شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۰۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ساعت ۰:۴۲
در گفت و گو با عصر اترک عنوان شد:

تنش آبی اسفراین و شیروان در تابستان امسال/لزوم جداسازی انشعابات آبیاری فضای سبز در استان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی با اشاره به کاهش بارندگی ها طی سال گذشته در سطح استان، اعلام کرد: دو  شهر اسفراین و شیروان که آب شرب آنها از سد تامین می شوند، در تابستان امسال با تنش آبی مواجه خواهند شد.
تنش آبی اسفراین و شیروان در تابستان امسال/لزوم جداسازی انشعابات آبیاری فضای سبز در استان,

غلام حسین ساقی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک، با اشاره به اینکه خراسان شمالی، سال 96 را با کاهش شدید بارندگی ها پشت سر گذاشت، اظهار کرد: شهر اسفراین که از سد بیدواز و شهر شیروان نیز از سد بارزو تامین آب شرب می شوند در تابستان امسال با تنش آبی مواجه خواهند شد.

ساقی در ادامه با تصریح بر این مطلب که این شرکت برای تامین آب شرب شهری استان، حفر چاه را در دستور کار خود قرار داده است، در همین باره اعلام کرد: 23 حلقه چاه آب در سطح شهرستان های شیروان، اسفراین و بجنورد همچنین شهر سنخواست حفاری خواهند شد.

وی افزود: هم اکنون تعدادی از این چاه ها در حال حفاری هستند و برای مابقی نیز جانمایی زمین در حال انجام است.

وی محل تامین اعتبارات حفر این چاه ها را از محل منابع استانی عنوان کرد.

وی همچنین عنوان کرد: هم اکنون با کشاورزان در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم چاه های کشاورزی آنها را اجاره کنیم تا در طول سال جاری قطعی آب نداشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که برخی از شهروندان از نحوه مصرف غیر منطقی آب توسط عده ای از مردم گلایه کرده اند و گفته اند چرا با این اشخاص برخورد نمی شود؟ نیز گفت: این واقعیت وجود دارد که در این وضعیت نامطلوب بارندگی ها و کاهش ذخایر آبی در استان، هنوز عده ای از مردم آب را صحیح و مدیریت شده، مصرف نمی کنند.

وی تصریح کرد: برخورد قهری، چاره کار نیست بلکه باید برای نحوه صحیح مصرف آب و مدیریت مصرف آن اقدامات فرهنگی انجام شود.

وی بیان کرد: در همین راستا، در طول سال 96، جشنواره واژه آب را در سطح مدارس استان برای دانش آموزان برگزار کردیم همچنین در تعامل با رسانه ها، صدا و سیما و ائمه جمعه لزوم مدیریت مصرف آب و چگونگی مصرف صحیح آب را به مردم اطلاع رسانی کرده ایم.

ساقی افزود: در همین راستا، از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده کرده ایم و لزوم مدیریت مصرف آب و نحوه مصرف صحیح آن را به مردم اطلاع رسانی کرده ایم که البته این فرهنگسازی ادامه دارد.

با این وجود، وی از قیمت بسیار پایین آب در کشور گلایه کرد و بر ضرورت واقعی شدن قیمت آب تاکید کرد.

وی خواستار شد: مجلس به این مهم توجه کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی همچنین در ادامه از عدد شاخص الگوی مصرف آب در کشور نیز انتقاد کرد و گفت: در این وضعیت خشکسالی و کاهش بارندگی ها همچنین کاهش جمعیت در هر خانواده، مصرف 20 متر مکعب آب در هر دوره ( دو ماه ) به عنوان عدد شاخص الگوی مصرف آب برای هر مشترک صحیح نیست.

وی عدد شاخص الگوی مصرف آب در وضعیت کنونی برای هر مشترک در هر دوره ( دو ماه ) را 10 تا 15 متر مکعب منطقی دانست و گفت: امیدوار هستیم وزارت نیرو عدد شاخص الگوی مصرف آب در کشور را اصلاح کند

وی درباره محل تامین آب برای آبیاری فضای سبز شهری نیز اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آب کشور، شرکت های آب و فاضلاب شهری در سال جدید مکلف شده اند که انشعابات آب شرب شهری را از انشعبات فضای سبز شهری جدا کنند.

ساقی بیان کرد: در همین راستا، مکاتبات را با شهرداری ها و فرمانداری های استان انجام داده ایم.

وی گفت: در همین زمینه، در سال 96 ، شماری از انشعابات را جداسازی کردیم، در عین حال، تعدادی از شهرداری ها مهلت خواسته اند تا چاه حفر کنند.

وی درباره شهرداری بجنورد نیز اظهار کرد: این شهرداری برای آبیاری فضای سبز این شهر علاوه بر چاه های تحت اختیار خود همچنین از آب شرب شهری استفاده می کند که این شهرداری نیز باید به مصوبه شورای عالی آب کشور عمل کند.

در عین حال، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی تصریح کرد: در این دوره خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها، توسعه فضای سبز شهری به ویژه در دو شهر گرمه و جاجرم منطقی نیست و توسعه آنها باید کنترل شوند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک