چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ساعت ۳:۹

سهمیه کردن گازوئیل یکی از مشکلات بزرگ رانندگان/بیش از ۶۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در گرمه وجود دارد

سهمیه کردن و گرانی بنزین و گازوئیل برای کامیونداران که در شهرستان گرمه تعدادشان بسیار زیاد است، یکی از معضلات رانندگان خودروهای سبک و سنگین به شمار می آید.
 سهمیه کردن گازوئیل یکی از مشکلات بزرگ رانندگان/بیش از 600 دستگاه کامیون و تریلی در گرمه وجود دارد,

به گزارش عصراترک به نقل از پایگاه خبری گرمه، در جهان امروز بخش حمل‌ونقل ازجمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن فرآیند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‌شود.

کامیونداری در اوایل به دلیل درآمد خوب رفته ‌رفته توسعه یافت تا جایی که امروزه رانندگی، شغل اول بسیاری از مردم این شهر بوده و موجب شده تا بسیاری از مردم این شهر با خرید کامیون سهمی در توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای داشته باشند و در برخی موارد نیز تعداد کامیون‌های برخی افراد از چهار دستگاه بیشتر شود.

این در حالی است که در کشور ما، این شغل  باوجود تمام مشقت‌هایی که بر شاغلان آن حاکم است، به عنوان یک شغل سخت پذیرفته نشده است و صاحبان آن از شأن اجتماعی لازم برخوردار نیستند.از این رو در این شماره در گفتگو با دست اندرکاران و کامیونداران و رانندگان شهرستان گرمه به بررسی مشکلات اقتصادی و کمبود هایی که گریبانگیر این قشر زحمت کش جامعه ماست می پردازیم.  

سهمیه کردن گازوئیل یکی از مشکلات بزرگ رانندگان
جلالیان یکی از کامیونداران گرمه ای از مشکل سوخت بسیار کم کامیونداران گفت و عنوان کرد: مشکل اساسی که برای رانندگان خودروهای سنگین پیش آمده کاهش سهمیه سوخت گازوئیل خودروها است.

وی ادامه داد: در گذشته روزانه 200 لیتر سهمیه سوخت گازوئیل هر خودرو سنگین بود اما با روش جدید و کاهش 140 لیتری به روزانه 60 لیتر کاهش پیداکرده است که برای کارکرد این نوع خودروها کافی نیست.

یکی دیگر از رانندگان گفت: تامین سوخت بصورت آزاد برای خودروهای سنگین بسیار بالاست و منجر به افزایش کرایه حمل بار می شود که تاکنون چنین اقدامی توسط کامیون داران دیری انجام نشده است.
وی افزود: همه ما رانندگان از مسئولان درخواست داریم که سهمیه روزانه 200 لیتر سوخت را برگردانند تا مشکلی برای زندگی ما بوجود نیاید.

تاخیر در دریافت کرایه بار مشکل اصلی رانندگان گرمه ای

محمدبا یکی از کامیونداران گرمه ای با گلایه مندی از وضعیت فعلی این شغل اظهار داشت: سالهای قبل که ما برای حمل و نقل بار به پایانه های جنوب کشور مراجعه میکردیم، حداکثر ظرف مدت 24 ساعت پس از تخلیه بار کرایه را به حساب راننده واریز می کردند، اما الان کرایه حمل و نقل آبادان و خلیج فارس پس از گذشت چندماه و حتی بعضا حدود 2 سال هنوز کرایه بار را به حسابمان واریز نکرده اند.

این راننده گرمه ای با اشاره به پایین آمدن کرایه ها و در مقابل بالا رفتن مخارج جانبی کامیون ها بیان داشت: ما از مسئولین می خواهیم شرایطی فراهم شود تا رانندگان، صاحبان کالا و تجار و شرکت‌های حمل و نقل ضمن اینکه به حق خود می‌رسند در یک چارچوب مشخص و قانونی فعالیت کنند.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل کالا در حال حاضر مشکلات زیاد دیگری نیز وجود دارد که انجمن صنفی رانندگان کامیون می‌تواند برای رفع این مشکلات تلاش کند.

 

هیچ سازمانی به رانندگان خدمات نمی دهد
شکاریان یکی از  رانندگان گرمه ای با گلایه مندی از وضعیت حمایتی این قشر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این قشر زحمتکش از بسیاری از مزایایی که جزء حقوق اولیه آن‌هاست، محروم هستند. آنها تحت پوشش هیچ ارگانی نیستند و بیمه خود را به صورت خویش‌فرما پرداخت می‌کنند و به همین دلیل در زمان بازنشستگی نیز صرفاً از حداقل حقوق یک کارگر برخوردار می‌شوند. آن‌ها از داشتن حق مرخصی و حقوق ایام بیکاری محرومند و هیچ تعرفه‌ای برای حقوق آن‌ها از سوی هیچ سازمانی ارائه نشده است، بنابراین مالکان هر قدر که باب میل‌شان باشد، به رانندگان پرداخت می‌کنند.

همچنین باید در نظر داشت که رانندگان با مشکلات زیادی در این حرفه مواجهند و خطرهای زیادی آن‌ها را تهدید می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به خطر ابتلا به سرطان پوست، بیماری‌های قامتی و اختلال‌های اسکلتی عضلانی همچون دیسک کمر، کمر درد، واریس و مشکلات بینایی اشاره کرد. از سوی دیگر خطر تصادف به شدت آن‌ها را تهدید می‌کند. طبق آمار، سوانح و تصادفات مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی در راه‌های برون شهری به علت میانگین طول سفر و یکنواختی محیط، بیش از معابر درون شهری اتفاق می‌افتد.

بیش از 600 دستگاه کامیون و تریلی در گرمه وجود دارد

محمودیان مدیرعامل ترمینال کامیونداران شهر گرمه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گرمه با اشاره به اینکه هم ‌اکنون طبق بررسی‌ها بیش از 600 دستگاه کامیون در شهرستان گرمه وجود دارد افزود: 400 دستگاه از این کامیون‌ها متعلق به شهر گرمه بوده و به دلیل اینکه هر کامیون به‌طور مستقیم برای سه نفر اشتغال‌زایی می‌کند بخش عمده‌ای از اهالی این شهر به شغل رانندگی مشغول هستند و به تبع آن گرمه به شهر کامیون‌ها شهرت یافته است.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل این شهرستان در حمل محصولات کارخانجات آلومینا، سیمان جوین، چغندرقند شیروان، محصولات پتروشیمی و سیمان بجنورد نقش مهمی دارد افزود: فعالیت تعداد بسیار زیاد کامیون‌ها و رانندگان گرمه‌ای در جاده‌های کشور موجب شده است که فعالانی که با حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در سطح کشور ارتباط دارند گرمه را به بهترین نحو بشناسند.

جواد محمودیان مدیرعامل شرکت کامیونداران گرمه و درق با اشاره به تاثیر مستقیم و غیر مستقیم کامیونداران بر اقتصاد شهرستان، خاطر نشان کرد: فعالیت و درآمدزایی کامیون داران باعث رونق اقتصادی در شهرستان و جذب سرمایه از بیرون به داخل شهر شده است.

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل کامیون داران، حل مشکل بیمه تکمیلی رانندگان و بانشستگی آنها را از جمله درخواست های این قشر مردم دانست و افزود: کامیون داران با سرمایه مالی و انسانی خودشان وارد این صنعت شده اند و تحت مدیریت و اختیار سازمان حمل و نقل فعالیت کرده و چرخ عظیم صنعت حمل و نقل را به نفع همه مردم ایران اسلامی می چرخانند.

در پایان:
امید است از این پس، دولت «تدبیر و امید» تدبیری برای این قشر زحمتکش بیندیشد. همچنین امیدواریم که انجمن‌های صنفی از طریق اتحاد با سایر انجمن‌ها و سازمان‌ها برای کاهش معضلات رانندگان اقدامات موثرتری انجام دهند، تا رانندگان بدون دغدغه فکری به ادامه فعالیت بپردازند و متعاقبا ما شاهد کاهش تصادفات مرگبار در جاده‌های کشورمان باشیم./انتهای پیام/بابائی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک