جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۹۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ساعت ۰:۳۳
عصر اترک گزارش می دهد:

واردات کالاهای غیر ضروری صنعت داخلی را فلج کرده است/  نهادینه شدن فساد در سایه فقر‌ نظارت

واردات کالاهای غیرضروری به کشور تعطیلی واحدهای تولیدی ،بیکاری جوانان و افزایش آسیب های اجتماعی به دنبال دارد، بطوری که طی سال های اخیر واردات کالاهای غیر ضروری بسیاری از صنایع داخلی را فلج کرده است.
واردات کالاهای غیر ضروری صنعت داخلی را فلج کرده است/  نهادینه شدن فساد در سایه فقر‌ نظارت,

به گزارش عصر اترک، حمایت از تولید داخل و پرهیز از واردات کالاهای غیر ضروری اگر چه گفته شده که جزو اولویت های دولت قرار گرفته اما این طور که به نظر می رسد در عمل هنوز این امر اجرایی نشده است و واردات برخی کالاهای غیر ضروری ادامه دارد و این امر باعث شده میلیون ها دلار هرساله صرف هزینه واردات کالاهای غیرضروری دارای مشابه داخلی شود.

علیزاده مدیرعامل شرکت آذین فورج اسفراین می گوید: واردات کالاهای غیرضروری زمینه تولید را در داخل از بین می برد و باعث خروج ارز از کشور می شود.

وی می افزاید: این کالاها می تواند درداخل تولید شود و باعث اشتغال مولد و تولید ثروت شوند.

علیزاده می گوید: مشکل واردات به چند عامل بر می گردد که مهمترین آن این است که واردات برای صاحبان نفوذ خیلی ساده تر و سود آورتر از صادرات است.

وی اظهار می دارد: طبق علم اقتصاد باید در جامعه ای که تورم وجود دارد ، نرخ ارز هم متناسب با تورم داخل منهای متوسط تورم جهانی افزایش یابد در غیر این صورت واردات و صادرات افزایش می یابد در نتیجه تقاضا برای ارز بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آذین فورج اسفراین می گوید: فاجعه وقتی اتفاق می افتد که باوجود تورم، نرخ ارز ثابت باشد دراین صورت تمام صنایع زیر بنایی کشور که حاصل سال ها تلاش ،تجربه و سرمایه گذاری است نابوده می شود.

وی اظهار می کند: بدتر این است که وقتی تقاضا برای ارز به دلیل اختلاف پتانسیل داخل و خارج زیاد شده و میزان مالی واردات بر صادرات افزایش می یابد و به ناگاه فنر کنترل نرخ ارز از دست دولت خارج می شود.

وی خاطرنشان می کند : در این شرایط به دلیل نابودی صنایع و مراکز تولیدی، تورم شدید تری بر جامعه تولید وارد خواهد شد و به دنبال این شرایط اشتغال به حداقل ممکن می رسد.

علیزاده می افزاید: دولت زمانی می تواند از تولید داخل، اشتغال و سرمایه گذار حمایت کند که نرخ ارز را متناسب با تورم نگه داشته  و وظیفه نظارتی خود را به خوبی ایفا کند.

وی تاکید می کند: در حالی که در شرایط کنونی چنین چیزی حاکم نیست چراکه بخاطر نبود نظارت، فساد نهادینه شده است.

 

 حمایت از تولید داخل تنها در حرف

 دراین رابطه یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان شمالی می گوید: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است اول این که این موضوع چه آسیب هایی برای تولید داخلی دارد و دیگر این که چه آسیب یا منفعتی برای جیب مصرف کننده دارد.

شیرزاد می افزاید:  اگرچه حمایت از تولید داخل و پرهیز از واردات کالاهای غیر ضروری جز اولویت های دولت قرار گرفته اما این طور که به نظر می رسد در عمل هنوز این امر اجرایی نشده است و واردات برخی کالاهای غیر ضروری ادامه دارد.

وی می گوید: واردات کالاهای غیرضروری که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد مشکلات فراوانی برای تولید کنندگان ایجاد کرده است.

این عضو اتاق بازرگانی استان می افزاید : در پی واردات بیهوده کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود، کارخانه ها و تولیدی های بسیاری به خاطر قیمت پایین اجناس وارداتی از کار افتاده اند و منجر به بیکاری بسیاری شده است.

شیرزاد اظهار می دارد: تا زمانی که کالایی رغیب نداشته باشد مردم به اجبار با قیمت تحمیلی، مصرف کننده آن محصول خواهند بود مانند خودروهای داخلی در دهه های گذشته که مردم محکوم به استفاده از آن بودند.

این صادرکننده داخلی استان  می گوید: دراین زمینه اگر هر یک از رقبا به نحوی اصول بازاریابی، مشتری مداری، کنترل کیفیت کالا و خدمات پس از فروش و اخلاق حرفه ایی بازار را رعایت نکنند به اجبار از چرخه خارج خواهند شد.

شیرزاد اظهار می دارد: البته بخش عمده ای از این قصورات متوجه سیاست ها، سو مدیریت ها،عدم وجود شفایت ها، رانت ها و قانون های دست و پاگیر است که تولید کنندگان محکوم به حرکت دراین ریل ها هستند.

وی متذکر می شود: دراین رابطه مدیران تصمیم ساز باید بدانند اگر کالایی به فرض در چین  با یک چهارم قیمت به دست مصرف کننده می رسد چه لزومی است که ما آن را تولید کنیم و مصرف کننده بهای آن را بپردازد.

 

بازار باز یعنی محدودیت نداشته باشیم

حسنعلی مرادیان یکی ازتولید کنندگان نمونه خراسان شمالی نیز معتقد است اگر ایران قرار است به تجارت جهانی بپیوند باید تجربه بازار باز را داشته باشد بازار باز یعنی نباید محدودیت داشته باشیم هرچند کالایی که در داخل تولید می کنیم مشابه هم وارد می شود.

وی می افزاید: به جای این که جلوی ورود کالای خارجی را بگیریم باید کیفیت کالای داخلی را بالا ببریم و شرایط رقابت را با پاپین بردن بهره های بانکی ، مقررات استاندارد و کیفیت کالا فراهم کنیم تا بتوانیم بازار را حفظ کنیم کما این که چند روز دیگر اگر عضو تجارت جهانی شدیم میلیون ها کالای خارجی سرایز کشورمی شود.

مرادیان متذکر می شود: تاکی می توانیم با تعرفه خودرو، محدودیت و ممنوعیت خود را از دنیا جدا کنیم ما ناچاریم کیفیت کالای خود را بالا ببریم اگر هم مشکلاتی داریم این است که جنس ما توجیه ندارد.

 

کیفیت پایین برخی از تولیدات داخلی

یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان شمالی اظهار می دارد: بعضی از اجناس ایرانی به خاطر کیفیت پایین قابل رقابت با جنس خارجی نیست آنهم به دلیل بهره های بالای بانکی، مسائل اداری اشتباه، عدم حمایت از تولید کننده و صادر کننده.

مرادیان می گوید: این درحالی است که  کالای ایرانی وقتی وارد کشورهای دیگر می شود حدود 40 درصد سود کمرگی از آن اخذ می شود و تجار ایرانی با کلی ریسک و مشکلات مجبور هستند در گمرگ کشور مقصد با تعرفه پایین کالای خود را صادر کند.

 وی با بیان اینکه گاهی حتی تولید کننده داخلی مجبور است کالای خود را به اسم کشور مقصد بزند، تاکید می کند: این  واقعا ننگ است که برند خودمان به اسم کشورهای دیگر بزنیم.

 

تعطیلی تولیدی ها و بیکاری، نتیجه واردات کالاهای غیرضروری 

یحیی نیکدل، رئیس صنعت ، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز می گوید:  واردات هر کالایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد خسارت های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند.

وی می افزاید: این امر خروج ارز از کشور را به دنبال دارد این درحالی است که  با ارز به نیازهای دیگری از کشور از جمله کمک به اشتغال می توان پاسخ داد.

وی می افزاید : همچنین کالاهایی شامل محصولات آرایشی و بهداشتی ازمجاری غیر رسمی وارد می شوند که در فرایند طبیعی  در بازار اختلال ایجاد می کنند بدون این که درآمدهای حاصل از عوارض گمرگی دولت را افزایش دهند .

نیکدل اظهار می کند: نتیجه ورود کالاهای غیرضروری به کشور تعطیلی واحدهای تولیدی ،بیکاری جوانان و افزایش آسیب های اجتماعی به دنبال دارد.

وی می گوید : به دلیل این که استان ما گذر مرزی ندارد آمار دقیقی از ارقام واردات محصولات غیر ضرور و تولید داخل در دست نیست.

انتهای پیام/ب

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک