جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ساعت ۰:۵۱

گرمه شهر بدون مسافرخانه و مهمانسرا

شهرستان گرمه باوجوداینکه ورودی استان خراسان شمالی از سمت دو استان سمنان و گلستان بوده و از آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری متعددی برخوردار است اما همچنان فاقد هتلی برای اقامت گردشگران است.
گرمه شهر بدون مسافرخانه و مهمانسرا,

به گزارش عصراترک به نقل از پایگاه خبری گرمه، این روزها که به تحویل سال جدید نزدیک می شویم خبرهایی در فضای رسانه ای می پچید و آن هم آمادگی شهرستان ها برای پذیرایی از مسافران نوروزی است.

 

خیلی از شهرستان ها با اطلاعات دقیق و آمایش بومی ظرفیت ها و زیرساخت های خود از آمادگی خود خبر می دهند و این هم حق یک مدیر است که بخواهد عملکردهای مدیریتی خود را گزارش کند.

اما در این میان شهرستان گرمه نیز همچون سایر شهرستان ها از آمادگی خود صحبت می کند در حالی که اگر مسافر و گردشگری بخواهد از این شهرستان در ایام تعطیلات اقامت گزیند، به ناچار یا باید داخل پارک ها چادر بزند و یا اینکه شب را باید میهمان مردم خونگرم گرمه ای باشد.

تنها اقامت گاهی که برای مسافران نوروزی و گردشگران تدارک دیده شده واحدهای آموزشی در سطح شهرستان است که آن هم فرقی با سایر شهرستان ها نمی کند و دائمی هم نیست.

داستان سرمایه ‌گذاری در بخش گردشگری از سال‌های گذشته در شهرستان گرمه مطرح بوده است و مسئولان مختلف، آمار و ارقام متفاوتی درباره پروژه‌های در حال ساخت و ظرفیت‌های موجود این شهرستان اعلام کرده‌اند، اما آنچه مشخص است، هنوز سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری رشد چشمگیری که محسوس باشد نداشته است، به‌طوری‌که شهرستان گرمه با وجود ظرفیت‌های بالا در این بخش و واقع‌شدن در ورود خراسان شمالی از سمت دو استان سمنان و گلستان، هنوز یک هتل یا مسافرخانه ندارد و ماندگاری مسافر در این شهرستان که در مسیر عبوری میلیون‌ها زائر حرم امام رضا (ع) قرار دارد، بسیار اندک است.
 
جلالی از جمله شهروندانی است که توجه به این بخش در شهرستان را بسیار ضعیف می‌داند و می‌گوید: ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان گرمه بخصوص در دهستان گلستان به‌گونه‌ای است که می‌تواند به یکی از کریدورهای گردشگری کشور تبدیل شود، اما حمایت‌ها در این بخش به مانند بخش‌های دیگر بسیار ضعیف است و تاکنون کسی حاضر به سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل و مهمانسرا نشده است.
 
وی می‌افزاید: با توجه به قرار گرفتن شهرستان گرمه در مسیر شهر زیارتی مشهد مقدس و جاده آسیایی، سالانه میلیون‌ها مسافر داخلی و خارجی از آن عبور می‌کنند، بنابراین در مقیاس ملی و فراملی می‌توان به ایجاد مکان‌های با ارزش پرداخت.
 
 این دانش‌آموخته شاخه گردشگری، احداث مجتمع‌های اقامتی، تفریحی و گردشگری را تکمیل‌کننده نیازهای منطقه ذکر و خاطرنشان کرد: با فراهم کردن این زیرساخت‌ها، صنعت توریسم و گردشگری در شهرستان توسعه می‌یابد.
 
وی با بیان اینکه دوراهی دشت شهرستان گرمه مهمترین منطقه حضور گردشگران بوده و بیشتر مسافرانی که قصد ماندن در این منطقه را دارند شب را در چادر به صبح می‌رسانند اظهار داشت: با توجه به اینکه در این مکان مجهزترین مجتمع خدمات رفاهی وجود دارد و ورودی جنگل گلستان محسوب می‌شود می‌تواند بهترین مکان برای احداث هتل و مسافرخانه باشد.
 
رضایی از دیگر شهروندان گرمه‌ای با اشاره به وجود قلعه جلال‌الدین در محدوده شهر گرمه می‌گوید: این قلعه یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی استان خراسان شمالی است و اگر برای معرفی این بنا و بناهای تاریخی شهرهای گرمه، ایور و درق تلاش بیشتری صورت بگیرد گردشگران به این سمت هدایت و سرمایه‌گذاران نیز ترغیب به ساخت هتل در مرکز شهرستان می‌شوند.
 
وی وجود هتل را یکی از معیارها و شاخص‌های توسعه شهری دانست و گفت: به دلیل عدم وجود هتل مسافران و گاها سرمایه‌گذاران واردشده به شهرستان، مجبورند شب را در چادر سپری کنند و این عامل از جمله موارد عدم رغبت سرمایه‌گذاران برای ایجاد فعالیت اقتصادی و فرهنگی در گرمه است.
 
احمدی یکی از راننده‌های ماشین سنگین که برای حمل محصولات کشاورزی به گرمه سفر کرده است درباره این معضل به خبرنگار ما می‌گوید: من از شهرهای مرکزی کشور به این شهر آمده‌ام و برای استراحت به دنبال استراحتگاه یا مسافرخانه‌ای رفتم ولی هیچ‌کدام را پیدا نکردم.
 
وی با بیان اینکه یکی از راه‌های جذب مسافر و توریست احداث مسافرخانه و هتل در هر شهری است، افزود: این مهم در شهرستان گرمه وجود ندارد و مسافرانی که شب بخواهند در این شهرستان حضور داشته باشند با مشکلات سیار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
 
سال ها می گذرند و روزهای جدید یکی پس از دیگری به شماره می افتد و مسافران و گردشگران راهی مناطق شمال کشور می شوند و هر شهرستانی سهم گردشگر و بازدید کننده خود را میگیرد، اما امسال هم شهرستان گرمه به میهمانی خانه به خانه بسنده می کند و سهمش از مسافران نوروزی حداقل درون استانی ناچیز می ماند.
 
عدم استقبال سرمایه‌گذاران از طرح احداث هتل
 
ملاصالحی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمه نیز وجود مسافرخانه یا هتل را یکی از ارکان پیشرفت شهرها دانست و افزود: نبود هتل در شهرستان گرمه مانعی بر سر راه توسعه صنعت توریسم است.
 
وی با بیان اینکه وجود مسافرخانه در یک شهر مسلماً باب سرمایه‌گذاری را می‌گشاید افزود: در گذشته سرمایه‌گذارانی به‌صورت شفاهی برای احداث هتل در شهر گرمه اعلام آمادگی نموده بودند که به دلایل نامعلوم پیگیری خود را ادامه ندادند.
 
ملاصالحی گفت: اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمه در صورت اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران برای احداث هتل و مسافرخانه در کنار آنان خواهد بود و زمینه لازم برای استفاده آنان از تسهیلات و خدمات موردنیاز را فراهم خواهد نمود./انتهای پیام
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک