پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ساعت ۶:۴۰
مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد:

کاهش ۵۰ درصدی کانون بیماری های دامی در خراسان شمالی/معرفی ۹ عامل حمل غیر مجاز فرآورده های دامی به قوه قضاییه

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در راستای اقدامات قرنطینه ای و نظارتی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی بر واحدهای دامی استان، کانون بیماری های دامی استان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته تا 50 درصد کاهش یافت.
کاهش 50 درصدی کانون بیماری های دامی در خراسان شمالی/معرفی 9 عامل حمل غیر مجاز فرآورده های دامی به قوه قضاییه,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، محمد مهدی احمدی، مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حالی خراسان شمالی در سال جاری با انجام اقدامات پیشگیرانه خود از وجود بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مصون ماند که در سطح کشور به منظور کنترل این بیماری 25 میلیون قطعه مرغ تخم گذار، مرغ مادر و مرغ گوشتی که مبتلا به بیماری شده بودند و یا در شعاع بیماری قرار داشتند، معدوم شدند.

احمدی در ادامه در این جلسه به تشریح عملکرد سال جاری این اداره کل در سطح استان پرداخت و با تقدیر از فعالیت های دامپزشکان استان برای حفظ سلامت و بهداشت غذایی شهروندان اعلام کرد: در سال جاری دامپزشکان استان در زمینه کنترل بیماری های مشترک بین دام و انسان شامل شاربون، برسلوز، سل و مشمشه دو میلیون و 187 هزار و 520 راس عملیات فنی بر روی دام های سبک و سنگین استان انجام دادند.

وی به بیماری های خاص دامی شامل آبله، تب برفکی، قانقاریا و ... که واگیردار هستند نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری دامپزشکان استان بر روی پنج میلیون و 364 هزار و 165 راس دام سبک و سنگین استان عملیات فنی انجام دادند.

وی افزود: در سال جاری 562 هزار و 467 راس دام همچنین یک میلیون و 292 هزار و 512 متر جایگاه دامی استان سمپاشی شدند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه درباره اقدامات قرنطینه ای این اداره کل در سطح استان طی سال جاری نیز عنوان کرد: در همین راستا، 274 هزار و 500 راس دام زنده با دریافت مجوز قرنطینه ای از استان خارج شدند.

وی همچنین افزود: با صدور مجوزهای قرنطینه ای این اداره کل در سال جاری، هفت هزار تن گوشت قرمز و سفید، 16 هزار تن شیر خام، 162 تن پشم دامی، 30 هزار کلونی کندوی زنبور عسل، 800 تن کود دامی و مرغی، 34 هزار جلد پوست خام دامی و یک میلیون و 500 هزار قطعه مرغ زنده از استان خارج شدند.

وی همچنین اعلام کرد: در سال جاری، 105 کانون بیماری دامی را در سطح استان شناسایی کردیم که 38 کانون بیماری در زمینه تب برفکی بودند.

احمدی افزود: این تعداد کانون بیماری دامی شناسایی شده در سال جاری در مقایسه با سال گذشته تا 50 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در سطح استان طی سال جاری در هر ماه 500 مورد عملیات بازدید و مراقبت از واحدهای مرغداری استان انجام دادیم که شش کانون بیماری طیور را شناسایی کردیم و سه میلیون و 100 هزار قطعه از طیور استان واکسیناسیون شدند.

وی همچنین گفت: در سطح استان طی سال جاری 166 بازدید از مزارع آبزی پروری استان انجام شد که 15 مورد کانون بیماری آبزیان شناسایی شدند و از دو هزار و 970 قطعه آبزی نیز نمونه گیری انجام شد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: در سطح استان طی سال جاری 258 بازدید از هزار و 760 زنبورستان انجام شد که چهار کانون بیماری زنبور عسل نیز شناسایی شدند.

وی در ادامه اظهار کرد: در سطح استان طی سال جاری 155 بازدید از صنایع وابسته به دام، هزار و 194 بازدید از اماکن دامی، 40 هزار بازدید از مراکز عرضه فرآورده خام دامی، 906 نمونه برداری از فرآورده های خام دامی نیز انجام شد که این  عملیات در مقایسه با سال گذشته 113 درصد رشد یافته است.

افزون بر این، احمدی به عملیات گشت مشترک استان های خراسان شمالی و خراسان رضوی با یکدگیر در گلوگاه های ترددی دو استان به منظور کنترل و محموله های خام دامی طی ماه جاری در شیفت شب ( گشت شب ) اشاره کرد و گفت: با این اقدام انجام شده 90 دستگاه خودروی حمل این فرآورده ها در گلوگاه های ترددی کنترل شدند که 9 دستگاه خودرو به علت حمل غیر مجاز فرآورده خام دامی به قوه قضاییه معرفی شدند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک