جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۹۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ساعت ۳:۶
گزارش؛

وضعیت نابسامان زلزله زدگان روستای پسرکانلو/ مردم همچنان منتظر جا به جایی روستا

ساکنان روستای پسرکانلو که این روزها رانش زمین دامنگیرشان شده، از وعده های عملی نشده مسئولان شهرستان گلایه داشته و خواستار اقدامات اساسی برای حل این مشکل شدند.
وضعیت نابسامان زلزله زدگان روستای پسرکانلو/ مردم همچنان منتظر جا به جایی روستا,

به گزارش عصراترک به نقل از بجنا؛ روستای پسرکانلو، یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد در دهستان بدرانلو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۷ نفر (۷۷خانوار) اعلام شده است.

در زلزله 5.7ریشتری اردیبهشت ماه شهرستان بجنورد ٣۴ واحد مسکونی در روستای پسرکانلو بر اثر رانش زمین، دچار خسارت شد که خسارات وارده به ١٧ واحد مسکونی ۶۰ تا ١۰۰ درصد بوده است.

به گفتی یکی از اهالی این روستا بعد از گذشت 8 ماه از وقوع زلزله و آغاز فصل زمستان شماری از مردم همچنان در چادر و یا در خانه های شکسته ای که با زلزله های کم قدرت، احتمال فرو ریختن آنها وجود دارد زندگی می کنند.

مردم روستا منتظر جانمایی جدید

امید علی رمضانی دهیار روستای پسرکانلو در گفتگو با خبرنگار بجنا، گفت: با گذشت چندین ماه از زلزله و با توجه به موضوع رانش که اسفند ۹۵ پیش آمده و با توجه به کارشناسی های متعدد که انجام گرقته ، تصمیم بر جابجای روستا از نقطه فعلی گرفته شده است اما هنوز برای این موضوع اقدامی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه مردم روستا منتظر جانمایی جدید هستند، اظهار داشت : مردم به خاطر عدم جانمایی روستا بلاتکلیف هستند و به خاطر عدم توجه مسئولین در طی سال جاری ۱۵ خانوار به شهرستان بجنورد کوچ کردند.

مجوز هیچ گونه ساخت سازی را در روستا نمی دهند

وی افزود: با توجه به اینکه بافت روستا که تقریباً اکثریت آن قدیمی بوده ودر اثر زلزله اردیبهشت ماه دچار تخریب شدند ویا اینکه در حال ریزش و تخریب می باشند اهالی بالاجبار وبناچار در داخل همان خانه ها و عده ای داخل چادرها زندگی می کنند این در حالی است که منطقه کوهستانی می باشد.

وی با بیان اینکه مسئولان در خواب غفلت هستند ، گفت: دهیار و شورای روستا پیگیری های متعددی انجام داده اند اما جای مسئولین گرم و نرم است و هیچ توجهی ندارند و مجوز هیچ گونه ساخت سازی را در روستا نمی دهند.

رمضانی  در پایان از مسئولین خواست مشکلات آنها را با توجه با سرمایی شدید در این روستا پیگیری کنند.

محل جدید روستا تائید نهایی شود از بهمن ماه ساخت و ساز شروع می شود

حسین عظیمی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در خصوص جانمایی روستای پسرکانلو در گفتگو با خبرنگار بجنا، گفت: روستای پسرکانلو شهرستان به علت خسارت های وارد شده از زلزله و قرار داشتن در معرض بحران های طبیعی، بایستی جابه‌جا شوند.

وی افزود: قبل از وقوع زلزله نیز به این روستا از طریق رانش زمین آسیب وارد شده بود که کانکس هایی برای آنها مستقر شد و بعد از وقوع زلزله در اردیبهشت ماه گذشته نیز خسارت های وارد شده به منازل این روستا را تشدید کرد به طوری که بخش بسیار زیادی از واحد‌های مسکونی این روستا در زلزله آسیب دیده است.

وی اظهار داشت: در بازدیدهای انجام شده از این روستاها، نظر کارشناسان پژوهشکده زلزله  بر این است که شرایط خاک مناطق مزبور به گونه‌ای است که مستعد رانش بوده و نباید در این منطقه ساخت و ساز جدیدی انجام شود.

عظیمی در ادامه بیان داشت: زمین های نزدیک خود روستا نیز مستعد رانش است و امکان ساخت و ساز جدید وجود ندارد و بنا شد روستا به  زمینی در نزدیکی روستای لنگر انتقال پیدا کند که با مخالف مردم این منطقه مواجه شدیم و به دلیل پیشگیری از مشکلاتی که در آینده رخ خواهد داد زمینی کمی دورتر از روستای لنگر انتخاب شد.

وی با بیا ن اینکه مشکل اعتبار برای جا به جایی روستا وجود ندارد ، افزود: اعتبارات مورد نیاز برای جا به جایی و تاسیسات زیربنایی ، آب ، برق ، گاز برای این روستا تخصیص پیدا کرده است و مشکل اعتبار وجود ندارد.

وی تصریح کرد: زمین انتخاب شده متعلق به راه و شهرسازی می باشد و تائید نهایی این زمین را بایستی راه و شهرسازی استان انجام دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: تا اوایل هفته آینده این زمین به تائید نهایی خواهد رسید و از نیمه بهمن ماه ساخت و ساز آغاز خواهد شد .

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک