پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۹۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ساعت ۱:۳۷
پایگاه خبری آشخانه گزارش می دهد:

آتش واردات بی رویه بر مزارع پنبه کاران مانه و سملقانی / واردات پنبه همزمان با برداشت محصولات

مشکلاتی چون هزینه های بالای تولید، نبود حمایت از پنبه کاران و بدتر از همه واردات بی رویه، درست در زمان برداشت محصول باعث شده تا تمایل به کاشت این محصول در این خطه روند کاهشی داشته و سطح زیر کشت آن سال به سال کاسته شود
آتش واردات بی رویه بر مزارع پنبه کاران مانه و سملقانی / واردات پنبه همزمان با برداشت محصولات,

به گزارش عصر اترک به نقل از  پایگاه خبری آشخانه، در شهرستان مانه و سملقان مجموع اراضی کشاورزی و باغیِ آبی 36 هزار هکتار و اراضی و باغات دیم 46 هزار هکتار زیر کشت است و در کاشت پنبه سابقه بسیار طولانی و از محصولات زراعی اصیل این شهرستان محسوب می شود و بخش مانه طی چند دوره به لحاظ کیفیت، سطح تولید و مقدار تولید در واحد سطح  مقام اول استان را کسب نموده است.

مشکلاتی چون هزینه های بالای تولید، نبود حمایت از پنبه کاران و بدتر از همه واردات بی رویه، درست در زمان برداشت محصول باعث شده تا تمایل به کاشت این محصول در این خطه روند کاهشی داشته و سطح زیر کشت آن سال به سال کاسته شود.

شهرستان مانه وسملقان با توجه به تنوع اقلیمی، به عنوان قطب تولید انواع محصولات زراعی و باغی خراسان شمالی شناخته شده که در این میان پنبه به عنوان یکی از باسابقه ترین محصول کشت شده بخصوص در بخش مانه، از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

 

 

به گفته مسئولان در سال جاری بیش از 18 هزار و 500 تن پنبه در شهرستان تولید شده که بخش عمده آن توسط کارخانه ها و تجار و بخش اندکی نیز توسط مرکز خرید تضمینی دولتی خریداری شده است. از این میزان حدود 414 تن توسط مرکز خرید تضمینی خریداری شده که شواهدی به گوش می رسد از گلایه های پنبه کاران در به تعویق افتادن مطالبات مالی پنبه کاران از دولت.

رونقی یکی از پنبه کاران شهرستان با بیان این که کشت پنبه دارای صرفه اقتصادی نیست، می گوید: کشت پنبه هزینه های بالایی دارد و مراحل وجین و برداشت توسط نیروی کارگر انجام می شود.

وی در ادامه می افزاید: در زمان برداشت هنگام طلوع آفتاب یک تراکتور با 6 کارگر تا بعدازظهر مشغول کارند، این روند تا چند هفته ادامه دارد. از این رو محصولی پرخرج است.

 

 

رونقی با اشاره به عدم نظارت دولت به واردات ، بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی ما، واردات بی رویه پنبه همزمان با برداشت محصولات ما است که این بیانگر عدم نظارت دولت بر تعادل بازار و توجه به پنبه کاران است.

وی تشریح می کند: با این واردات از کشورهای بیگانه و توزیع در سطح کشور و استقبال کارخانه ها و تجار از آن ها، به هنگام خرید پنبه های ما، بر سر مال زده و با قیمت خیلی پایین تر، از ما خرید می کنند.

نظری یکی دیگر از پنبه کاران بخش مانه نبود بذر مناسب و اصلاح شده، گرانی کود و کاهش نزولات آسمانی را از عوامل اصلی کاهش تولیدات پنبه دانست و گفت: مسئولان با ارائه مشاوره و نکات فنی، تسهیلات کشت مکانیزه و توزیع بذر مناسب می توانند سبب افزایش محصولات باشند در حالی که به صورت پررنگ در میان کشاورزان حضور ندارند.

این پنبه کار می گوید: بالا بودن هزینه های تولید به دلیل کمبود حمایت ها از سوی جهاد کشاورزی و واردات بی رویه محصولات خارجی، از جمله مشکلاتی است که ما با آن روبه رو هستیم.

وی افزود: اکنون پنبه کاران به علت گرانی گونی های نخی، از کیسه های پلاستیکی برای جمع آوری و انتقال محصول به کارخانه استفاده می کنند که این امر باعث شده تا رشته های نخهای پلاستیکی با پنبه ها مخلوط شود و به همین دلیل کارخانه محصول را با قیمت پایین تری خریداری می کند.

امیرعباس توکل مسئول زراعت جهاد کشاروزی مانه و سملقان در گفتگوی با پایگاه خبری آشخانه، با بیان این که فروش پنبه از اواسط آبان ماه آغاز شده و هم اکنون ادامه دارد، گفت: در ابتدای عرضه پنبه شهرستان به بازار مصرف، قیمت هر کیلو 3900 تومان بوده که ناگهان با افت شدید به 2900 تومان تنزل پیدا کرد.

 

 

وی افزود: اما با کاهش بی سابقه قیمت پنبه، برای اولین بار در شهرستان خرید تضمینی پنبه توسط دولت آغاز شد.

توکل با بیان این که با وجود آن که هرساله قیمت خرید پنبه توسط کارخانه ها و تجار بالاتر از قیمت خرید تضمینی بوده، اظهار کرد: در حالی که در سال جاری با افت قیمت پنبه در بازار فروش حتی پایین تر از خرید تضمینی، جهاد کشاورزی مانه و سملقان برآن شد تا این محصول را به صورت تضمینی خرید نماید.

وی تصریح کرد: اتحادیه شرکت های تعاون روستایی با عاملیت شرکت تعاونی پنبه کاران استان با راه اندازی مرکز خرید تضمینی در شهرستان، افزایش و ثبات قیمت در بازار پنبه را موجب شد.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان قیمت کیلویی پنبه را قبل از خرید تضمینی حدود 2900 تومان اعلام و اظهار کرد: این قیمت بعد از خرید تضمینی در بازار فروش به 3200 تومان هم رسید.

وی واردات بی رویه پنبه از کشورهای خارجه همزمان با برداشت محصول کشاورزان ما را عامل اصلی کاهش قیمت پنبه دانست و بیان کرد: در سال جاری پنبه از کشورهای ازبکستان و تاجیکستان با قیمت بسیار نازل وارد و در سطح کشور توزیع شد.

توکل بیشترین سطح زیر کشت شهرستان مانه و سملقان طی چند سال گذشته را با مساحت 5300 هکتار مربوط به پنبه اعلام کرد و گفت: در سال جاری تاکنون 414 تُن توسط مرکز خرید تضمینی، پنبه خریداری شده که از این میزان هزینه ی 100 تن آن به کشاورزان پرداخت شده است.

وی افزود: حداکثر طی مدت یک ماهه بعد از هر خرید مبالغ پنبه کاران پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/ فیروزبخت

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک