جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۹۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ساعت ۲:۴۰
در گفت و گو با عصر اترک اعلام شد:

جولان ۱۹ روز هوای ناسالم در آسمان بجنورد/ لزوم راه اندازی ایستگاه های سنجش هوا در اسفراین و شیروان

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از ثبت 19 روز هوای ناسالم برای شهر بجنورد در تنها ایستگاه سنجش هوای مرکز استان طی 9 ماهه امسال خبر داد و گفت: این هوای ناسالم از وجود گرد و غبار و گازهای ناشی از سوخت های فسیلی در آسمان بجنورد حکایت دارد.
جولان 19 روز هوای ناسالم در آسمان بجنورد/ لزوم راه اندازی ایستگاه های سنجش هوا در اسفراین و شیروان,

علی اصغر مطهری،مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک، با گرامی داشت روز هوای پاک در 29 دی ماه اظهار کرد: در خراسان شمالی فقط در شهر بجنورد ( مرکز استان ) ایستگاه سنجش آلودگی هوا راه اندازی شده است که سنسورهای این ایستگاه در میدان دولت شهر بجنورد نصب شده اند.

 

مطهری اعلام کرد: بر اساس گزارشات ثبت شده از طریق این سنسورها، شهر بجنورد در سال جاری از ابتدای فروردین ماه تا پایان آذر ماه، 56 روز هوای پاک، 201 روز هوای سالم و 19 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس را پشت سرگذاشته است.

 

وی تصریح کرد: طی این 19 روز هوای ناسالم، آسمان بجنورد به وجود گرد و غبار و گازهای ناشی از سوخت خودروها آلوده بوده است که این آمار از چالش آلودگی هوا در بجنورد خبر می دهد.

 

در عین حال، وی عنوان کرد: با توجه به اینکه دیگر نقاط شهر بجنورد به ویژه هسته مرکزی این شهر به سنسورهای سنجش آلودگی تجهیز نیستند، در حال حاضر نمی توان اطلاعات بسیار دقیق تری از وضعیت هوای استان را در دست داشت و در صورتیکه دیگر نقاط این شهر به این سنسورها نصب شوند آمار و ارقام تغییر خواهند کرد.

 

با این وجود، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطر نشان کرد: شرایط آب و هوایی آسمان بجنورد در سال 96 با سال 95 به لحاظ وجود روزهای هوای ناسالم نزدیک به هم بوده اند.

 

وی در بخشی دیگر از سخن خود با اشاره به صنعتی بودن شهر اسفراین و تردد فراوان خودروها در شهر شیروان، اظهار کرد: برای کنترل آلودگی هوا ضرورت دارد در این شهرها نیز ایستگاه های سنجش آلودگی هوا احداث و راه اندازی شوند.

 

درعین حال وی تصریح کرد: به طور کلی آسمان خراسان شمالی به علل ادامه خشکسالی ها، ضعیف شدن پوشش گیاهی مراتع، انجام شخم شیارها در مزارع و دیم زارها و افزایش تعداد خودروها با پدیده گرد و غبار و گازهای ناشی از سوخت های فسیلی روبرو و آلوده است.

 

مطهری تصریح کرد: برای راه اندازی ایستگاه های سنجش هوا در دو شهر شیروان و اسفراین همچنین پوشش دیگر نقاط شهر بجنورد به سنسورهای سنجش هوا با مدیر سازمان برنامه و بودجه استان گفت و گو کرده ایم تا در اعتبارات سال مالی 97 پیش بینی اعتبار لازم را براین امر انجام دهند.

 

وی همچنین افزود: البته شهرداری ها و شوراهای شهرها نیز برای تامین اعتبار راه اندازی این ایستگاه ها باید کمک کنند.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در خاتمه بر لزوم اجرای مدیریت ترافیک در شهر بجنورد، برنامه ریزی برای روان شدن و کاهش بار ترافیکی شهرهای استان همچنین توسعه فرهنگی دوچرخه سواری و پیاده روی در سطح شهرها به منظور کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.

 

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک