پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ساعت ۲۳:۴۳

آسفالت راه روستایی خرق، مطالبه‌ای که سرانجام تحقق یافت

خرق یکی از روستاهای شهرستان فاروج است که علا رقم تعداد زیاد خانوار و موقعیت مناسب آن ولی تاکنون راه روستایی آسفالت نداشته و این مسئله به‌خصوص در فصل زمستان برای اهالی آن دردسر ایجاد کرده است.
آسفالت راه روستایی خرق، مطالبه‌ای که سرانجام تحقق یافت,

به گزارش عصراترک به نقل از فاروج من؛ خرق، روستایی در 51 کیلومتری شهر فاروج که با 636 خانوار و بیش از 2 هزار نفر جمعیت یکی از بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان فاروج محسوب شده که دارای ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری بسیاری است و با شهرستان‌های قوچان، اسفراین، سبزوار و نیشابور می‌تواند مسیر ارتباطی برقرار کند.

این روستا ظرفیت‌های تجاری و گردشگری بسیار مناسبی دارد که بیش از 23 کارگاه چوب‌بری، تولید عسل و صنایع گردشگری تنها برخی از ظرفیت‌های این روستای سرسبز است که در دل شاه جهان جای گرفته است.

مرمان این روستای کوهستانی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی امسال خانه‌هایشان را با گاز گرم می‌کنند اما راه آسفالته این روستا مشکلی است که تاکنون از بی‌بهره بوده‌اند و مخصوصاً در فصل زمستان با مشکلات مختلفی روبرو می‌شدند.

یکی از اهالی این روستا می‌گوید که برای راه خرق وعده‌هایی زیادی داده شد و استانداران، فرمانداران، نمایندگان مجلس و مسئولان بسیاری به خود دید اما از عمل خبری نبود و آسفالت این راه محقق نشده بود

جعفری به طولانی شدن این مسیر اشاره‌کرده و می‌گوید چند نسل گذشت و نسل جدید معتقد بودند که در عمر خود آسفالت شدن این مسیر را نمی‌بینند.

یکی دیگر از اهالی به سختی‌های این مسیر در زمستان اشاره‌کرده و می‌افزاید مردم برای تردد در زمستان‌ها همواره با مشکل روبرو بوده‌اند، بارش‌های زمستانه این جاده را گل‌آلود کرده و تردد خودروهای سبک در آن به‌شدت سخت می‌شود.

جهاد سازندگی در سال 69 مطالعاتی را در این مسیر انجام داد و در سال 69 تا 76 عملیات راه‌سازی این مسیر تا روستای بیرم آباد ادامه داد. در سال 76 مسئولان تصمیم گرفتند که این محور به‌عنوان راه شهری به‌منظور ارتباط شهرستان‌های قوچان به اسفراین لحاظ شود و آن زمان هم جهاد سازندگی از وزارت راه و ترابری تفکیک شد، پروژه به وزارت راه ترابری وقت واگذار شد و مسائل و مشکلات مختلفی پیش‌آمده که این مسیر تاکنون به‌صورت کامل آسفالت نشده و تنها یک مسیر 3.4 کیلومتری از این مسیر باقی‌مانده بود.

در طی سالیان گذشته تلاش‌های فراوانی برای تکمیل این جاده و از طرفی اتصال خرق به بام انجام‌شده است اما هیچ‌کدام از آن‌ها نتیجه نداشته و مشکلات این راه تا به امروز ادامه داشت تا اینکه به لطف تلاش‌های فراوان مردم این روستا و مسئولین راه و شهرسازی شهرستان فاروج سرانجام این طلسم شکسته شده و اهالی روستای خرق سرانجام می‌توانند از راه آسفالته بهره برده و دیگر در طول زمستان در جاده‌ها گرفتار نخواهند شد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج گفت که زیرسازی و آسفالت گرم محور خرق به اسفراین و راه فرعی شهری که در حال اجرا است در 3 مرحله تعریف‌شده است، در بخش اول محور باش محله به آرمود آغاجی به طول 7 کیلومتر بود که در سال 88 قرارداد آن بسته‌شده ولی متأسفانه میزان 4.3 کیلومتر آن اجرانشده بود.

زین‌العابدین ابراهیمی به ثبت قرارداد جدید در سال 95 با پیمانکار جدید اشاره‌کرده و ادامه داد این مسیر تنها قسمت باقی‌مانده از جاده خرق-فاروج بود که تاکنون آسفالت نشده و عمده مشکلات مردم به این مسیر مربوط می‌شد.

وی از پایان کار آسفالت خرق به فاروج خبر داد و اضافه کرد مشکلات مالی پروژه یکی از مهم‌ترین عوامل تأخیر در تکمیل این پروژه بود که با پیگیری‌های مدیرکل محترم راه و شهرسازی خراسان شمالی، فرماندار محترم و مجموعه راه و شهرسازی شهرستان فاروج این امر به ثمر نشست.

ابراهیمی مرحله سوم این طرح را آسفالت مسیر 11 کیلومتری خرق به بام در بخش بام و صفی‌آباد اعلام کرد و گفت که این مسیر با پیشرفت 40 درصدی در حال حاضر متوقف‌شده و پیمانکار ندارد، در صورت اجرای این طرح مسیر شهرستان اسفراین به مشهد 59 کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد.

ابراهیمی به ثمر رساندن پروژه‌های مختلف نیمه‌کاره شهرستان را مهم‌ترین برنامه مجموعه راه و شهرسازی شهرستان فاروج در سال آینده و اعلام کرده و گفت که تکمیل پروژه‌های بهار – اسطرخی و بیرم آباد به امیرآباد و محور چری – تبریان و محور چری به تبریان همچنین جذب پیمانکار جدید برای مسیر خرق به بام و برگزاری مناقصه ساخت راه روستایی گوگدره- جنجال آباد- دالنجان ترکیه و قره چشمه را در اولویت برنامه‌های خود برای سال آینده قرار داده‌ایم.

 

اهالی خرق و دیگر روستاهای این مسیر اکنون می‌توانند از راه آسفالت روستایی استفاده کرده و دیگر نگران فصل زمستان و بسته شدن این مسیر نباشند، یقیناً توسعه راه‌های این مسیر می‌تواند بر رونق صنایع مختلف موجود در این روستا و شهرستان تأثیر مستقیمی داشته باشد.

بااتصال این مسیر به شهرستان‌های هم‌جوار اسفراین و نیشابور نیز درهای جدیدی برای توسعه شهرستان بازخواهد شد که می‌تواند ظرفیت‌های جدید برای شهرستان به وجود خواهد آورد.

 

انتهای پیام./

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک