جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۷۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ساعت ۱:۴۵
سهیل ساعی در گفتگو با مهر:

«آخرین بازی» ادای دین به هنرمندان فراموش شده است

بازیگر و کارگردان نمایش «آخرین بازی» عنوان کرد این اثر نمایشی وصف حال هنرمندانی است که نمی توانند هنرشان را به مخاطب شان عرضه کنند.
«آخرین بازی» ادای دین به هنرمندان فراموش شده است,

سهیل ساعی کارگردان نمایش «آخرین بازی» که این روزها در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است با اشاره به بازخوردهای خوبی که از سوی مخاطبان دریافت کرده است به خبرنگار مهر گفت: نمایش «آخرین بازی» نوشته زنده یاد محمود استادمحمد است و روایت زندگی یک سوپر استار قبل از انقلاب را روایت می کند.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: این نمایش داستان یک بازیگر شناخته شده قبل از انقلاب است که در آمریکا زندگی می کند. او بعد از ۱۷ سال به تصور اینکه وارد هالیوود شود از ایران مهاجرت کرده است اما به جای موفقیت در اوج بی پولی در یک مالیخولیا زندگی می کند و مدام زندگی و بازی های گذشته را جلوی چشمش بازخوانی می‌کند تا اینکه یکی از طرفداران اش وارد خانه می شود و ماجراهایی رقم می خورد.

ساعی درباره تغییراتی که اجرا نسبت به متن کرده است، بیان کرد: اجرا تغییر زیادی نسبت به نمایشنامه نداشته است اما در نمایش برای ارتباط بیشتر مخاطب با حال و هوای اثر و فضای ذهنی شروین کاراکتر اصلی نمایش، آنونس های فیلم های قبل از انقلاب پخش می شود و همچنین فیلمی با فرمت فیلم های قدیمی سینمایی با بازی شروین نیز ساخته شده است که در اجرا به نمایش گذاشته می شود.

وی یادآور شد: شخصیت شروین در این نمایش نماینده همه هنرمندانی است که به هر دلیلی نمی توانند هنرشان را ارایه دهند. هنرمندی که نتواند هنرش را به مخاطبان عرضه کند، مرگ اش فرا می رسد. شروین می تواند نماینده هنرمندانی باشد که مهاجرت هم نکرده اند اما در همین ایران فراموش شده اند و یا امکان فعالیت ندارند بنابراین شخصیت اصلی نمایش «آخرین بازی» کلاژی از هنرمندانی است که به هر دلیلی فعالیت نمی کنند و ادای دینی به این افراد به حساب می آید.

این بازیگر و کارگردان جوان تئاتر درباره صحنه پردازی و فضاسازی اثر بیان کرد: تلاش کردم در صحنه پردازی خودم را محدود به شرایط سالن و اجرای همزمان چند اثر نمایشی در تماشاخانه انتظامی نکنم. در صحنه پردازی و نورپردازی نمایش از رئالیسم فاصله گرفتیم و از نشانه ها و المان ها بهره بردیم اما بازی ها به شکل رئالیستی انجام می شود. در ساخت موسیقی نیز از تم موسیقی های قدیمی و فیلم های قبل از انقلاب استفاده شده است.

وی در پایان صحبت هایش درباره کارگردانی و بازی در این نمایش به شکل همزمان توضیح داد: من در درجه اول خودم را بازیگر می دانم اما بازیگری و کارگردانی همزمان این نمایش به دلیل اشرافی بود که روی متن و کارگردانی داشتم به همین جهت می دانستم که از عهده کار بر می آیم. همچنین معتقدم وقتی یک کارگردان متنی را از یک نویسنده دیگر به صحنه می برد در اجرا حداقل ۲۰ درصد از متن طبق سلیقه و خواست کارگردان تغییر می کند و یک بازیگر هم ۲۰ درصد دیگر از متن را از آن خود می کند پس بازیگری و کارگردانی همزمان در یک نمایش باعث می شود دیدگاه ها به یکدیگر نزدیک تر شود و قدرت انتقال بیشتری وجود داشته باشد.

نمایش «آخرین بازی» به کارگردانی سهیل ساعی تا ۲۸ آذر در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می رود.

آهنگسازی این نمایش به عهده آرش عزیزی، طراحی گریم به عهده تینا بخشی، طراحی لباس به عهده سمانه احمدی مطلق و طراحی پوستر این نمایش را محمد مساوات انجام داده است.

بهناز جعفری، میکائیل شهرستانی، میرنادر مظلومی و سیامک صفری به عنوان صداپیشه با نمایش «آخرین بازی» همکاری کرده اند.

«آخرین بازی» با بازی هومن رستگار، محمد حسین اثنی عشری و سهیل ساعی هر روز به غیر از شنبه ها ساعت ۱۸ به صحنه می رود.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک