جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۰۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۰۳ - ساعت ۰:۱۲

سفری انفسی به بقاع و اماکن مذهبی خراسان شمالی

با اندک تأملی بر آیات راهگشای قرآن، به روشنی در می‌یابیم که با سفر کردن به ویژه سفر به اماکن مذهبی می‌توان به مطالعه آفاق و انفس و کسب علم و تجربه، خداشناسی از طریق مردم‌شناسی و شناخت عظمت خلقت، اعتقاد به معاد و عبرت‌آموزی از سرگذشت پیشینیان پرداخت.
سفری انفسی به بقاع و اماکن مذهبی خراسان شمالی,

به گزارش عصر اترک، سفر امری است که افراد را با فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف آشنا کرده و آن‌ها را با وجود تفاوت‌ها و اختلاف‌ها، به یکدیگر پیوند می‌دهد،  که یکی از مهمترین این سفرها، سفرهای مذهبی ای هستند که از قرن‌ها پیش در سراسر دنیا وجود داشته و قدمت آن به قدمت فرهنگ دینی تمامی ادیان می رسد، در این گزارش با معرفی اماکن مذهبی خراسان شمالی، تمامی علاقمندان را به سفر به اماکن مذهبی این استان دعوت می کنیم.

 

شهرستان بجنورد؛ بقعه متبرکه امام زاده سلطان سید عباس ( ع ) معروف به (( معصوم زاده))

در جنوب شهر بجنورد و بر بلندای تپه ای مشرف به محوطه باستانی هزاران ساله موسوم به (( معصوم زاده ))، بارگاهی باشکوه با گنبدی فیروزه ای جلب نظر می کند که به (( سلطان سید عباس ( ع ) یا " معصوم زاده" )) شهرت دارد.

بنا بر روایات مشهور این امام زاده از فرزندان امام موسی کاظم ( ع ) است که در دوران حکومت عباسیان از مدینه به خراسان هجرت فرموده و در اواخر سده دوم هجری وفات یافته اند.


این مجموعه در گورستان عمومی شهر و گلزار شهدای بجنورد قرار دارد.

این بقعه تاریخی متبرک امروزه به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه به پردیسی بزرگ توسعه یافته و با امکانات و خدمات قابل توجهی همواره پذیرای زوار عزیز و علاقمندان این امامزاده شریف است.

 

شهرستان بجنورد؛ بقعه امام زاده ایوب

روستای ایوب واقع در 77 کیلومتری شمال غرب بجنورد از توابع دهستان گیفان بخش گرمخان شهرستان بجنورد و در 15 کیلومتری جنوب مرز کشور ترکمستان واقع است.

از جاذبه های این منطقه گردشگری می توان به بقعه امامزاده ایوب همچنین چشمه و استخرهای آبگرم آن اشاره کرد و در کنار آن، چشم انداز باغات و طبیعت زیبای روستای ایوب، طبیعت زیبا و بقعه امام زاده عسگری روستای گیفان، دره آسیا زو و ... قرار دارد و در افق دور دست شمالی نیز " کوهستان معروف می سی نو " دیده می شود.

 

شهرستان شیروان؛ بقعه متبرکه امام زاده حمزه ابن موسی الرضا (ع)

بقعه امامزاده حمزه رضا ( ع ) از معروفترین اماکن تاریخی – مذهبی استان است که در ابتدای شهر زیارت واقع شده و به (( حمزه ابن موسی الکاظم )) از برادران امام رضا ( ع ) منسوب است.

این بنای تاریخی پلان مستطیلی و چهار ورودی در جهات اصلی دارد، ایوان باشکوه و مزین به کاشی کاری دارد و گنبدخانه و ضریح فلزی پرتکلف آن از ویژگی های این بقعه تاریخی است، تاریخ دقیق ساخت این بنای تاریخی معلوم نیست ولی با توجه به سبک و سیاق معماری بقعه به احتمال زیاد در دوره صفوی ساخته و بعدها دوباره تعمیر و مرمت شده است.

 

شهرستان شیروان؛ زیارتگاه زکریای پیغمبر ( ع)

این زیارتگاه در فاصله 70 کیلومتری شمالی شرق شهر شیروان در حد فاصل روستای نامانلو و منطقه حفاظت شده گلیل برفراز یکی از بلندترین قلل این ارتفاعات در جهت جنوب شرقی سد گلیل قرار دارد.

به استناد روایات کهن و ادبیات شفاهی در این بقعه سر مبارک زکریای نبی ( ع ) دفن شده و بدن مطهر آن بزرگوار جداگانه در فاصله نزدیکی از بارگاه اصلی خاکسپاری شده است.

کرمانج های نامانلو و روستاهای اطراف، در یکی از روزهای تابستان برای انجام مراسمی کهن به سوی زیارتگاه زکریا ( ع ) رهسپار می شوند و بر فراز قله و در جوار آرامگاه، مراسم شکرگزاری برداشت محصول خود را به جای می آورند، در این مراسم مردم برای شکرگزاری از خوان پر نعمت و بیکران ایزدی به قربانی و نذر و نیاز می پردازند.

 

شهرستان فاروج؛ آرامگاه بابا و بی بی

آرامگاه تاریخی بابا و بی بی از آثار ارزشمند تاریخی دوره تیموری در روستای خسرویه قرار دارد.

این بنا متشکل از دو اتاق در ضلع شمالی و جنوبی و یک ایوان بزرگ در ضلع شرقی است، بر روی مقبره اصلی یک صندوقچه چوبی منبت کاری شده با تزئین نقوش گیاهی و کتیبه هایی به خط ثلث قرار دارد.

 

شهرستان اسفراین؛ مقبره باباقدرت

مقبره باباقدرت واقع در غرب روستای دهنه اجاق اسفراین، به شیوه دستکند شکل گرفته است و تمام اجزای تشکیل دهنده آن در دل تپه طبیعی حفر شده است.

به استناد عکس های قدیمی و نقل قول های افراد محلی، در گذشته ورودی آرامگاه به شکل دهنه یک غار طبیعی و ارتفاع آن به اندازه اقامت یک انسان بوده است.

در سراسر دیواره جنوبی تالار چهار طاقچه و در دیوار شمالی آن دو طاقچه ایجاد شده است، ورودی بنا در ضلع شرقی تپه است که با شیب تندی به یک مسیل بزرگ منتهی می شود، در حاشیه مسیل و مظهر رشته قناتی وجود دارد که آب مورد نیاز مجاورین زیارتگاه را تامین می کند، برخی پژوهشگران صاحب این قبر را (( درویش حسین بن محمد )) و سازنده (( بقعه امام زاده کوران )) می دانند.

 

شهرستان مانه و سملقان؛ بقعه امام زاده دلاور ( ع)

بقعه امامزاده دلاور یا محمد دیباج از بقاع متبرکه شهرستان مانه و سملقان در فاصله دو کیلومتری متری شمال شهر آشخانه قرار دارد که به دلیل نوسازی های مکرر تاریخ ساخت آن دقیقا معلوم نیست، اهالی منطقه بر این باورند که امامزاده دلاور یکی از نوادگان امام رضا ( ع ) بوده است.

 

شهرستان گرمه؛ مسجد جامع ایور

مسجد جامع ایور یکی دیگر از آثار مهم مذهبی – تاریخی شهرستان گرمه است که بر اساس کتیبه داخل بنا در سال 1171 هجری ساخته شده است، مسجد با مصالح خشت و گل ساخته شده و سقف آن با گنبدهای کوچک ضربتی پوشش یافته است، در کتیبه سنگی مسجد جامع ایور بانی آن (( رحیم بک )) و معمار (( قنبر علی آقا خراسانی )) ذکر شده است.

 

شهرستان جاجرم؛ آرامگاه خواجه علی بن مهزیار

آرامگاه خواجه مهزیار از جمله آثار ارزشمند تاریخی جاجرم به شمار می رود که ساخت آن را به دوره ایلخانی می دهند.

براساس بررسی های به عمل آمده تا دوره قاجار فضای داخلی بقعه و به ویژه مرقد، تزئینات آجرهای لعاب دار فیروزه ای با نقش برجسته آیات شریفه قرآنی به خط ثلث و نقوش گیاهی داشته که بعدها از اینجا به مقبره یار محمدخان شادلو (( سردار مفخم )) در بش قارداش منتقل و در آنجا نصب شده است، بعدها هم به (( گنجینه اسلامی )) موزه ملی ایران انتقال داده شده و در آنجا به شماره ثبت 3278 نگهداری می شوند.

طبق برخی رویات مذهبی این بنا مدفن ابوالحسن مهزیار، از یاران صدیق امام علی بن موسی الرضا ( ع ) است، علی بن مهزیار از سوی امام رضا ( ع ) و امام جواد ( ع ) مقام نمایندگی و وکالت در نواحی جاجرم داشته و تالیفات و آثار متعددی از او بر جای مانده است، آرامگاه خواجه مهزیار در حومه شرقی جاجرم، ابتدای جاده جاجرم – سبزوار قرار دارد.

 

شهرستان راز و جرگلان؛ بقعه شاهزاده حمید

بقعه شاهزاده حمید در خارج از روستای راستقان در 54 کیلومتری شمال شرق راز در شهرستان راز و جرگلان واقع شده است، این امامزاده یکی از بناهای آرامگاهی مهم منطقه و متعلق به اواخر دوران قاجاری است، این بقعه شامل بنای چند ضلعی گنبددار است که ورودی آن به صورت یک ایوان در سمت غرب و رو به روستای راستقان می باشد.

 

شهرستان راز و جرگلان؛ مسجد قاولقا

مسجد قاولقا علی رغم اینکه هنوز در فهرست آثار ملی قرار نگرفته است ولی به عنوان یک جاذبه گردشگری فرهنگی – مذهبی شناخته شده است.

این مسجد در روستای قاولقا از توابع بخش جرگلان در فاصله 40 کیلومتری از مرکز شهرستان و در فاصله 130 کیلومتری مرکز استان قرار دارد، قدمت مسجد حدود 100 سال است و ویژگی برجسته آن طرح های منحصر به فرد گیاهی مسبک دیوارهای داخلی آن است.

نمونه این طرح ها شبیه شاخ قوچ در دستبافته های قوم ترکمن از قبیل نمد، فرش و پارچه های ابریشمی قابل مشاهده است، تنوع نقش و رنگ بکار رفته در این نگاره ها شاد و جالب توجه است.

 

شهرستان راز و جرگلان؛ خانه قدیمی روستای بک پولاد

در مرکز بک پولاد در فاصله تقریبی هفت کیلومتری غرب روستای قاولقا خانه ای قدیمی با نگاره های رنگین شبیه تزئینات مسجد قاولقا وجود دارد، مستند نگاری این بنای ارزشمند توسط میراث فرهنگی برای ثبت در فهرست میراث ملی در حال انجام است.

 

شهرستان راز و جرگلان؛ گورستان تاریخی شهر راز

گورستان تاریخی شهر راز در خیابان شهید رجائی جنوبی قرار دارد، قدمت این گورستان حداقل اواخر دوره صفویه است اما با وجود یک بنای آرامگاهی کهن تر در جنوب این گورستان که در بین اهالی محل به مقبره فخر رازی موسوم است، به نظر می رسد قدمت گورستان دورانی پیشتر از عصر صفوی داشته باشد، سنگ قبرهای گورستان دو گونه بلند و کوتاه هستند که بر روی هر دو نوع این سنگ قبرها، کتیبه ای شامل نام میت، نام پدر و سال مرگ و ... حک شده است، سنگ قبرهای بلند از ویژگی های گورستان های اسلامی منطقه و این گورستان است.

این گورستان از سه ضلع شمالی و شرقی و غربی به منازل مسکونی و از ضلع جنوبی به بستر رودخانه و دامنه کوه محدود می شود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک