جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ساعت ۰:۴۰
مدیر زراعت خراسان شمالی:

۷۵ درصد از مزارع گندم و جوی قره میدان بی محصول هستند/ تولید ۴۰۰ درصدی کلزا در استان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در دشت قره میدان بزرگ 75 درصد از دیمزارهای گندم و جو از بین رفته اند و امیدوار هستیم با بارش هایی که طی چند روز گذشته داشته ایم، 25 درصد دیگر مراحل رشدی کاملش را طی کند.
75 درصد از مزارع گندم و جوی قره میدان بی محصول هستند/ تولید 400 درصدی کلزا در استان,

محمد نقی کاظمیان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: با اشاره به بازدید یک هفته اخیر از سطح سبز مزارع گندم، جو و کلزای کشت شده در استان در فصل زراعی پاییزه 97-96 به تشریح وضعیت سطح سبز این مزارع پرداخت.

وی افزود: در فصل زراعی پاییزه 97-96، 49 هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم آبی و 99 هزار هکتار نیز به کشت گندم و دیم استان اختصاص یافت.

کاظمیان با اعلام اینکه طی یک هفته اخیر یک بازدید میدانی از وضعیت سطح سبز مزارع استان به عمل آمد، گفت: بازدیدها حکایت از آن دارند که 25 درصد از سطح مزارع گندم آبی و دیم استان به شروع پنجه زنی، 50 درصد به مرحله پنجه کامل، 15 درصد به مرحله ساقه دهی و 10 درصد نیز به ظهور سنبله رسیده اند.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت 25 درصد از مزارعی که تازه به مرحله پنجه زنی رسیده اند، بیانگر این است که این سطح از اراضی از مرحله رشد طبیعی خود عقب هستند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که فصل زراعی پاییزه 97-96 همانند سال های قبل یک دوره کم آبی را پشت سر گذاشته است، تصریح کرد: با این وجود، گزارش ها حکایت از آن دارند که وضعیت مراحل رشدی در مزارع گندم آبی استان به فصل زراعی 96-95 بهتر است.

کاظمیان همچنین خاطر نشان کرد: طی چند روز اخیر با بارش باران، تا حدود زیادی تنش های آبی در مزارع گندم، جو و کلزای استان مرتفع شد که امیدوار هستیم با تداوم بارندگی ها، مزارع استان به عملکرد مناسب تری دست پیدا کنند.

وی در مورد مزارع گندم دیم استان نیز بیان کرد: با توجه به اینکه بارش های موثر در فصول پاییز و زمستان با تاخیر روبرو بودند همچنین در سطح استان در دو هفته نخست از فروردین ماه نیز بارشی رخ نداد، بنابراین محصول گندم و جو در برخی از دیمزارهای استان رشد خود را به طور کامل طی نکرده اند.

وی گفت: در دشت قره میدان بزرگ 75 درصد از دیمزارهای گندم و جو از بین رفتند که امیدوار هستیم با بارش هایی که طی چند روز گذشته داشته ایم و تا اردیبهشت ماه نیز تداوم داشته باشد، 25 درصد دیگر مراحل رشدی کاملش را طی کند.

این مسئول تصریح کرد: درصورتیکه بارش باران تا اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد، وضعیت تولید گندم و جو در استان وضعیت مناسب تری خواهند داشت.

وی یادآور شد: بر اساس پیش بینی ها امسال 200 هزار تن تولید گندم و 150 هزار تن خرید گندم در سطح استان خواهیم داشت.

وی به مزارع جوی استان نیز اشاره کرد و گفت: در فصل زراعی پاییزه 97-96 بیش از 21 هزار هکتار جو آبی و بیش از 18 هزار هکتار نیز جو دیم کشت شد.

کاظمیان تصریح کرد: با توجه به اینکه از پاییزه گذشته تا چند روز قبل وضعیت نامطلوبی از  بارندگی ها را پشت سر گذاشته بودیم، با این وجود، مزارع جو در برابر تنش کم آبی مقاومت بهتری داشته اند.

وی اعلام کرد: پیش بینی می شود امسال 80 هزار تن محصول جو تولید و 30 هزار تن از میزان تولید، خریداری شوند.

وی درباره مزارع کلزای استان نیز بیان کرد: وزارت خانه در فصل زراعی پاییزه 97-96 سهم خراسان شمالی برای کشت این محصول را هفت هزار هکتار اعلام کرده بود که البته فقط سه هزار و 583 هکتار به زیر کشت رفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود امسال هفت هزار تن کلزا برداشت شود و این در حالی است که در سال گذشته هزار و 800 تن کلزا از سطح مزارع برداشت شد.

وی افزود: میزان تولید امسال در مقایسه با سال گذشته 400 درصد رشد خواهد داشت.

وی یادآور شد: هم اکنون سطح سبز مزارع کلزای استان مطلوب است.

کاظمیان همچنین افزود: در استان در کشت بهاره 140 هکتار نیز کلزا کشت شده است.

به گزارش عصر اترک، برداشت محصولات از کشت پاییزه خرداد ماه آغاز می شود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک