پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۰۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ساعت ۱:۵۳
در گفتگو با مهر مطرح شد:

آنفولانزای پرندگان مشاهده شده در کرمانشاه به انسان منتقل نمی‌شود

کرمانشاه- مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان سویه‌های مختلفی دارد، گفت: سویه‌ای که در استان دیده شده به انسان منتقل نمی‌شود.
آنفولانزای پرندگان مشاهده شده در کرمانشاه به انسان منتقل نمی‌شود,

نادر پرور در گفتگو با خبرنگار مهر، و در پاسخ به اینکه چه اقدامات پیشگیرانه ای برای بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور و استان کرمانشاه انجام می شود و آیا از واکسن برای پیشگیری از این بیماری استفاده می شود؟ گفت: در برخی نقاط دنیا از واکسن پیشگیرانه برای آنفولانزای فوق حاد پرندگان مورد استفاده قرار می گیرد اما ما هنوز از این روش استفاده نکرده و باید آن را مورد بررسی قرار دهیم. هم اکنون اقدامات کنترلی در حال انجام است و استمرار دارد.

وی در خصوص انتقال این بیماری به انسان گفت: این بیماری سویه های مختلفی داشته و خوشبختانه سویه ای که الان در کرمانشاه داریم h۵ , n۸، قابلیت انتقال به انسان را ندارد و تاکنون گزارشی از انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان به انسان در استان کرمانشاه نداشته ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون طیور صنعتی ما نیز با این بیماری درگیر نشده و اغلب طیور تلف شده مربوط به روستاها و از طیور محلی است.

وی در خصوص کانون های این بیماری و زمان شیوع آن گفت: موج جدید این بیماری از آخر شهریور در کشور مشاهده شد و ما مستمر برنامه های پایش را از اول سال به صورت فعال و غیر فعال انجام دادیم و در پایش فعال اکیپ های ما نیز روستا به روستا، دامداری به دامداری و... می روند و بازدید می کنند.

پرور تصریح کرد: در پایش های صورت گرفته تا ۱۵ آبان هیچ موردی در استان کرمانشاه مشاهده نشد اما از۱۶ آبان متاسفانه گزارشی از تلف پرندگان در دالاهو داشتیم که پس از اعزام نیروها و پایش سویه  و را در این مناطق تایید کردیم.

وی افزود: پس از تایید بیماری در کانون های تایید شده، با همکاری مردم اقدامات کنترلی انجام و طیور مشکوک به بیماری را از مردم خریداری و معدوم کردیم و اکنون بیماری نیز تحت کنترل است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص راه های تشخیص آن گفت: این بیماری ممکن است با بیماری هایی چون برونشیت اشتباه گرفته شود و تنها راه تشخیص آن آزمایشگاه است.

وی اشاره ای هم به روش های انتقال این بیماری داشت و افزود: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تهیه دان از منابع غیرمطمئن به خصوص کانون های آلوده، عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری طیور و... از جمله راه های انتقال این بیماری محسوب می شود.

این مسئول گفت: مردم هرگونه تلفات و علائم را که مشاهده کردند از طریق پل های ارتباطی به ما اطلاع دهند که سریعا اکیپ ها را اعزام کنیم و بیماری تحت کنترل قرار گیرد.

وی شروع ناگهانی تلفات با روند افزایشی، انتشار ناگهانی بیماری، کاهش شدید مصرف دان، بیحالی شدید، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا را از علائم بیماری در طیور و پرندگان  اعلام کرد.

پرور تاکید کرد: مردم از خرید مرغ زنده به طور جدی خودداری کرده و همچنین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان خاطر نشان کرد: پرورش دهندگان صنعتی طیور لازم است با رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ای سلامت مرغداری خود را تضمین کنند.

وی با تاکید بر لزوم  خودداری از شکار پرندگان مهاجر، گفت: پرورش دهندگان طیور بومی از خرید مرغ بومی از دوره گرد ها خود داری کرده تا از ابتلای طیور روستایی به بیماری محافظت کنند.

پرور تاکید و خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان و مردم  هرگونه تلفات را با شماره ۱۵۱۲ و یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه درمیان بگذارند.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک