سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۹۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ساعت ۴:۲۷
پایگاه خبری آشخانه گزارش می دهد:

وام ۲۰ میلیونی به نام زلزله زدگان به کام پیمانکاران/ فراریان زلزله هم نشین با سرمای زمستان

فصل سرما فرا رسید و همچنان خانواده های آسیب دیده در کِش و قوس خانه های که با وام 20 میلیون تومانی تکمیل نشده اند.در کنار خانه های تخریب شده، واحدهای نوساز به چشم می خورد، واحد هایی که در مرحله سقف و دور چینی رها شده بودند.
وام 20 میلیونی به نام زلزله زدگان به کام پیمانکاران/ فراریان زلزله هم نشین با سرمای زمستان,

به گزارش عصر اترک به نقل از  پایگاه خبری آشخانه، بیست و اردیبهشت ماه امسال زلزله ای به بزرگی 5/7 ریشتر شهرستان بجنورد و مانه و سملقان را لرزاند و به شهرها و روستاها صدمات جانی و مالی وارد کرد. از میان هجمه زیادی خسارت، روستاهای بخش مانه از شهرستان مانه و سملقان بیشترین صدمات و ویرانی های منازل را به خود دیدند.

بنابر شغل خبرنگاری بنده، با تماس های مکرر از مناطق زلزله زده برای پیگیری مشکلات آنان به روستاهای زلزله زده رفتم تا از نزدیک شاهد مشکلاتشان باشم. در طول مسیر از شهر پیش قلعه به سمت روستاهای زلزله زده، در کنار خانه های تخریب شده، واحدهای نوساز به چشم می خورد، واحد هایی که در مرحله سقف و دور چینی رها شده بودند.

در مصاحبه با اهالی روستاهای اسفیدان، رحیم داد، آغجه، چوپلی تپه،کشک آباد، قره چای،  قلعه استاد و چند روستای دیگر که تاریکی هوا امکان ادامه گزارش را نداد، سر سفره دل مردم زلزله زده نشستیم...

در چادر زندگی نمی کنیم ولی آواره خانه اقوام شده ایم

 رستم نامدار از اهالی روستای کشک آباد که خانه ی او در زلزله کامل تخریب شده بود، با بیان این که طی مدت 8 ماهه در چادر و گاهی خانه اقوام زندگی می کند، عنوان می کند: در این مدت طولانی زندگی ما در شرایط سخت معیشتی و ایجاد مشکل برای اقوام سپری می شود.

وی می افزاید: اغلب وسایل های منزل ما در چادریست که هلال احمر در اختیار ما قرار داده و خانواده ام نیز در خانه ی پدر همسرم زندگی می کنند.

این سرپرست خانواده با بیان این که دولت وام 20 میلیون تومانی را در اختیار پیمانکاران قرار می دهد، اظهار می کند: اغلب پیمانکاران با این مبلغ فقط تا مرحله دورچینی و سقف، ساختمان را به ما تحویل می دهند.

وی در ادامه می گوید: این در حالیست که تا این مرحله را هم می شود با مبلغ 13 میلیون تومان ساخت وبا مابقی وام کل ساختمان را تکمیل کرد.

 

 

پیمانکاران نقش دلال را دارند/ سود وام ها در جیب پیمانکاران

حسن کریم زاده یکی از زلزله زده های روستای اسفیدان نیز با اشاره به ساختمان نیمه رهاشده ی خود توسط پیمانکاران، بیان می کند: مهندسان و پیمانکاران نقش دلال را در این میان دارند، دولت وام را به آن ها می دهد و بخش اعظمی از سود به جیب آن ها می رود و بدبختی وام و آوارگی را ما روستائیان می کشیم.

وی می گوید: خانه ی خشتی مادر در حال تخریب بوده و امکان ریزش دیوار ها وجود داشت، از طرفی دیگر این خانه ی نوساز رهاشده هم نتوانست پناهگاهی برای مادرم باشد، اکنون او در خانه ما زندگی می کند.

یکی از روستائیان روستای رحیم داد از بی عدالتی در اعطای وام بلاعوض به زلزله زدگان این چنین می گوید: به برخی ها این وام را کامل داده اند اما خانه ی من که کامل تخریب شده 2 میلیون تومان داده اند و برای یک میلیون دیگر سخت گیری می کنند.

 

 

با این وام مقروضِ دولت می شویم

زلزله زده روستای آغچه می گوید: اغلب خانه هایی که پیمانکاران در روستاها ساخته اند تا دورچینی و سقف رها شده اند و دولت با این وام 20 میلیونی مردم را مقروض کرده است.

 وی تشریح می کند: درست است که تا این مرحله خانه ام را پیش برده اند و وام بلاعوض 3میلیون تومانی داده اند اما برای نازک کاری، برق کشی، درب و پنجره و تاسیسات حدود 10 میلیون تومان باید هزینه کنیم که با وضع معیشتی ضعیف و توان اقتصادی پائین قادر به تهیه این مبلغ نیستیم.

حسن شاکری می گوید: با وجود فرارسیدن فصل زمستان اغلب خانه های ما تکمیل که نشده رها هم شده اند و ما همچنان در خانه های اقوام زندگی می کنیم.

 

 

با 20میلیون تومان وام، کامل خانه ام را احداث کردم

محسن ابراهیم پور از متقاضیان وامی است که 20 میلیون تومان وام در اختیار خودش قرار گرفته این چنین می گوید: بنده با 13 میلیون تومان از این وام با نظارت مهندسانی که اداره بنیاد مسکن در اختیار ما قرار داده است، تا مرحله فونداسیون، دورچینی و سقف پیش رفته ایم.

وی اضافه می کند: اکنون نیز با مابقی وام، در مرحله نصب درب و پنجره، نازک کاری و کاشیکاری هستیم که با فروش چند دام، ساختمان تکمیل می شود.

 

 

وی بیان می کند: این در حالی است که بنیاد مسکن به ساختمانی که با نظارت مهندسان شان ساخته شده است، به بهانه عدم مقاوم سازی اجازه ادامه کار به ما نمی دهند و از تخریب سقف صحبت به میان می آورند.

این زلزله زده با اشاره به این که در این سرما، انباری و طویله خود را به دو قسمت تقسیم کرده، اظهار می کند: ما اکنون در سمت دیگر این انباری زندگی می کنیم، که با تاخیر و بهانه های بوجود آمده این مشکل زندگی ام تشدید می شود.

 

 

سعید رئوفی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مانه و سملقان در گفتگو با پایگاه خبری آشخانه با بیان این که در این زلزله حدود 100 واحد مسکونی روستایی به صورت کامل تخریب شده بود، عنوان کرد: با این وجود برای بهره مندی تمام واحدهای خشتی و گلی آسیب دیده از تسهیلات قرض الحسنه از محل اعتبار احداث، ارزیابی ها به نفع روستائیان صورت گرفت.

وی تصریح کرد: از 30 منطقه شهر و روستای آسیب دیده، در حدود 700 واحد مسکونی خسارت دیده متقاضی نوع یک شناسایی شد.

وی افزود: این خسارت دیده ها، علاوه بر وام قرض الحسنه 20 میلیون تومانی از وام بلاعوض، خدمات فنی و مهندسی و سهمیه سیمان به طور کاملا رایگان اعطا می شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان، حدود 400 بنای خشتی گلی را "خانوار فرعی" اعلام و خاطر نشان کرد: خانوارهایی که با تخریب منزل شان، در کنار اعضای خانواده خود که دارای سرپناه هستند و یا دارای واحدهای دیگری یا مکانی برای زندگی دارند، در حدود 400 خانوار شناسایی و ارزیابی شد.

وی اضافه کرد: این خانوارها نیز علاوه بر تسهیلات قرض الحسنه و معیشتی، از دیگر خدمات مذکور در سایر ردیف ها بهره مند شده اند.

رئوفی با اشاره به نحوه تائید و احراز صلاحیت 60 پیمانکار در پروژه های مسکونی زلزله زدگان، گفت: این پیمانکاران اغلب بومی بوده و طی گزینش، آزمون و باحداقل های شرایط پیمانکاری  پذیرفته شدند که در نهایت با اخذ ضمانت های معتبر و سفته 250 میلیون تومانی آغاز به کار کردند.

وی تشریح کرد: خانواده های زلزله زده متقاضی وام نیز به اختیار خود از لیست، پیمانکار مورد نظر را انتخاب می کند و این قرارداد میان متقاضی و پیمانکار با توافق طرفین منعقد می شود.

وی افزود: با نظارت مهندس ناظر و آزمایش های مقاومت فشاری بتن، طبق قرارداد فونداسیون، ستون ها و سقف توسط پیمانکار احداث می شود و مابقی ساخت و ساز به عهده متقاضی است.

این مسئول با بیان اینکه 90 درصد متقاضیانی که این وام ها را با مسئولیت خود در احداث واحدها به عهده گرفته بودند، با مشکل پایان کار مواجه شده اند، اظهار کرد: برخی از این واحدها در آزمایش های مقاومت فشاری بتن و آزمایش کور گیری حد نصاب را کسب نکرده اند که امکان مواجه با مخاطرات آینده پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: به این واحدها مجوز ادامه کار تعلق نمی گیرد و باید سقف آن ها تخریب شود که اکنون هزینه ی بالای این آزمایش ها به عهده متقاضی است.

رئوفی اصول فنی و مهندسی سازه، کیفیت بنا، تعهد به تمام مراحل کار و اتمام سازه در زمان مقرر را از مزایای پروژه های پیمانکاران دانست و بیان کرد: این در حالی است که با ساخت و سازهای غیر مهندسی و واگذاری تسهیلات به خود متقاضیان برای احداث واحدها، تضییع حقوق بیت المال می شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان با اشاره به آمارهای متقاضیان وام، تشریح کرد: از 830 واحد متقاضی انعقاد قرار داد با بانک، 730 واحد در مرحله فونداسیون، 688 واحد در مرحله اسکلت،  627 واحد در مرحله اجرای سقف و به طور کامل پی کنی انجام شده است.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به صورت سازمانی تا مرحله اجرای سقف را متعهد  بوده که در حال اقدام است، ولیکن دورچینی، نازک کاری و استقرار باید با همکاری خود زلزله زدگان و متقاضیان با وجود تسهیلات بلاعوض، معیشتی و سیمان رایگان انجام شود.

انتهای پیام/ فیروزبخت

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک