جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۰۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ساعت ۶:۹
تنها تولیدکننده سوپر جاذب های کشاورزی خاورمیانه در خراسان شمالی عنوان کرد:

سوپر جاذب ها؛ مجرای برون رفت از بحران خشکسالی/واردات، خط تولید سوپر جاذب داخلی را ضربه فنی خواهد کرد

شرکت دانش بنیان بلور آب واقع در شهرک صنعتی شیروان محصول سوپر جاذب برای آبیاری مزارع، باغات، گلخانه و فضای سبز شهری را تولید می کند که این محصول میزان آبیاری در سطوح کشاورزی را تا 50 کاهش می دهد و مهمترین محصول تولیدی عصر حاضر برای برون رفت از بحران خشکسالی ها است.
سوپر جاذب ها؛ مجرای برون رفت از بحران خشکسالی/واردات، خط تولید سوپر جاذب داخلی را ضربه فنی خواهد کرد,

به گزارش عصر اترک، همانطور که شاهد هستیم چند سالی است کشور ایران به طور جدی با بحران کاهش بارندگی ها، تداوم خشکسالی و کاهش منابع آبی روبرو شده و با آنها دست و پنج نرم می کند و متاسفانه هر سالی که پشت سر گذاشته می شود، این دغدغه، نگران کننده تر می شود.

هر چند که این دغدغه نگران کننده، چالش زا شده است، اما این نکته را هم به اذهان یادآور می شود که آیا نقطه امیدی برای گذر از این بحران وجود دارد! همینطور این سخن نغز سعدی هم به ذهن می رسد که گر ایزد ز رحمت ببندد دری، آیا ز رحمت می گشاید در دیگری؟

البته.

اگر به عقیده دانشمندان و پژوهشگران اعتماد کنیم، می توانیم مجرای برون رفت از بحران ها را در تحقیقات، پژوهش ها، اختراعات و دست آوردهای علمی دانشمندان و پژوهشگران بیابیم که البته کمی دقت نظر و توجه نیاز دارد.

شاید باور نشود که در خطه ای محروم از کشور ایران ( منظور استان خراسان شمالی ) یک نخبه جوان این استان بر پایه پژوهش های 15 ساله تیم تحقیقاتی دانشگاهی همچنین خود و با حمایت پارک علم و فناوری خراسان شمالی بتواند دست یافته علمی به نام سوپر جاذب ها برای آبیاری سطوح کشاورزی و فضای سبز را از اختراع به عرصه عمل برساند.

این دست یافته که از سال 90 در شهرک صنعتی شیروان در خراسان شمالی به خط تولید رسیده است برای کاهش مصرف آب تا 50 درصد در سطح کشاورزی و فضای سبز و افزایش بهره وری در تولید کاربرد دارد.

این نخبه جوان با این محصول تولیدی بسیار مهم خود در دوره خشکسالی ای که کشور ایران با آن روبرو شده است همچنین در سالی که حمایت از تولید ملی و ایرانی چشم انداز کشور شده است، دست آوردی را برای تولیدات گیاهی به ارمغان آورده است که انتظار دارد بیش از پیش مورد حمایت مسئولان ذی ربط و کشاورزان قرار گیرد تا چرخ این کارخانه که تنها کارخانه تولید کننده سوپر جاذب ها در منطقه خاورمیانه است، بچرخد همچنین کشاورزان و شهرداری ها نیز از این بحران خشکسالی به سلامت عبور کنند.

پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک در این مصاحبه، پای صحبت های صادق علیزاده، نخبه جوان خراسان شمالی درباره این دست آورد علمی همچنین دغدغه ها و انتظارات او نشسته است که در این مصاحبه می خوانید.

 

در شهرک صنعتی شیروان چه محصولی را تولید می کنید؟

محصول کارخانه بلور آب، تولید سوپر جاذب های کشاورزی است که برای آبیاری سطوح کشاورزی و فضای سبز کاربرد دارد و بهره وری آب در سطوح کشاورزی را افزایش می دهد.

 

این واحد تولیدی از چه سالی آغاز به کار کرد؟

از سال 90.

 

درباره محصول تولیدی سوپر جاذب ها بیشتر توضیح دهید؟

سوپر جاذب ها، مواد گرانول سازگار با محیط زیست هستند، آنها تا 400 برابر وزن خود آب جذب می کنند و پس از جذب آب، در داخل خاک و کنار ریشه خاک قرار می گیرند تا آب را به تدریج در اختیار گیاه قرار دهند.

این سوپر جاذب ها میزان مصرف آب برای آبیاری گیاه را تا 50 درصد کاهش و دوره آبیاری را به دو برابر افزایش می دهند.

این محصول چهار سال عمر مفید دارد و پس از چهار سال نیز در خاک تجزیه می شود.

 

این محصول در چه زمینه ای کاربرد دارد؟

برای تمام امور کشاورزی شامل باغبانی، زراعت، جنگل کاری، گلخانه و گیاهان خانگی و زینتی کاربرد دارد.

 

انحصار تولید این محصول در عرصه بین المللی در اختیار کدام کشور است، آیا فرمولاسیون این محصول بومی شده است؟

اختراع اصلی محصول سوپر جاذب ها متعلق به آمریکا است و البته در حال حاضر کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن و چین نیز این محصول را تولید و صادر می کنند.

سوپر جاذبی که در استان خراسان شمالی در شهرک صنعتی شیروان ( تنها تولید کننده سوپر جاذب در منطقه خاورمیانه ) تولید می شود، حاصل یک دوره تحقیقاتی 15 ساله ای است که فرمولاسیون آن متناسب با اکوسیستم منطقه، بومی شده است.

 

درباره این تحقیقات 15 ساله توضیح دهید؟

تحقیقات در زمینه تولید سوپر جاذب در ایران، توسط یک تیم تحقیقاتی زیر نظر دکتر ابوالفضل براتی، استاد مهندسی پلیمر انجام شد، بخش انتهایی این تحقیقات در پارک علم و فناوری خراسان شمالی با حمایت این پارک بهینه سازی و انجام شد این دست آورد در سال 2010 به ثبت جهانی رسید.

 

کیفیت محصول شما در مقایسه با نمونه خارجی آن چه تفاوتی دارد؟

کیفیت سوپر جاذب ها بر اساس میزان جذب آب در شرایط استاندارد و نگهداری آب در فشارهای مختلف تعریف می شود که بر اساس این معیار تعریف شده، این محصول داخلی به عنوان یک محصول بهینه شده و تازه به ثبت جهانی رسیده است.

 

نتایج استفاده از بلور جاذب چه بوده اند؟

از جمله نتایج به دست آمده باید درباره اراضی باغی توضیح دهم که در اراضی باغی، دوره آبیاری و میزان مصرف آب در باغات مختلف استان های خوزستان، فارس، سمنان، تهران، خراسان های رضوی و شمالی تا بیش از 50 درصد کاهش یافت همچنین سازمان های جهاد کشاورزی و شهرداری ها نیز نتیجه مثبت از مصرف این محصول را تایید کرده اند.

نکته مهم دیگر اینکه، سوپر جاذب ها، در بحران بی آبی، کم آبی میزان مصرف دوره آبیاری در سطوح کشاورزی را به نصف رسانده اند.

به جرات می توانم بگویم که سوپر جاذب ها این قابلیت را دارند که با کمک روش های دیگری مثل آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره ای، بارانی، می تواند مشکل بحران آب را در عرصه کشاورزی حل کند.

 

در مزرعه، هر قالب سوپر جاذب چه سطحی را می تواند آبیاری کند؟

به طور میانگین 30 تا 40 کیلو گرم سوپر جاذب برای هر هکتار از مزرعه استفاده می شود.

 

ظرفیت تولید واحد شما چقدر است؟

ظرفیت اسمی این واحد تولیدی سالانه سه هزار تن است، اما تولید کنونی این واحد بر اساس تامین مواد اولیه و سفارش پذیری انجام می شود که در حال حاضر 20 درصد از حجم سه هزار تن را تولید می کنیم ( یعنی سالانه حدود 500 تا 600 تن )

 

آیا مواد اولیه خود را وارد می کنید؟

یک بخش از مواد مورد نیاز که در داخل کشور وجود ندارد، را از محل واردات تامین می کنیم.

 

قیمت محصول شما؟

سوپر جاذب ها در این واحد تولیدی در بسته های 25 کیلوگرمی تولید می شوند که این محصول در کیسه های پلیمری چهار لایه و ضد آب بسته می شوند و کیفیت آن بسیار بالا است و قیمت هر کیسه 550 هزار تومان است.

 

کشاورزان تا چه اندازه با محصول شما آشنا هستند؟

در حد توان خود محصول خود را برای کشاورزان و ارگان های ذی ربط معرفی کرده ام و آنانیکه این محصول را خریداری کرده اند، رضایت داشته اند و خرید آنان ادامه دار بوده است.

 

در این واحد چند نفر مشغول به کار شده اند؟

در ابتدای شروع به کار، 25 نفر مشغول به کار شدند اما به علت افزایش هزینه های تولید و کاهش سفارشات، تعداد پرسنل این واحد تولیدی الان به کمتر از 10 نفر رسیده است.

البته این نکته را خاطر نشان کنم که در این واحد تولیدی امکان راه اندازی 10 فاز دیگر نیز وجود دارد.

 

در مورد سفارش پذیری این محصول در بازار داخلی کشور توضیح دهید؟

این محصول در کشور، یک محصول جدیدی است که ادامه حیات آن به حمایت های دولتی و جلوگیری از واردات این محصول به ویژه نمونه های چینی آن نیاز دارد، اما هنوز این حمایت ها را ندیده ایم.

البته این شرکت با خریدهای کشاورزان عمده مالک توانسته است به حیات خود ادامه دهد.

 

عمده خریداران شما، کدام کشاورزان هستند؟

مشکل ما این است که خرده مالکان به علت قیمت این محصول، توان خرید ندارند و مشتریان اصلی ما عمده مالکان هستند.

این شرکت نیز جوان است و پشتوانه قوی ای ندارد و نمی توانم با کشاورزان به صورت اقساط و یا با شرایط ویژه همکاری کنم.

 

وضعیت فروش شما در داخل و خارج از کشور چگونه است؟

فروش این محصول در استان خراسان شمالی جالب نیست و آنانیکه خرید می کنند، عمده مالک هستند.

اما از دیگر نقاط کشور به ویژه از استان های جنوبی از جمله از استان های سیستان و بلوچستان، شیراز، یزد و اصفهان سفارش داشته ایم و اخیرا نیز از استان خوزستان به منظور بیابان زدایی.

در مورد صادرات نیز باید بگویم که طی سال های گذشته به کشورهای افعانستان، کردستان عراق، ترکمنستان و مقداری به منطقه آناتولی ترکیه صادر کرده ام اما حداکثر توان خود را برای تامین نیاز داخل گذاشته ام.

 

رقیبان شما در بازار داخل از کدام کشورها هستند؟

واردات سوپر جاذب از کشورهای آلمان، فرانسه و چین به داخل کشور انجام می شود که نمونه های چینی از نوع بی کیفیت ترین هستند.

 

شما گفتید که امکان راه اندازی 10 فاز جدید در این واحد تولید وجود دارد، در همین باره بیشتر توضیح دهید؟

در این واحد تولیدی، علاوه بر محصول سوپر جاذب، تولید شش محصول استراتژیک دیگری که فرموله کرده ام در این واحد امکانپذیر است.

تولید سوپر جاذب های بهداشتی، روان سازهای پلیمیری کاشی و سرامیک و تولید چند ماده شیمیایی از جمله این 10 فاز هستند.

 

انتظار شما از مسئولان در سال حمایت از کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی چیست؟

مهمترین انتظارم این است که از واردات محصولات مشابه به داخل کشور جلوگیری شود چون کیفیت محصول تولیدی این واحد تولیدی در مقایسه با نمونه های خارجی بالا است و این واحد تولیدی تاکنون بزرگترین ضربه را از واردات این محصول به داخل کشور خورده است.

همینطور از مسئولان ذی ربط جهاد کشاورزی و شهرداری ها انتظار دارم که از این محصول حمایت کنند و با اعطای تسهیلات و کمک های بلاعوض به کشاورزان، امکان خرید این محصول را برای آنان فراهم کنند تا آنان نیز بتوانند از این دوره بحران آب به خوبی گذر کنند.

مهمتر اینکه، بانک ها با تولید کنندگان همراه شوند و فشار زیادی را وارد نکنند و امکان دریافت تسهیلات را آسان تر کنند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ملکشی | 1397/01/22
0
1
احسنت و پیروز و موفق باشید. می توان در سفر اخیر وزیر کشاورزی به استان از حمایت های ایشان نیز برای توسعه ای محصول استفاده کرد
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک