهرستان مانه و سملقان برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه شده است تا پس از تصویب، این شرکت خودگردان و از مدیریت دولتی خارج شود.
لایحه صدور سند اراضی بهکده رضوی به مجلس ارائه شد,

ایرج ناصری مقدم،  مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در پاسخ به وضعیت تشکیل شرکت های سهامی و زراعی در خراسان شمالی اظهار کرد: با توجه به وجود مسئله خرده مالکی در اراضی کشاورزی که متاثر از قانون ارث است، کوشش وزارت جهاد کشاورزی بر این قرار گرفته است تا یکپارچه سازی و یکجاکشتی در اراضی کشاورزی را در قالب نظام هایی از جمله تشکیل شرکت های سهامی و زراعی در سطح کشور سامان دهد.

ناصری مقدم گفت: از دهه 80 نیز تشکیل شرکت های سهامی و زراعی در خراسان شمالی مورد توجه واقع شد که در همین راستا، تشکیل پنج شرکت سهامی و زراعی در استان در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: شرکت های سهامی و زراعی تیتکانلو در شهرستان فاروج، بهکده رضوی در شهرستان مانه و سملقان و سه شرکت دیگر در شهرستان های گرمه و جاجرم و مانه و سملقان تشکیل شده اند.

وی با تصریح بر این مطلب که در حال حاضر این پنج شرکت با مشکلاتی مواجه هستند، ابتدا به تشریح وضعیت شرکت سهامی و زراعی بهکده رضوی در شهرستان مانه و سملقان پرداخت.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی در همین باره عنوان کرد: در دوره حکومت پهلوی، روستای بهکده رضوی محل زندگی بیماران جزامی شد و اهالی این روستا در قالب یک مجموعه انتفاعی تحت حمایت سازمان های بهداشتی و فائو قرار گرفتند و کمک های زیادی نیز به آنها اعطا شد.

وی افزود: پس از رویداد انقلاب اسلامی در سال 57، مدیریت این روستا به وزارت بهداشت، پس از مدتی، به کمیته امداد و در سال 88 نیز به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سال 88 برای این روستا تشکیل شرکت سهامی و زراعی بهکده رضوی را تعریف کرد و انجام آن را در دستور کار خود قرار داد، در عین حال، وقتی این وزارتخانه، مدیریت این مجموعه انتفاعی را بر عهده گرفت این مجموعه انتفاعی با مشکلات نیروی کارگری و پرسنلی مازاد و پرداخت حقوق به آنان مواجه بود.

ناصری مقدم افزود: با این وجود، پس از تشکیل شرکت سهامی و زراعی بهکده رضوی در این منطقه روستایی، دولت اعتبارات خوبی را بابت توسعه باغات، تسطیح و تجهیز اراضی کشاورزی آن، احداث ذخیره های آبی، توسعه دام و دیگر امور زیربنایی کشاورزی به این شرکت اختصاص داد تا حجم مشکلات این منطقه کاسته و مرتفع شوند.

در عین حال، وی با یادآوری این مطلب که هنوز اراضی کشاورزی تحت مدیریت این شرکت سند دار نشده اند، اعلام کرد: با پیگیری های انجام شده، سرانجام لایحه صدور سند اراضی کشاورزی این منطقه به نام این شرکت تنظیم شد که هم اکنون به مجلس ارائه شده است.

وی افزود: درصورتیکه مجلس برای صدور سند این اراضی مصوبه بدهد، این شرکت به صورت کامل خودگردان می شود و می تواند برای توسعه فعالیت خود تسهیلات بگیرد.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی درباره شرکت سهامی و زراعی تیتکانلو در شهرستان فاروج نیز بیان کرد: این شرکت در زمینه تامین آب برای اراضی کشاورزی یکپارچه شده اش دچار مشکل است که در حال حاضر در حال مذاکره با شرکت آب منطقه ای استان هستیم تا مشکل آنان مرتفع شود.

وی درباره سه شرکت دیگر واقع در شهرستان های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در راستای تشکیل شرکت سهامی و زراعی، مالک باید زمین کشاورزی خود را از مالکیت خود خارج و به برگه سهام شرکت سهامی و زراعی تبدیل کند، بنابراین شماری از کشاورزان که اراضی آنها در داخل پهنه اراضی ای است که باید یکپارچه سازی شوند، مقاومت می کنند و نمی خواهند به این پهنه الحاق شوند.

وی گفت: در حال حاضر گفت و گو با این مالکان و حل مشکل اجتماعی این موضوع در حال انجام است تا مشکل این شرکت ها نیز حل شوند.

ناصری مقدم در خاتمه درباره تشکیل شرکت های تعاونی زنان در استان نیز بیان کرد: در خراسان شمالی از  گذشته تاکنون، فقط شرکت تعاونی زنان روئین واقع در شهرستان اسفراین فعال بوده و در زمینه تولید چادر شب بافی فعالیت داشته است و دارد.

وی اعلام کرد: اخیرا در روستای بهکده رضوی نیز شرکت تعاونی زنان در این روستا تشکیل شد که در زمینه صنایع دستی فعالیت خواهند داشت.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی استان به تمامی شهرستان های استان اعلام کرده است بانوان هنرمند و صنعتگر استان به تشکیل شرکت های تعاونی ورود کنند تا تولیدات آنان ساماندهی شوند و شرکت های آنان  با حضور در نمایشگاه ها، زمینه جذب بازار و سفارش پذیری برای محصولاتشان را بدست آورند و حتی به برندسازی برسند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک