شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۹۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ساعت ۶:۴۵
عصر اترک گزارش می دهد/

رها سازی ضرب الاجلی آب سد غلامان در بحران خشکسالی خراسان شمالی/ لب تشنه غلامان از سومبار تر نشد

سدی که سال گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نیرو به بهره برداری رسید و قرار بود، سبب بهبود کشاورزی و افزایش سطح درآمد و اشتغالزایی منطقه غلامان شود این روزها به مشکل بزرگی برای منطقه تبدیل شده است.
رها سازی ضرب الاجلی آب سد غلامان در بحران خشکسالی خراسان شمالی/ لب تشنه غلامان از سومبار تر نشد,

به گزارش عصر اترک،  سد (غلامان) سومبار بر روی رودخانه ای به همين نام در 2 كيلومتری بخش غلامان از توابع شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی ساخته شد.

 

به گفته سید ابراهیم علوی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی این سد با هدف مهار سیلاب ها و جلوگیری از فرسایش خاک حاصل خیز، مهار آب های سطحی، بهبود کشاورزی و افزایش سطح درآمد و اشتغالزایی در منطقه ساخته شد.

 

اما این روزها در حالی که طی خشکسالی های حاکم در منطقه و کاهش بارندگی ها  تنها امید، کشاورزان منطقه به آب ذخیره شده در پشت این سد بود، شرکت آب منطقه ای در اقدامی غیر منتظره شروع به رها سازی آب سد به بهانه ساخت سازه ای جدید در بنای این سد کرده است.

 

تصمیمی که نگرانی و مخالفت های زیاد کشاورزان منطقه را به همراه داشته است.

 

خالی شدن سد غلامان و ناراحتی کشاورزان این منطقه از این اتفاق

 

یکی از کشاورزان در این باره می گوید: همه مردم غلامان بخصوص کشاورزان از خالی شدن سد غلامان ناراحت هستند.

 

 

هادی واحدی ادامه می دهد:  آبی که طی دو یا سه سال گذشته در این سد جمع شده است حالا با وجود خشک سالی، اعلام شده که باید خالی شود .

 

وی به گفته مسئولان استناد کرده  و می گوید : مسئولان ساخت پایاب برای سد را علت این اقدام غیر منتظره می دانند چراکه به گفته آنان اگر این سازه ساخته نشود، عمر سد کم می شود ! در واقع دلیل خالی کردن سد را افزایش طول عمر سد و بازدهی بیشتر عنوان می کنند که این برای ما قابل توجیح نیست .

 

وی ادامه می دهد: آبی که طی سه سال جمع شده است را با خالی کردن از بین می برند، در حالی که با وجود خشک سالی ها تامین این آب قابل جبران نیست.

 

او تاکید می کند:  نصف سد با وجود سیل ها و بارندگی سه سال گذشته پر شده بود و حالا طی یک ماه باید خالی شود ! اگر سد واقعا ایراد دارد چرا قبل از آبگیری فکری برای آن نکرده اند ؟ چرا سهل انگاری شده است ؟ مقصر این کار باید جوابگو باشد .

 

واحدی که در حدود دو هکتار زمین دارد، می گوید: از این سد مناطق غلامان، سوخسوهاشم، پرسه سو سفلی و اولیا و تا رودخانه استفاده می کنند .

 

وی می افزاید:  باز این سوال پیش می آید که چرا در فصل زمستان نسبت به خالی کردن آب سد اقدام می کنند؟ این کار باعث می شود که آب هدر رود اگر چند ماه صبر می کردند و در فصل بهار یا تابستان این کار انجام می شد حداقل کشاورزان از آب آن استفاده می کردند ولی اکنون زمین های کشاورزی به آب چندان نیازی ندارد اگر آبیاری صورت گیرد به ضرر محصولات کشاورزی است و باعث سفتی زمین شده و محصولات کشاورزی رشد نخواهد کرد.

 

کشاورز غلامانی می گوید: مردم از این موضوع ناراحت هستند که مهندسان یک شرکت بزرگ و با اعتبار چرا پایاب سد را نساخته اند؟

 

او ادامه می دهد: حالا هم از که از مسئولان پیگیری می کنیم تنها همان جواب که برای "افزایش طول عمر و بازدهی" این کار انجام می شود را می شنویم.

 

شورای بخش غلامان و عضو شورای شهرستان رازجرگلان نیز در این باره گفت:  ۸۰۰ هکتار از اراضی منطقه از آب سد غلامان استفاده می کنند سدی که اکنون ۴ میلیون متر مکعب آب دارد باید خالی شود .

 

مجید وحیدی افزود: با پیگیری هایی که انجام شد مقرر شد مقداری آب برای نیاز کشاورزان در فصل کشت در سد نگهداری شود اما با وجود خشک سالی ها دیگر معلوم نیست که دوباره آب سد به ۴ میلیون متر مکعب برسد .

 

وی اظهار کرد: در صورتی که میزان بارندگی ها همانند سه سال گذشته باشد برای جمع شدن این مقدار آب باید سه سال منتظر ماند در غیر این صورت در این خشک سالی خالی کردن سد اقدامی بی منطقی است .

 

وی با انتقاد از آب منطقه ای که در این فصل اقدام به رهاسازی سد آب غلامان می کند، گفت: آبی که برای کشت مردم می توان استفاده کرد چرا در زمستان به جای فصل های بهار و تابستان رها می شود ؟

 

مسئول شورای غلامان ادامه داد:  ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی و باغی در سال های آینده در صورت نبود آب خشک خواهند شد.

 

وی گفت:  مسئولان احداث سازه جدید را بهانه ای برای خالی کردن سد اعلام می کنند، اما فکر می کنم موضوع فراتر از ایجاد سازه جدید است چرا که در تمامی قسمت های پایین سد رطوبت وجود دارد و شاید این موضوع در صورت پیگری نشدن باعث تخریب کلی سد غلامان شود که با این شدت و ضرب العجل در فصل زمستان به خالی کردن سد اقدام می کنند .

 

نیاز آبی کشاورزان غلامانی تامین می شود

بخشدار غلامان گفت :مردم غلامان جهت خالی کردن سد غلامان نگران آبیاری مزارع خود نباشند چرا که آب مورد نیاز کشاورزان تامین خواهد شد .

 

جواد جوانوش افزود : از سه میلیون متر مکعب آب در غلامان طی صورت جلسه ای که در فرمانداری با آب منطقه ای انجام شد یک میلیون  و 200 هزار متر مکعب برای مزارع کشارزان در زمان خالی کردن سد در سد غلامان نگه داری خواهد شد تا نیاز آنان در فصل بهار و کشت برطرف شود.

 

وی ادامه داد: البته خالی کردن سد درحال حاضر متوقف شده است چرا که از آب منطقه ای استان خواسته شده تا مستندات خود را در الزام وزارت نیرو به شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی مبنی بر اجرای سازه الحاقی در سد به فرمانداری ارسال نمایند .

 

جوانوش تاکید کرد: جهت بررسی بیشتر و ارائه مستندات و مدارک لازم این درخواست از آب منطقه ای انجام شد که هر زمان الحاقیه به دست ما برسد، اقدام به رهاسازی آب سد غلامان خواهد شد .

 

وی افزود: البته همان طور که بیان شد برای فصل گرما و کشت ها ۱ میلیون ۲۰۰ هزار متر مکعب آب در سد نگه داری خواهد شد و کم کم در فصل بهار از ۱۵ فروردین رهاسازی انجام می شود تامردم از آن استفاده بهیه کنند.

 

بخشدار غلامان گفت : رهاسازی آب به یکی از مهمترین دغدغه های مردم این منطقه تبدیل شده است که بنده به شخصه دنبال بررسی بیشتر جهت رهسازی و یا نگه داری آب در این سد هستم .

 

 

 

رها سازی آب بر اساس ضرورت انجام می شود

فرماندار راز و جرگلان با بیان اینکه رها سازی آب سد غلامان بنا بر ضرورت انجام شده است، گفت: در جلسه ای که با حضور نماینده کشاورزان، اعضای شورا و بخشدار غلامان انجام شد مقرر شد به میزان نیاز کشاورزان آب در سد نگهداری شود.

 

محمد زارعی در پاسخ به گلایه کشاورزان به زمان رها سازی آب سد، اظهار کرد: با توجه به ضرورت ساخت سازه ای در محل سد این اقدام اگر به زمان دیگری موکول می شد، مشکل ساز خواهد بود.

 

وی ادامه داد: طی سال های گذشته در فصل بهار و تابستان شاهد بارش باران و جاری شدن روان آب و سیلاب ها هستیم به همین دلیل این رها سازی در فصل زمستان انجام شده است.

 

وی تاکید کرد: این سد گنجایش ذخیره سازی 14 میلیون متر مکعب آب را دارد که طی سال های گذشته تاکنون 3 میلیون متر مکعب آب در آن جمع آوری شده است.

 

وی اضافه کرد: آب مورد نیاز کشاورزان منطقه یک میلیون 200 هزار متر مکعب برآورد شده است که این میزان آب در سد نگهداری شده و از 15 فروردین تا 15 اردیبهشت به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

 

فرماندار راز و جرگلان با رد ادعای، ایجاد مشکل فنی در بنای سازه سد، گفت: بر اساس نیاز و دانش فنی روز باید سازه جدیدی در بنای سد ساخته شود.

 

وی خاطر نشان کرد: به هر حال باید این سازه جدید در محل سد غلامان احداث شود و طبیعتا هرچه زودتر این اقدام انجام شود به نفع همه است.

 

به گزارش عصر اترک، غلامان در حدود ۱۲۱۷ هکتار سطح اراضی آبی دارد .

 

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک