پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۹۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ساعت ۵:۶
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد:

افزایش جمعیت زنان مبتلا به ایدز در خراسان شمالی/افزایش سن ازدواج؛ زنگ هشداری در گسترش رفتارهای پر خطر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه تاکنون در خراسان شمالی 71 نفر مبتلا به بیماری ایدز شناسایی شده اند، گفت: جمعیت زنان مبتلا به این بیماری در استان رو به افزایش است.
افزایش جمعیت زنان مبتلا به ایدز در خراسان شمالی/افزایش سن ازدواج؛ زنگ هشداری در گسترش رفتارهای پر خطر,

سید احمد هاشمی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در همایش ایدز در روز جهانی ایدز که در سالن همایش های دانشگاه آزاد بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: 12 سال قبل وقتی قصد بر این می شد که درباره بیماری ایدز صحبت و سخنرانی شود، متاسفانه می بایست با اکراه و در لفافه درباره آن صحبت می کردیم.

هاشمی افزود: با این وجود، با گذشت یک دهه از آن زمان، با توجه به آگاه سازی هایی که در سطح جامعه درباره این بیماری انجام شد، خوشبختانه امروز به راحتی می توانیم درباره این بیماری صحبت کنیم تا جامعه از این بیماری بیشتر آگاه شود.

به گفته وی، هم اکنون در خراسان شمالی 71 نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند که 26 نفر از آنان طی سال های 94 تاکنون شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه 55 نفر از آنان مرد و 21 نفر نیز زن هستند، عنوان کرد: تاکنون 31 نفر از این جمعیت فوت شده اند.

هاشمی خاطر نشان کرد: اغلب مبتلایان به این بیماری جوانان و برخی نیز کودکانی هستند که از مادر به این بیماری مبتلا شده اند.

وی افزود: در سال گذشته دو کودک در استان بر اثر این بیماری فوت شدند.

در عین حال، وی هشدار داد: متاسفانه جمعیت مبتلایان به این بیماری در گروه زنان در سطح استان رو به افزایش است.

این مسئول همچنین یادآور شد: مبتلایان به این بیماری در تمامی نقاط  استان البته به جز در شهر جاجرم ساکن هستند.

وی در بخشی دیگر از سخن خود، تماس جنسی خارج از چهارچوب اخلاق و قانون، روسپیگری، فقر اقتصادی و فقر فرهنگی، بیکاری، افزایش سن ازدواج، اعتیاد تزریقی، ازدواج در سنین بالاتر، عدم امکان ازدواج، فضای مجازی، سکس توریسم، پاتوق ها از جمله باشگاه های ورزشی همچنین به طور عمده عدم آشنایی و آگاهی از این بیماری و مقابله به موقع با آن را از مهمترین علل ابتلا به این بیماری عنوان کرد.

وی همچنین حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی را از مهمترین مکان های مسئله ساز در بروز این بیماری نام برد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: کودکان خیابانی نیز که بسیار آسیب پذیر هستند در معرض جدی ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که این بیماری قابل کنترل است و درصورتیکه این بیماری در مراحل اولیه نیز شناسایی شود، قابل درمان است، داشتن تقوا مبتنی بر آگاهی، دانش و بینش، خودداری جامعه از انگ زدن به این بیماران، آموزش رفتارهای صحیح جنسی که جایگزین آشنایی با رفتارهای جنسی نامناسب از فضای مجازی و فیلم های مستجن شود، ترویج کاندوم رایگان، کمک سازمان های حمایتی از بینوایان و آموزش به کودکان نسبت به اینکه چگونه از خود محافظت کنند را از مهمترین راهکارهای کنترل این بیماری در جامعه برشمرد.

وی همچنین تصریح کرد: افزایش سن ازدواج، درصد میل به ایجاد رفتارهای پر خطر را افزایش می دهد، بنابراین موضوع تسهیل ازدواج جوانان باید بسیار جدی گرفته شود.

وی در خاتمه یادآور شد: کشورهای اروپایی و آمریکایی با آگاه سازی و اطلاع رسانی همچنین استفاده از دیگر راهکارها در سطح جامعه خود توانسته اند شیوع این بیماری را در کشورهای خود کنترل کنند و این در حالی است که کشورهای آسیای غربی، آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی، اروپای شرقی و آفریقا هنوز گرفتار این بیماری هستند.

هاشمی افزود: بنابراین اطلاع رسانی و آموزش های صحیح در سطح جامعه مهمترین ابزار کنترل این بیماری است که باید به طور به آن توجه شود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک