جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ساعت ۴:۴۶
بررسی معضل بیکاری جوانان مانه و سملقانی؛

مقصر کیست؛ کوتاهی مردم یا انفعال مسئولان

چند سالی است که معضل بیکاری گریبان جامعه را گرفته و سبب شده تا اغلب جوانان تحصیل‌ کرده و مستعد، اما بیکار افزایش یابد و به‌دلیل نابه‎سامانی در بازار کار مناسب، در کنج اتاق‌ها بنشینند.
مقصر کیست؛ کوتاهی مردم یا انفعال مسئولان,

به گزارش عصر اترک به نقل از  پایگاه خبری آَشخانه، چند سالی است که معضل بیکاری گریبان جامعه را گرفته و سبب شده تا اغلب جوانان تحصیل‌ کرده و مستعد، اما بیکار افزایش یابد و به‌دلیل نابهسامانی در بازار کار مناسب، در کنج اتاق‌ها بنشینند.

بیکاری مهم‌ترین علت افزایش بزهکاری‏‌های اجتماعی، کاهش روابط اجتماعی و سست شدن پیوند فرد با پیکره اجتماع بوده و توسعه اقتصادی و اجتماعی را با مشکل روبه‌رو می‌‏کند.

افزایش اختلافات خانوادگی، به‌وجود آمدن مشکلات مالی عدیده، کاهش رضایت‌مندی از زندگی مشترک، احتمال وجود اختلاف نظر برای اداره زندگی، تنش در روابط زناشویی، افزایش اضطراب و استرس، کاهش عزت نفس و احتمال بروز رفتارهای پرخاش‌گرانه، احتمال ارتکاب به جرایم و مشاغل کاذب و واسطه‏‌گری، احتمال گرایش به انجام کارهای غیرقانونی و احساس حقارت از جمله تبعات منفی بیکاری در خانواده‏‌ها است.

شاید بهترین راه حل این است که مسؤولان عالی‌رتبه، از اشخاص بیکاری که توانایی انجام کار را دارند حمایت مالی و روانی کنند، توجه به صنایع کوچک و متوسط، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند یا مورد نیاز کشور نیستند، ‌تبدیل تجهیزات فرسوده صنایع، توجه به بخش کشاورزی و تمرکز بر سرمایه‌گذاری برای تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به جای خام‌فروشی که می‌تواند سبب تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود، باید مورد توجه جدی دولت و مسؤولان قرار گیرد.

 

 

افزایش ظرفیت دانشگاه ها به بیکاری دامن زده است

سعید ذبیحی یکی از جوانان جویای کار با بیان این که ادامه تحصیل در مقاطع بالا در بیکاری جوان ها نقش مهمی دارد: گفت: اکثر جوان های دهه 60 و 70 می بایستی تاکنون دارای زن و فرزند می شدند، ولیکن با ادامه تحصیل و به تبع آن بیکاری به این سرنوشت دامن زده اند.

وی تصریح کرد: جوان ها با تحصیلات در مقاطع دانشگاهی، توقعات خود را بالا می برند و تنها به اشتغال در دستگاه های دولتی و پشت میز بودن فکر می کنند و به شغل آزاد گرایشی ندارند.

مهدی ایزانلو با اشاره به افزایش ظرفیت دانشگاه، گفت: متاسفانه دانشگاه ها با افزایش ظرفیت و با پذیرش دانشجو با هر سطح علمی سبب افزایش تعداد افراد توقع بالا و در نتیجه بیکاری در جامعه می شود.

وی اضافه کرد: پذیرش بیش از حد دانشجو بدون در نظر گرفتن بازار کار رشته‌های تحصیلی و عدم تناسب آموزش‌ها با نیاز بازار کار نیز مقدمه دیگری بر گسترش بیکاری جوانان است.

 

 

برنامه های دولت اسباب بی رونقی بازار و انحلال کارگاه های بخش خصوصی

یکی از جوانان شهر آشخانه با بیان این که برنامه های اقتصادی دولت عامل اصلی بیکاری جوانان است، عنوان کرد: جامعه به ویژه جوانان از دولت توقع استخدام جوان ها در ادارات را ندارد.

وی در ادامه افزود: ما از دولت می خواهیم که شغل ایجاد کنند، کارخانه های ورشکسته ی اقتصادی را احیاء کنند، کارگاه های کارآفرین راه اندازی و حمایت کنند، این در حالی است که همه ی این عوامل معکوس عمل می شود.

محمد عفتی از دانشجویان رشته اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت در افزایش بیکاری، گفت: دولت با افزایش بی رویه واردات و ایجاد رقابت نابرابر سبب رکود و بی رونقی کسب و کار ایرانی شده است.

وی اظهار کرد: وام هایی با سودهای غیراسلامی و ربا توسط بانک ها، جوانان را برای ایجاد اشتغال گریزان و ریسک پذیر می کند.

عفتی در ادامه بیان کرد: دولت با مالیات های سنگین و غیر منصفانه از کارگاه های اقتصادی و کارآفرین در بخش خصوصی، سبب کاهش بازدهی و در نتیجه انحلال کارگاه ها می شود.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به بی رونقی بازار اقتصادی، اظهار کرد: عامل این بی رونقی، ضعیف بودن توان مالی مردم است که سبب شده بازار رکود پیدا کند.

وی تصریح کرد: ضعف مالی مردم، وجود جوانان مجرد و بیکار در خانواده ها ست که دولت می تواند با ایجاد و احیای کارخانه ها، بنگاه های تولیدی و ... سبب افزایش اشتغال و رونق اقتصادی شود.

 

 

انتظارات بیش از حد خانواده ها / منفعل بودن جوانان

ذبیحی با اشاره به توقعات نا به جای خانواده ها از جوانان، می گوید: والدین از جوانان تحصیل کرده، توقع استخدام در دستگاه های دولتی دارند و این در جامعه به یک ارزش تبدیل شده است.

وی می افزاید: یکی از عوامل کاهش ازدواج نیز، توقع بی جای خانواده دختر، کارمند بودن جوان است که انتظارات جامعه را بالا برده و باعث کاهش عزت نفس جوان می شود.

وی تصریح می کند: شخصا معتقدم که کار در کشور هست ولی همت کار نیست و "افزایش سطح انتظارات و توقعات" موجب شده تا جوانان به هر شغلی تن ندهند و صرف‌نظر از پرستیژدار بودن شغل، از کسب و کارهایی استقبال ‌کنند که آسان و کم زحمت و دارای درآمد بالا باشد.

محمد عفتی در این رابطه، این گونه عنوان می کند: درست است که بی رونقی در فضای کسب و کار حاکم شده است، ولیکن حتی در شرایط مناسب اقتصادی جامعه نیز پول توزیع نمی کنند، بلکه باید تلاش و ایجاد کار کرد.

وی خاطر نشان می کند: جهان در حال حاضر دنیای رقابت و کار بیشتر شده است، و کسی در این رقابت موفق است که خلاقیت، پشتکار، تبلیغ و توکل بر خداوند کند.

عفتی خطاب به جوانان گفت: در وضعیت کنونی باید در کسب و کار ورود پیدا کرد و با شاخصه های عزت نفس، تعقل، روشن بینی، ارتقای توانایی و مدیریت، جهاد و کوشش و خستگی ناپذیری حتی در اوضاع نابسامان موفق بود.

* در روزهای آینده، گزارشی از مسئولان و کارشناسان اقتصادی در پاسخگویی به مطالبات جوانان و مردم در حوزه اشتغال منتشر خواهد شد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ امین فیروزبخت

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک