یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ساعت ۵:۰
مسئول واحد سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت بجنورد:

ناهنجاری مادرزادی، شایعترین علت مرگ کودکان زیر ۵ سال بجنورد است

مسئول واحد سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت بجنورد با اشاره به بررسی موارد مرگ کودکان یک تا 59 ماهه در بجنورد گفت: اولین علت مرگ در این سنین ناهنجاری های مادرزادی است.
ناهنجاری مادرزادی، شایعترین علت مرگ کودکان زیر 5 سال بجنورد است,

تکتم یزدانی، مسئول واحد سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: نسبت مرگ و میر کودکان از مهمترین شاخص هایی است که نشان دهنده توسعه کشورهاست و علت انتخاب این شاخص به عنوان نمایه توسعه تاثیر عوامل مختلف اجتماعی و اقتصادی در کاهش یا افزایش آن است.

وی افزود: بی تردید این شاخص تابعی از وضعیت فرهنگ و سواد خانواده، شبکه راه های روستایی، دسترسی به فوریت های پزشکی و درآمد خانوار است.

یزدانی با اشاره به بررسی موارد مرگ کودکان یک تا 59 ماهه در بجنورد ادامه داد: اولین علت مرگ در این کودکان، ناهنجاری های مادرزادی است.

وی اضافه کرد: ناهنجاری های قلبی ، عصبی و ناهنجاری کلیوی از جمله انواع ناهنجاری های مادر زادی است که برخی از علل شناخته شده این بیماری ها، ژنتیکی هستند و برخی علل محیطی هستند .

وی گفت: عفونت های مادر و مصرف دارو توسط مادر در حین بارداری و بیماری های مادر از جمله این علل هستند.

یزدانی ازدواج های فامیلی را مهم ترین علت بسیاری از بیماری های متابولیک ارثی عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از بدشکلی های مادرزادی و عقب ماندگی های ذهنی ارثی و بیماری های روانی، افسردگی ها، اسکیزوفرنی، پارکینسون، انواع تشنج  و صرع در ازدواج های فامیلی بیشتر رخ می دهد.

وی بیان کرد: ازدواج فامیلی در ایران بسیار مرسوم است و همین  ازدواج های خویشاوندی منجر به افزایش بیماری های نادر ژنتیکی شود .

وی یادآور شد: بیماری های ژنتیکی در کشورها و مناطق مختلف تنوع گسترده ای داشته و در کشور ما به علت تعداد ازدواج های فامیلی معلولیت های ناشی از بیماری های ژنتیکی از شیوع بالایی برخوردارند.

یزدانی بهترین راه جلوگیری از تولد نوزاد معلول، انجام مشاوره ژنتیک بخصوص قبل از ازدواج و قبل از بارداری بیان کرد.

وی بارداری در شرایط ازدواج هاي فامیلی، حاملگي در سن ۳۵ سال يا بالاتر ، وجود افراد با نقايص مادرزادي در خانواده ، وجود افراد با عقب ماندگي ذهني يا تأخير در رشد در خانواده ، وجود افراد با کوتاهي بيش از حد قد و ساير اختلالات رشدي، نازايي يا سقط هاي مکرر را از نمونه مواردی دانست که حتما باید مشاوره ژنتیک انجام گیرد.

وی گفت: مشاوره ژنتیک شاخه ای از ژنتیک پزشکی است که به بررسی احتمال بروز بیماری های ژنتیکی در افراد می پردازد، یکی از اصلی ترین اهداف مشاوره ژنتیک مشخص کردن خطر وقوع یا تکرار بیماری ارثی در هر حاملگی است.

یزدانی بیان داشت: در حال حاضر به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و حوزه پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج جهت کلیه مزدوجین انجام می شود و مواردی که پرخطر شناسایی می شود جهت انجام مشاوره های تکمیلی و در صورت لزوم انجام آزمایشات ارجاع می شوند.

وی خاطر نشان کرد: کلیه این مراجعات اختیاری است، ولی ضروری است در این زمینه فرهنگ سازی صورت بگیرد تا خانواده ها مشاوره ژنتیک را جدی بگیرند و قبل از تصمیم جدی به ازدواج فرزندانشان اقدام به مشاوره کنند.

یزدانی افزود: باید بدانیم پدر و مادر مسئولیت های متعددی در زندگی کودک خود بر عهده دارند از جمله  اولین ومهمترین وظایف، توجه و دقت کافی در جهت پیشگیری از معلولیت های  قابل کنترل  است.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک