جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۰۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ساعت ۱:۴۳
گزارش/

"فرش دویدوخ" مشهور جهان، مهجور ایران / امید هایی که به حضور گردشگران خارجی گره خورده

قالیچه های ابریشمی دوروی بی نظیر ترکمن یا همان فرش دویدوخ مدت هاست بر سر زبان ها افتاده و بخاطر بافت دو طرف آن که هر طرف نقش متفاوت دارد و کیفیت عالی به شهرت جهانی رسیده اما هنوز در داخل کشور مهجور مانده است.

به گزارش عصر اترک، خانم آبادان گزل چی چی زاده که حالا 76 سال سن دارد ابداع کننده این فرش بی نظیر در منطقه جرگلان بوده و این هنر را به 9 دختر ، دو عروس خود یاد داده و سرجمع در روستاهای گرکز، یکه سعود و تکله قوز 40 شاگرد را تربیت کرده است.

 

جنس مواد فرش دوروی دویدوخ از ابریشم خالص است که تمام نخ های آن از پیله کرم ابریشم در خود جرگلان به خصوص در روستای دویدخ تهیه می شود و همچنین رنگرزی آن نیز به دست بانوان منطقه و روستا انجام می شود.

 

این خالص بودن و ابریشمی بودن ارزش این دست بافته ها را دو چندان کرده است بطوری که سال گذشته قالی و پشتی های ترکمن به ثبت ملی و جهانی رسید .

 

حال این سوال پیش می آید که چقدر بافنده ها از این فرصت ها استفاده کرده اند و چقدر در به فروش  رساندن واقعی این دست بافته ارزشمند اثر گذار بوده است ؟

 

امان گزل مراد، موسی آبادی، بانوی ۵۴ ساله و یکی از استادان توانمند قالی ترکمن و قالی دورو ابریشمی است، او می گوید: از هفت سالگی قالی بافی را آموخته و اکنون که به این سن رسیده هنوز هم در حال بافتن و همچنین آموزش دادن آن به دختران خود و دیگر دختران روستا است .

 

خانم موسی آبادی ادامه می دهد : تا ۵ سال قبل بافته های ما (فرش دورو) در ابعاد یک متر به بالا تا دو متر که اصولا در این ابعاد در منطقه بافته می شود کمتر از ۵ میلیون تومان بوده است اما اکنون در این روستا توسط تاجران بالای ۱۰ میلیون خریداری می شود.

 

وی می افزاید که این قیمت ها البته بستگی به بافت و نوع نقش و رنگ آن نیز دارد .

 

گردشگران رونق دهندگان بازار فرش دو رو

وی ادامه داد: وجود گردشگران باعث شده که قیمت های بافته های ترکمن افزایش پیدا کند که اکنون نیز در حال بافت قالییچه ی دور برای یکی از گردشگران آلمانی در ابعاد یک متر در دومتر هستم که به تازگی شروع شده است.

 

امان گزل می گوید: قیمت این دستبافته سفارش داده شده 20 میلیون تومان است و تا ۸ الی ۱۰ ماه دیگر تمام خواهد کرد.

 

این بانوی هنرمند ترکمن این سفارش ها را از طرف گردشگران از نکات مثبت عنوان می کند و ادامه می دهد:  گردشگران هر چه بیشتر به منطقه بیایند اوضاع فرش و قالی های ترکمن نیز بهتر خواهد شد .

 

عرضه دستبافته های ترکمنی در اقامتگاه بوم گردی

آشر مراد آفرین مسول اقامتگاه آیدغدی در روستای دویدخ و از کسانی که  بخاطر اقامتگاهی که راه اندازی کرده باعث حضور گردشگران در این روستا شده است، می گوید : در این اقامتگاه ها دست بافته های زیادی وجود دارد که توسط زنان و دختران روستا بافته شده و در این اقامتگاه در حضور گردشگران به نمایش گذاشته می شود که باعث رونق بهتر دست بافته های ترکمن شده است.

 

وی ادامه می دهد: هر هفته چندین گردشگر در این اقامتگاه حضور پیدا می کند که در بین آنان افرادی نیز هستند که به هنر و دست بافته های ترکمن بخصوص به قالیچه های دورو علاقه دارند.

 

 

او می گوید: اگر گردشگران نقش و هنر مورد علاقه خود را در بین فرش های موجود در این اقامتگاه پیدا کنند خریداری می کنند و اگر نقش مورد نظر را نیافتند سفارش بافت آن را می دهند.

 

آفرین ادامه می دهد: تاکنون ۴ سفارش از طرف یک گردشگر خارجی و سه گردشگر ایرانی پذیرش شده که در کارگاه های روستای دویدخ توسط تعداد ۶ قالیباف شروع به بافت آن شده است .

 

مسول اقامتگاه ادامه می دهد: برای رونق بیشتر و درآمد واقعی قالیباف زحمت کش ، هرچه بیشتر جرگلان معرفی شود و تعداد گردشگران افزایش پیدا کند و مستقیم سفارشات داده شود قطعا اثر بیشتری خواهد گذاشت ضمن اینکه در جرگلان بافندگان بیشتر با گردشگران ارتباط بگیرند بهتر خواهد شد .

 

وی افزود: در زمانی که اقامتگاه در دویدخ وجود نداشت دست بافته های قالیبافان به قیمت های خیلی پایینی عرضه می شد اما اکنون در حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون برای ۸ ماه سفارش قالی داده شد .ضمن اینکه اهالی جرگلان نیز از دست بافته های خود در جهیزیه استفاده کنند به همشهری های خود بیشتر کمک خواهند کرد .

 

آفرین تاکید می کند: دست بافته های ترکمن تنها فرش های دور نیست، بلکه پشتی، قالیچه های پشمی، کیف ها، خورجین، سردرآویزها و تابلو فرش و بسیاری دیگر از دست بافته ها است که هنوز به قیمت واقعی به فروش نمی رسد که لازم است روی این بافته ها نیز کار و معرفی شود و تولید آنها نیز افزایش پیدا کند .

 

فرش دویدوخ پای گردشگران را به جرگلان باز کرد

رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان  رازوجرگلان با بیان اینکه صنعت فرش در شهرستان رازوجرگلان  پتانسیل بزرگی است، گفت :در این شهرستان بخصوص در بخش جرگلان و روستای دویدخ دست بافته هایی بافته می شود که نه تنها چشم هر بیننده داخلی رو به خود جذب می کند بلکه پای گردشگران خارجی را نیز به منطقه باز کرده است.

 

رسول جعفریان کیکانلو افزود : در این شهرستان ۵هزار قالیباف وجود دارد که دارای کارت قالی بافی هستند، در میان این ۵ هزار نفر کودکان هنرمند نیز دیده می شود که از بزرگترها این هنر را آموخته و جزو بافندگان محسوب می شوند .

 

وی ادامه داد: از اول سال ۹۶ تاکنون ۲ هزار مترمربع فرش تولید شده است که که شامل فرش دورو و تک روی ابریشمی ،قالیچه های پشمی، پادری ها، پشتی است که در بازارها و نمایشگاه ها توسط تاجران و گردشگران و همچنین گاها توسط واسطه ها از بافندگان خریداری می شود.

وی افزود: هنوز قالیبافان دستمزد واقعی کار خود را دریافت نمی کنند اما حضور گردشگران در بهبود وضعیت آنان اثرگذار بوده وهست،چرا که فرش دوروی جرگلان نیز اولین بار توسط یک گردشگر استرالیایی در سال های گذشته خریداری و معرفی شد و اکنون چندین سفارش از طرف گردشگران به بافندگان شده است .

 

وی درباره  دستمزد واقعی قالیبافان هم گفت: مشکل اساسی قالیبافان بازاریابی است که با حضور و معرفی بیشتر این هنر در ایران و دنیا با شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی گام های خوبی می توان برداشت که اداره تعاون نیز ۵۰ درصد هزینه را می دهد تا تولیدکنندگان بتوانند شرکت کنند .

 

وی یادآور شد : فرش دوروی جرگلان در روستای دویدخ تولید می شود که بیش از ۴۰۰ قالی باف در این روستا فعالیت دارند.

 

گزارش: رحیمی

 

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک