جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۹۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ساعت ۵:۲۳
عصر اترک گزارش می دهد؛

چوب بانک های خراسان شمالی لای چرخ تولید/ چشم امید تولیدکنندگان به تدبیر دولت

بهره های بانکی با نرخ 18 درصد و جریمه های در نظر گرفته شده به اصلی ترین دغدغه فعالان حوزه اقتصادی و بازرگانی خراسان شمالی تبدیل شده است. هنوز بسیاری از تولیدکنندگان استان نمی دانند به چه روشی باید در مورد آینده کسب و کارشان تصمیم گیری کنند.  چراکه در شرایط بد رکود مجبورند بهره های سنگین را نیز به دوش بکشند.
چوب بانک های خراسان شمالی لای چرخ تولید/ چشم امید تولیدکنندگان به تدبیر دولت,

به گزارش عصر اترک، دراین رابطه حسنعلی مرادیان یکی از فعالان حوزه بازرگانی استان خراسان شمالی قطع شدن مشوق های صادراتی از سال 89 توسط  دولت را برای بخش تولید معضل می داند و می افزاید:  بخش تولید و صادرات به هم وابسته هستند اگر تولید کننده ای نباشد صادرات ممکن نخواهد بود و اگر صادر کننده نباشد تولید بی اثر است.

وی در باره موانع حضور فعالان بازرگانی استان در عرصه تجارت داخلی و خارجی می گوید: موانع بسیاری بر سر راه تجارت خارجی وجود دارد و تنها کسانی می توانند در این بازار بمانند که از پشتوانه مالی خوبی برخوردار باشند.

مرادیان می افزاید: قوانین حاکم دراین حوزه بسیار متغیر است و سختی این قوانین باعث شده ریسک تجارت درایران بالا برود و کمتر کسی با پشتوانه مالی ناکافی دست به این کار می زند.

 

عدم ثبات نرخ ارز از دیگر مشکلات فعالان بازرگانی

مرادیان مشکل دیگر فعالان بازرگانی و اقتصادی  را عدم ثبات نرخ ارز می داند و می افزاید: زمانی که تاجری قصد صادر کردن کالایی را دارد ابتدا برنامه ریزی کرده و کالایی را به مبلغ معینی خریداری می کند ومبلغی را نیز به عنوان هزینه های جانبی در نظر می گیرد که در نهایت کالا را به مبلغ معینی در بازار به فروش برساند تا میزان تفاوت درآمد و هزینه به عنوان سود به تاجر بازگردد.

وی ادامه می دهد: دراین میان نوسانات نرخ ارز در بسیاری از مواقع باعث شده که تاجران و سرمایه گذاران ریسک این تجارت ها را کنار گذاشته و سپرده گذاری در بانک ها را به سرمایه گذاری در این حوزه ترجیح دهند تا سرمایه خود را از آسیبی که نوسانات نرخ ارز ، مقررات داخلی و خارجی و تحریم ها و.... می توانند به آن ها برساند مصون نگه دارد بنابراین این مهم در حوزه داخلی و خارجی بزرگترین مانع محسوب می شود.

 

حمایت از تولید مهمترین خواسته فعالان صنعتی و تولیدی

حیدر حیدریان یکی دیگر از فعالان حوزه بازرگانی استان نیز مهمترین چالش فعالان تولیدی و اقتصادی استان را مربوط به اداره مالیات و دارایی می داند و می گوید: درحال حاضر حمایت از تولید مهمترین خواسته فعالان صنعتی و تولید کنندگان است.

وی می افزاید: اداره مالیات به عناوین مختلف به اخذ مالیات می پردازد ومشکلاتی را برای فعالان اقتصادی و تولید کنندگان به همراه می آورد.

حیدریان بر الزام حمایت دولت از تولید تاکید می کند و می گوید: حمایت از تولید  باعث می شود در کشور جوان بیکار نداشته باشیم و همچنین نیازی به فروش نفت نداشته باشیم.

وی ادامه می دهد: در مقابل درصورت عدم حمایت کافی واحدهای تولیدی روبه تعطیلی خواهند رفت و شاهد بیکاری بسیاری از جوانان درکشور خواهیم شد.

 این فعال بازرگانی استان نیز درمورد این که آیا استان خراسان شمالی ظرفیت ایجاد صنایع جدید را دارد، می گوید: تنها درصورت حمایت دولت ، استان این توان را در خود دارد.

حیدریان اظهار می دارد: کشورهای همجوار در حال حاضربهره های تک رقمی بسیار پایینی به تولید می پردازنند اما در کشور ما بهره 18 درصدی، هیچ جایی را برای رشد، رقابت و پابرجا بودن واحدها و تولید صنایع جدید نمی گذارد.

وی می افزاید: این درحالی است که درتمام جهان بیشترین بهره  برای تولید صنعتی 3 درصد است درحالی که درکشور ما 18 درصد است!

این فعال بازرگانی استان به وجود کارخانجاتی دراستان ازجمله آلومینا، پتروشیمی، قند، سیمان ، لوله گستر و... اشاره می کند و اظهار می دارد: باتوجه به این که در کشورهای اروپایی از محصولات استان ما استقبال خوبی می شود ولی صادرات به آن کشورها منوط به حمایت خوب از واحدهای تولیدی است تا رقم صادرات نیز به رقم قابل توجهی برسد.

وی تصریح می کند: اگر استان خراسان شمالی بهره ای از کمک و حمایت دولت ببرد، به طور قطع می تواند از جایگاه خوبی در عرصه صادرات کالا بهره مند شود.

حیدریان می افزاید: متاسفانه  از تمام پتانسیل ها و ظرفیت های صنعتی موجود در استان استفاده مطلوب نشده است. 

 

لزوم بهبود تعاملات خارجی

محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز می گوید: به طور قطع با بهبود تعاملات خارجی و افزایش صادرات و واردات، توسعه اقتصادی استان رشد قابل توجهی خواهد کرد.

وی می افزاید: ما درحال حاضر نیاز به جلب اعتماد بیشتر کشورهای خارجی داریم تا به این ترتیب به سرمایه گذاری های کلان ومشترکی که کشور نیاز دارد، دست یابیم.

صمدی یکی از مهمترین ویژگی استان خراسان شمالی را در تولید فرش دورو می داند ومی گوید: دراین استان قالیچه های نفیس و ظریفی بافته می شود که دورو هستند که خاص و منحصر به فرد هستند.     

وی به وجود بیش از 400 واحد تولیدی دراستان خراسان شمالی اشاره می کند ومی افزاید: تعدادی از این واحدها به دلیل مشکلات گوناگون راکد شده و ازتولید بازمانده اند.

صمدی دراین زمینه به برگزاری جلسات کمیته قضایی برای واحدهای تولیدی وصنعتی استان از سوی اتاق بازرگانی و دادگستری اشاره می کند ومی گوید: دراین جلسات توانستیم حدود 38 کارخانه را از ورشکستگی نجات دهیم .

 

بهره 18 درصدی بانک ها مهمترین چالش فعالان بازرگانی وصنعتی

وی بهره 18 درصدی بانک ها را مهمترین نقاط ضعف فعالان بازرگانی و صنعتی استان می داند که با جریمه های موجود رقم آن ها بالاتر می رود و فعالان از این موضوع بسیار نالان هستند چراکه در شرایط بد رکود اقتصادی مجبورند بهره های سنگین بانکی را به دوش بکشند.

وی می افزاید: دراین رابطه بانک ها نیز می توانند با تقسیط بدهی کارخانه ها کمک شایانی به کارخانه ها وصنعت و تولید کنند.

انتهای پیام/ب

 

 

 

 

 

                                               

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک