جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ساعت ۵:۵۰
رئیس جهاد دانشگاهی کشور مطرح کرد:

اقدامات برای تبدیل فناوری به ثروت ضعیف بوده است/تولید پژوهش باید برنامه محور شود

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: پس از انقلاب اسلامی، در کشور اقدامات بسیار ارزنده ای انجام شده و توسعه علمی و فناوری نیز صورت گرفته، با این وجود، در زمینه تبدیل فناوری به ثروت ضعیف عمل شده است.
اقدامات برای تبدیل فناوری به ثروت ضعیف بوده است/تولید پژوهش باید برنامه محور شود,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، حمید رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به انقلاب سال 57، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران با وجود اقدامات بسیار زیادی که انجام داده و زیر ساخت های خوبی را برای کشور آماده سازی کرده، با این وجود، هنوز کشور با نقصان های زیادی روبرو است که البته باید مرتفع شوند.

به گفته طیبی، در کشور زمینه های توسعه علمی بسیار خوبی فراهم شده، با این وجود، در زمینه تبدیل فناوری به ثروت ضعیف عمل شده است.

وی وابستگی به درآمدهای نفتی را علت اصلی این ضعف برشمرد و تصریح کرد: همانطور که در زمینه تولید علم در کشور اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، در عین حال، باید برای تبدیل فناوری به کار و اشتغال نیز اقدامات جدی ای انجام شود.

وی در ادامه عنوان کرد: نخبگان سیاسی کشور حتما باید به یک مدل مشترک دست یابند تا در کنار این توسعه یافتگی سیاسی به مدل مشترک در زمینه فعالیت های فناوری، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای اداره کشور دست یابیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور افزود: نمی شود که هر گروه سیاسی بر سر کار آید و با نفی اقدامات گروه پیشین، کشور را از صفر اداره کند.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در دنیا، سیاسیون هر کشوری برای اداره کشور خود به یک اجماع حداقل 90 درصدی می رسند تا یک مدل مشترک برای اداره کشور خود داشته باشند.

وی تصریح کرد: بنابراین در کشور ایران نیز باید در عرصه سیاسی به یک فهم مشترک و یک مدل مشترک برای اداره کشور دست یابیم.

طیبی در بخشی دیگر از سخن خود، تحقق توسعه را منوط به تدوین برنامه ریزی های جامع درازمدت و هماهنگ کردن ادارات ذی ربط با این برنامه ریزی ها دانست و گفت: در سایه این برنامه ریزی می توان به توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی، فناوری و اقتصادی دست یافت.

وی افزود: درصورتیکه به این اصل توجه نشود، هیچ دولتی نمی تواند در دوره مدیریت چهار و یا هشت ساله خود اقدام خاصی را برای کشور رقم بزند و به اهداف کشور برسد.

وی همچنین بیان کرد: فکرهای بهتر می توانند اجرای برنامه های بهتر را رقم بزنند.

در عین حال، رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به وجود نیروی انسانی، منابع طبیعی، انرژی و زیر ساخت های خوب در کشور بر لزوم جایگزینی گردش مغزها بجای فرار مغزها از کشور تاکید کرد.

وی گفت: باید از منابع مالی، علمی، فناوری و تجربه ای دنیا به شکل معقول بهره برداری کنیم تا به این هدف دست یابیم.

وی تصریح کرد: در شرایطی قرار نداریم که تمامی فناوری ها را به تنهایی در کشور تولید کنیم.

افزون بر این، طیبی به تشریح اقدامات مرکز جهاد دانشگاهی کشور و استان ها نیز پرداخت و گفت: تلاش این مرکز آن بوده که توان جوانان ایرانی را الگو سازی و علم را به فناوری و محصول تبدیل کند.

وی افزود: پژوهش ها در زمینه سلول های بنیادی در مرکز رویان در مجموعه جهاد دانشگاهی کشور از جمله این تلاش های محقق شده است.

وی خاطر نشان کرد: از مراکز جهاد دانشگاهی استان ها خواستار شده ایم که مزیت های استان های خود را بررسی و شناسایی کنند و فرصت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور افزود: در همین زمینه مرکز جهاد دانشگاهی خراسان شمالی به بررسی و راه اندازی پژوهشکده صنایع غذایی با تمرکز بر دام ورود کرده که موفق شده است در همین زمینه با استانداری خراسان شمالی تفاهم نامه ای را منعقد کند.

طیبی در خاتمه تاکید کرد: تولید پژوهش در کشور باید برنامه محور شود و نباید همه نهادهای ذی ربط با هم بر روی انجام یک موضوع معطوف شوند و در انتها نیزهیچ یک به نتیجه ای نرسند.

انتهای پیام/

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک