چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ساعت ۵:۸
در گفت و گو با عصر اترک عنوان شد:

لزوم خروج بیمارستان امام رضا از محوطه تاریخی مفخم/مهر پروانه های ساختمانی بر دیوار بافت های تاریخی خراسان شمالی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به مجموعه تاریخی آیینه و عمارت مفخم در شهر بجنورد، خروج بیمارستان امام رضا ( ع ) از این محوطه تاریخی مرکز استان برای حفظ این میراث تاریخی استان را خواستار شد.
لزوم خروج بیمارستان امام رضا از محوطه تاریخی مفخم/مهر پروانه های ساختمانی بر دیوار بافت های تاریخی خراسان شمالی,

علی اکبر وحدتی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک درباره ضرورت خروج بیمارستان امام رضا ( ع ) از این محوطه تاریخی اظهار کرد: خروج کامل این بیمارستان از این محوطه تاریخی از آرزوهای دیرینه اداره کل میراث فرهنگی استان بوده است.

وحدتی افزود: این در حالی است که اخیرا شاهد بوده ایم دانشگاه علوم پزشکی استان ساخت و سازی غیر مجاز را نیز در این محوطه انجام داده است که البته اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به پیگیری های قضایی آن اقدام کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود بهره برداری بیمارستان امام حسن بجنورد ، دانشگاه علوم پزشکی استان نسبت به خروج این بیمارستان از این محوطه تاریخی هیچ تمایلی ندارد که برای حل این موضوع نهاد استانداری و وزارت بهداشت و درمان باید ورود کنند.

در عین حال، وی به آثار و محوطه های تاریخی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی کشور نیز اشاره کرد و گفت: هنگامیکه اثر و یا محوطه ای تاریخی در فهرست میراث فرهنگی ملی کشور به ثبت می رسند عرصه و حریم آنها به منظور انجام حفاظت از آنها مشخص می شوند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی افزود: با توجه به اینکه اداره کل میراث فرهنگی برای حفظ آثار و بناهای تاریخی استان طرح تدوین می کند، با این وجود شاهد هستیم که در برخی از مناطق تاریخی استان ( از جمله جاجرم و روستای تاریخی روئین در شهرستان اسفراین ) دهیاری ها و شهرداری ها خلاف طرح های تدوین شده اداره کل میراث فرهنگی استان پروانه ساختمانی صادر می کنند که تداوم این رویه دارایی های فرهنگی و تاریخی استان را از بین می برد.

وی در خاتمه با اشاره به وقوع زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت ماه امسال در دو شهرستان بجنورد و مانه و سملقان اظهار کرد: این بلای طبیعی بر بناهای تاریخی آیینه خانه و عمارت مفخم شهر بجنورد نیز آسیب زد که با ارزیابی های انجام شده تا دو میلیارد تومان خسارت وارده، برآورد شد.

وحدتی گفت: در همین راستا،در استان مصوب شد تا سازمان برنامه و بودجه استان مبلغ 500 میلیون تومان را برای تعمیر و بازسازی این محوطه اختصاص دهد که هنوز این اعتبار اختصاص نیافته است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک