جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ساعت ۴:۱۸

پنج اثر تاریخی جاجرم در فهرست آثار ملی ثبت شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: 15 اثر تاریخی این استان هفته گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که از این تعداد پنج اثر مربوط به شهرستان جاجرم است.
پنج اثر تاریخی جاجرم در فهرست آثار ملی ثبت شد,

به گزارش عصر اترک به نقل از  پایگاه خبری جاجرم، علی اکبر وحدتی گفت: قدیمی ترین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور در این استان مربوط به دوره پیش از تاریخ(عصر مفرغ) و جدیدترین آن مربوط به دوران پهلوی است.
وی اضافه کرد: ثپه افعی، تپه داش خانه و تپه بالاباغ هر دو مربوط به قرون میانی اسلام، ثپه سیاهدشت و سور تپه هر دو مربوط به دوران اشکانی و ساسانی، تپه گلور در روستای سینگلی مربوط به عصر مفرغ (دوره تاریخی و اسلامی میانه) از جمله آثاری است که در شهرستان فاروج به ثبت رسیده است.
وحدتی گفت: خانه دختر در نزدیکی روستای چری مربوط به دوره ایلخانی، قلعه کافر در حاشیه روستای ریزه مربوط به دوره ساسانی، تپه گبرخانه مربوط به چند دوران مختلف باستان شناسی از هزاره سوم دوره اشکانی و قرون ششم تا هشتم هجری در دوره اسلامی و تپه کلاته نعمت آباد مربوط به دوران تاریخی و قرون میانی اسلامی از دیگر آثار تاریخی به ثبت رسیده مربوط به شهرستان فاروج است.


وی در ادامه اظهارکرد: آب انبار آقا فریدون مربوط به دوره قاجار و اوایل پهلوی،خانه کاملی در روستای طبر مربوط به دوره پهلوی اول نیز از جمله آثار به ثبت رسیده در شهرستان جاجرم است.
وحدتی افزود: سه محوطه باستانی شامل قلعه رفته قدیم که یک قلعه مخروبه مربوط به دوران تیموری و صفوی می باشد و در نزدیکی روستای جربت واقع شده، محوطه رفته با شماره یک مربوط به عصر آهن قدیم و محوطه رفته با شماره دو که مربوط به عصر مفرغ و آهن است و هر دو سه هزارسال قدمت دارد، از دیگر آثار به ثبت رسیده در شهرستان جاجرم می باشد.

 

ایرنا/نتهای پیام

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک