یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ساعت ۵:۱۸
اکرم احمدیان احمدآبادی، محمد اخوان

نقد سکولاریسم بر اساس مکتب علوی(ع)

مقاله حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که چرا دامنه رسالت دین محدود شده و با حذف بخش اعظم محتوایش، کارایی‌اش ستانده شده است؟
نقد سکولاریسم بر اساس مکتب علوی(ع),

چکیده

با نگاهی گذرا به تاریخ زندگانی پیامبران الهی و با استناد به کلام وحی و سخنان اولیای دین از جمله امیرمؤمنان× به‌راحتی شمول رسالت انبیا در دو قلمرو دنیوی و اخروی قابل اثبات است. مقاله حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که چرا دامنه رسالت دین محدود شده و با حذف بخش اعظم محتوایش، کارایی‌اش ستانده شده است؟! فرضیه تحقیق آن است که دین اسلام با ارائه طرح و برنامه برای زندگی و معرفی مدل رهبری پیامبر|، امامان معصوم^ و فقیهان واجد شرایط در روزگار غیبت، نافی سکولاریسم است، اما در دوران معاصر افرادی با سر دادن شعار سکولاریسم به‌دنبال بی‌اهمیت جلوه دادن دین و محدود‌سازی نقش آن در زندگی‌‌اند. در این نوشتار ادعا و اثبات می‌شود که سکولاریسم در مکتب علوی× مردود و محکوم به فنا است و مبانی اصلی سکولاریسم به‌دلیل کلی‌نگری و توصیفی بودن خطاپذیرند. ازاین‌رو پاسخ‌گوی مناسبی برای نیازهای ضروری بشر نیست. پس نیاز آدمی به دین و تعالیم وحیانی، ابدی خواهد بود؛ زیرا نیازهای وی برای رشد، قرب به خدا و استیفای حقوقش از راه مکاتب بشری و الحادی و یا به کمک دانش محدود آدمی ممکن نیست و تنها اسلام به‌عنوان دین برآمده از دانش نامحدود الهی پاسخ‌گوی نیازهای یادشده است.

کلیدواژه‌ها: دین؛ سکولاریسم؛ آموزه‌های علوی

نویسندگان:

اکرم احمدیان احمدآبادی: دانشجوی دکتری دانشگاه کاشان

محمد اخوان: استادیار دانشگاه کاشان.

فصلنامه پژوهش های نهج البلاغه - دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 53، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک