پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۳۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ساعت ۳:۵۵

روزانه ۶۰۰ هزار پلاستیک در بجنورد تولید می شود/استفاده از کیسه های پارچه ای نیاز به فرهنگ سازی دارد

طبق آخرین آمار در شهرستان بجنورد روزانه به طور متوسط 600 هزار پلاستیک وارد چرخه طبیعت می شود که نگران کننده است.
روزانه 600 هزار پلاستیک در بجنورد تولید می شود/استفاده از کیسه های پارچه ای نیاز به فرهنگ سازی دارد,

به گزارش عصراترک، تقریباً چند دهه است که زنگ های خطر برای زمین به صدا درآمده است. روزی نیست که خبرها و گزارش هایی از سراسر جهان مخابره نشود و بیانگر نگرانی عمیق کارشناسان از تخریب محیط زیست و به خطر افتادن زندگی بر روی کره زمین نباشد.

روز زمین پاک، یکی از این زنگ های خطر است که در همه جای دنیا شنیده می شود.

روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآور می شود که نباید سیاره خود "زمین" را فراموش کنند و باید به فکر حفظ آن باشند.

با همین بهانه با مدیرعامل سازمان مردم نهاد پیوند که با هدف تولید اشتغال در جهت پاک سازی زمین فعالیت دارد به گفتگو پرداختیم که در ادامه تقدیم تان می شود:

 

خودتان را معرفی کنید

محمدرضا وحدت، مدیرعامل سامانه پیوند مهرورز اترک، دارای مدرک کارشناسی جامعه شناسی و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی هستم.


پیوند مهر بخش اترک از چه زمانی ایجاد شد؟

کارمند شرکت گاز بودم، در سن 45 سالگی به بیماری MS مبتلا شدم و با رفت و آمد هایی که در انجمن MS داشتم متوجه شدم که مشکل اصلی این بیماران نداشتن اشتغال است و با کمک چند نفر از دوستانم در سال 94 با کسب مجوز از استانداری ، سازمان مردم نهاد، غیردولتی و غیرسیاسی پیوند را با هدف ایجاد اشتغال برای بیماران خاص آغاز کردیم.

 

اغلب بیماران MS در سنین 20 تا 40 سالگی دچار این بیماری می شوند و همزمان با شروع دوران کسب و کار دچار بیماری می شوند و برای بعضی از بیماران که محدودیت فیزیکی یا حرکتی ایجاد می شود و فرصت کسب و کار را از دست می دهند.

 

هدف اصلی ایجاد پیوند چه بود؟

هدف ما از ایجاد این کار این بود که کسی به خاطر بیماری بیکار نشود و یکی از فعالیت هایی که در این مرکز انجام می گیرد، توانمند سازی بیماران با نیازهای جامعه است.

 

 

از رابطه بین پاک سازی زمین و تولیداتتان بگویید

مشکلات محیط زیستی کیسه های پلاستیکی از جمله زشتی که در مناظر طبیعی ایجاد می کردند و زمان طولانی که برای بازیافت لازم است و کوتاه بودن زمان استفاده از این تولیداتف تاثیر در مرگ و میر حیوانات و ... از مهم ترین دلایلی بود که ما را بر آن داشت تا در جهتی گام برداریم که از تولید این زباله های پلاستیکی کاسته شود.

طبق آخرین آمار در بجنورد روزی 600 هزار پلاستیک وارد چرخه طبیعت می شود که نگران کننده است، از طرفی اسراف در سرمایه ملی است.

 

تولیدات شما شامل چه اجناسی است؟

کیف ها و کیسه های پارچه ای است که توسط بیماران خاص که زیرمجموعه سامانه ما هستند تولید می شود که عمر طولانی دارند و مصرف آن ها هیچ گونه مشکلی برای فرد و برای محیط زیست ایجاد نمی کند.

 

چند نیرو مشغول به فعالیت دارید؟

 26 نفر از بیماران خاص و نیازمندان مشغول به فعالیت هستند.

 

سفارشات و فروش چگونه است؟

 تولیدات در منازل تهیه می شود و طبق سفارشات سازمان ها، ادارات دولتی و مردم تولیدات آماده شده  و در اختیار آنان قرار می گیرد.

 حضور در نمایشگاه ها و همایش ها نیز از دیگر شیوه های فروش است که تاکنون برای فروش کیسه ها به تهران ، مشهد و شهرهای شمالی رفته ایم و استقبال خیلی خوبی داشته ایم.

کیسه های پارچه ای، کوله پشتی و کیف پول از سایر تولیدات این مرکز است.

 

 

منبع درآمدتان از کجا تامین می شود؟

بخشی از درآمد مان از محل تولیدات است و بخشی شامل کمک های مردمی و خیرین است. همچنین امکانی ایجاده کرده ایم که افراد با 10 هزار تومان عضو سامانه پیوند می شوند و تا به امروز نزدیک به 400 عضو داریم، که تعدادی به صورت مستمر و بعضی ها به صورت مقطعی کمک های خود را واریز می کنند.

 

سامانه شما مقام یا رتبه ای کسب کرده است بیان کنید؟

در سال 94 در جشنواره کارآفرینان برتر خراسان شمالی در حوزه محیط زیست به عنوان برتر انتخاب شدیم و در سال 95 به عنوان کارآفرین برتر اجتماعی از محیط زیست تقدیر شدیم.

 

برای داشتن زمینی پاک باید چه گامی برداشت؟

محیط زیست مشکلات زیادی دارد، مسئولان وظایف خود را دارند ولی مردم هم مسئول هستند، آلودگی شامل همه می شود، مردم می توانند بزرگترین نقش را داشته باشند، می توان با تفکیک زباله های خشک و تر در منازل و ادارات بزرگترین گام را در جهت بازیافت صحیح زباله و کمک به پاک سازی زمین انجام داد.

 

 

سخن آخر

شعار امسال روز زمین پاک " نه به کیسه های پلاستیکی " است، با همین هدف امروز 2 اردیبهشت همزمان با روز جهانی زمین پاک در حاشیه پارک شهر بجنورد غرفه ای برای فروش کیسه های پارچه ای برپا شده است که هر خانواده با تهیه ی یک کیسه می توانند تعداد مصارف روزانه کیسه های پلاستیکی را کاهش دهند.

در بجنورد کمتر کسی است که ما را نشناسد، از آغاز کارمان تا به امروز 15000 کیسه در بجنورد به فروش رفته است، ولی باز هم نیاز به فرهنگ سازی استفاده از کیسه های پارچه ای داریم و انتظار داریم که مردم از ما و بیماران حمایت کنند.

باید مصرف کیسه های پارچه ای تبدیل به یک هنجار شود، در واقع یک نیاز دوسویه است که از سمت انجمن باید کیسه عرضه شود  و سازمان مسئول مشکل کیسه های پلاستیکی را بگوید تا مردم قانع به استفاده از کیسه های پارچه ای شوند.

انتهای پیام / رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک