جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ساعت ۱:۸
پایگاه خبری آشخانه گزارش می دهد:

راه ناتمام کاستان ۱۳ ساله شد/ بهره برداری راه کاستان چشم انتظار ۲ میلیارد تومان اعتبار

به گفته جوانان روستای کاستان ، ساخت راه این روستا برای آنان از کودکی به خاطره تبدیل شده، خاطرات جاده نا تمام. از سال 1383، پروژه آسفالت روستای زرد و کاستان که از انتهای شهرآباد کرد آغاز شد، حالا سال ها از آن روزها می گذرد اما هنوز این جاده به پایان نرسیده و هر چند سال پیمانکاران آمده و نیامده کار را نا تمام رها می کنند.
راه ناتمام کاستان 13 ساله شد/ بهره برداری راه کاستان چشم انتظار 2 میلیارد تومان اعتبار,

به گزارش  عصر اترک به نقل از  پایگاه خبری آشخانه، در توسعه روستایی هدف بهبود وضع روستائیان است . برای رسیدن به این هدف باید توانایی روستائیان را در استفاده بهینه از منابع آب و زمین و سرمایه افزایش دهیم تا بتوانند با افزایش تولیدات کشاورزی و فروش مازاد محصولات ، سطح زندگی خود را بالا ببرند. ساخت ، ترمیم و توسعه راههای روستایی به عنوان یک کار زیربنایی زمینه را برای دستیابی به اهداف بالا فراهم می‌کند.

روستای کاستان یکی از روستاهای زیبای شهرستان مانه و سملقان است که در فاصله 60 کیلومتری از شهر آشخانه قرار دارد. یکی از مشکلات این روستا راه دسترسی به این روستا است.

به گفته جوانان روستا، ساخت راه این روستا برای آنان از کودکی به خاطره تبدیل شده، خاطرات جاده نیمه تمام. از سال 1383، پروژه آسفالت روستای زرد و کاستان که از انتهای شهرآباد کرد آغاز می شد، سال هاست که به پایان نرسیده و هر چند سال پیمانکاران آمده و نیامده کار را نیمه تمام رها می کنند.

اکنون این راه نا تمام 13 ساله، در فاصله 6 کیلومتری روستای کاستان با وجود زیرسازی و مراحل انتهایی پایان پروژه، متوقف شده و این حکایت هم چنان باقیست و اهالی روستا در انتظار شکسته شدن طلسم این راه.

 

 

سجاد کارگری از جوانان فعالان اجتماعی این روستا، می گوید: این پروژه همزمان با دوران کودکی ما از سال های 83 آغاز شد، هم اکنون این مسیر در دوران جوانیِ ما، به سرانجام نرسیده است.

این جوان با بیان این که در هردوره، پیمانکاران متفاوت تا مرحله زیر سازی پیش می رفته اند؛ اضافه کرد: ولیکن با تاخیر در عملیات روسازی و آسفالت، با شرایط جوی و تردد خودروها مرحله زیرسازی تخریب و هزینه دوباره ای را متحمل می شدند.

یکی از اهالی روستا، با اشاره به مشکلات مسیر در فصل زمستان در سال های گذشته، اظهار کرد: این محور چندسالی است که زیر سازی شده، در سال های گذشته، با وجود زمین های کشاورزی در اطراف راه، با بارش برف و باران و تردد خودروها، عملا مسیر صعب العبور می شد.

علی پوسی راننده مینی بوس این روستا اظهار کرد: بیش از یک دهه است که ماشین آلات راهسازی پای ثابت این مسیر شده اند و ما چشم انتظار اتمام این پروژه نه چندان بزرگ هستیم.

این راننده تصریح کرد: بهنگام بارندگی های زمستانی، این مسیر صعب العبور می شده و بیماران اورژانسی معمولا با تراکتور تا روستای زرد انتقال داده می شدند.

 

 

 

محمد اعظمی پیمانکار شرکت پایان سازه ی شکیل _پیمانکار راه کاستان_ در گفتگو با پایگاه خبری آشخانه، علت ناتمام ماندن پروژه راه روستای کاستان را عدم پرداخت مطالبات مالی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی عنوان کرد و گفت: شرکت پیمانکار تا کنون حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان از اداره طلب دارد، که به محض پرداخت بدهی ها، شرکت مسیر باقی مانده را آسفالت می کند.

وی تصریح کرد: قرارداد این پروژه در سال 91 منقعد گردید و پیمانکار متعهد شد که تا سال 92 این پروژه به اتمام برسد، ولیکن با عدم پرداخت مطالبات مالی پیمانکار از سوی دولت، پروژه به تعویق می افتاد.

پیمانکار این مسیر با بیان این که پروژه حدود 6 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته، اظهار کرد: تا کنون اداره کل راه و شهرسازی حدود 4 میلیارد تومان را پرداخت نموده است.

 

 

وی افزود: درصورتیکه مطالبات مالی از سوی اداره کل راه و شهرسازی پرداخت گردد، 6 کیلومتر باقی مانده این مسیر در صورت مساعد شدن شرایط جوی، روکش و آسفالت راه انجام می شود.

وی تصریح کرد: برای ادامه پروژه نیز بالغ بر 2 میلیارد تومان جهت آسفالت و نصب گاردریل و تابلو پیش بینی می شود.

محمد اعظمی با گلایه از اوراق اسناد خزانه اسلامی، گفت: دولت با این اوراق، مطالبات پیمانکاران را پرداخت می کند، در حالی که برای نقد کردن این اوراق، باید همانند بورس به فروش گذاشت.

وی در ادامه افزود: بنابر این در بورس نیز ما به 70 درصد مطالبات می رسیم، که این ضربه ای است به شرکت های پیمانکار.

وی تصریح کرد: شرکت های عمرانی بازوان اجرایی و آبادانی کشور هستند، دولت به جای حمایت از آن ها با این اوراق، شرکت ها را مقروض می کند.

مهران سلماسی رئیس اداره نظارت بر ساخت راه های روستایی استان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری آشخانه گفت: مطالبات مالی ذی حسابی بر مبنای آن چه که پیمانکار به این اداره مستند ارائه نموده حدود 130 میلیون تومان است.

وی افزود: امکان این که مطالبات پیمانکار بیش از رقم مذکور باشد، ولیکن می بایست این مبالغ توسط مشاور پیمانکار بررسی و تایید گردد.

سلماسی با بیان این که تنها 6 کیلومتر از آسفالت و رویه ی راه کاستان باقی مانده است، عنون کرد: برای تکمیل پروژه 2میلیارد و 200 میلیون تومان نیاز است و به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی، روکش آسفالت تا اوایل سال 97 اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/ امین فیروزبخت

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک