سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۰۵ - ساعت ۳:۷

در اقامتگاههای بومگردی جرگلان چه برنامه هایی اجرا می شود

نمایندگی مسول میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان رازوجرگلان گفت: با توجه به  استقبال گسترده گردشگران و مسافران از فضاهای بومی و سنتی در ایران و جهان و رونق مقوله بوم گردی ، شهرستان رازوجرگلان نیز بدلیل دارا بودن طبیعت بکر، گیاهان دارویی، بافت و معماری سنتی روستایی، آداب و رسوم سنتی، غذاهای بومی و محلی، صنایع دستی ، اسب اصیل ت.رکمن و ... از موقعیت مناسبی در حوزه بوم گردی برخوردار است.
 در اقامتگاههای بومگردی جرگلان چه برنامه هایی اجرا می شود,

قاسم بهادری در گفتگو با عصر اترک  افزود: این موضوع منجر به حضور بیشتر گردشگران در شهرستان و بالطبع افزایش فعالیتهای اقامتگاههای بوم گردی شهرستان خواهد بود.
وی به وجود چهار اقامتگاه بومگردی در جرگلان اشاره کرد و گفت: اقامتگاههای بومگردی  از جمله اقامتگاه گدرسن روستای گز . آیدوغدی در روستای دویدخ . اشکان روستای قره قانلو و توپراق در روستای گرکز جرگلان فعالیت خود را در این ایام تعطیلات بیشتر می کنند و آماده پذیرایی از گردشگران هستند .
وی به برنامه هایی که در این اقامتگاههای اجرا می شود نیز گفت:
در این اقامتگاهها برنامه هایی از جمله:

1.آشنایی نزدیک و حضور در جامعه قوم ترکمن ایران و آشنایی با طوایف گوکلان وتکه و نخورلی 

2.بازدید از اصیلترین گله های پرورش اسب اصیل ترکمن در روستاهای مختلف  پرورش طبیعی اسب ترکمن ایران؛ از جمله اسب افسانه ای دلشاد در گز و مجموعه تعاونی پرورش و نگه داری اسب ترکمن دکتر غیادی در یکه سعود و همچنین برگزاری کورس های تمامی اسب های جرگلان در میدان اسبدوانی یکه سعود 

3.تجربه ویژه پذیرایی سنتی ترکمنی با غذاها و نوشیدنی و دم نوش ها و شیرینی های ترکمنی

4.آشنایی نزدیک با آیین ها، سنتها و نقل تاریخ و سرگذشت و گنجینه بازمانده های فرهنگی و هنری و داستان ها و افسانه های ترکمن خراسان شمالی

5.شرکت در مراسم و آیین های محلی ترکمنی با هماهنگی قبلی.

6. بازدید از بافت روستایی، خانه ها و مسجد نقاشی شده روستاهای ترکمن نشین.

7.عکاسی با لباس های سنتی.

8.شیردوشی.

9.سوارکاری.

10.بازدید از آرامگاههای سنتی قوم تورکمن.

11.بازدید از پرورش کرم ابریشم و کارگاه ابریشم تابی سنتی بصورت فصلی.

12.بازدید از کارگاههای صنایع دستی و قالیچه ابریشمی دورو و تک رو و پشتی و قالی های پشمی ایستاده و کفی 

13.طبیعت گردی همراه با صرف صبحانه و ناهار درکنار چشمه های طبیعی و کوهستان های بکر و دره توریستی گدرسن و یدی گز و سد چندیر و امجلی و چارواها و...از جمله برنامه های اقامتگاهها است.

 بهادری ایجاد این اقامتگاهها در جرگلان را با عنایت به شناختی که از وضعیت شهرستان به لحاظ گردشگری وجود دارد گفت: حجم استقبال گردشگران داخلی و خارجی از جاذبه های بومی و محلی منطقه و فقدان مهمان سرا و محل اقامت جهت گردشگران و مسافران در سطح شهرستان مسئولان را برآن داشت تا ضمن راه انداری اقامتگاههای بوم گردی در سطح شهرستان به نحو شایسته ای از گردشگران استقبال نموده و گامهای موثری در رونق اقتصادی و گردشگری  شهرستان رازوجرگلان برداشته شود.
بخش جرگلان در شهرستان رازوجرگلان  با دارا بودن ۳۰ هزار نفر جمعیت ترکمن در ۱۲۰ کیلومتری مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد

خبرنگار:رحیمی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک