شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۹۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ساعت ۴:۳
گزارشی از فرش دویدوخ،

گره هایی که به نفع دلال ها زده می شود

فرش ابریشم دورو هنر خاص و بی نظیر در جرگلان، چند سالی است که بازارش رونق سابق را ندارد، در کشور کمتر کسی با این هنر آشنایی دارد، فرشی که جنسش از ابریشم خالص بوده و هر دو طرف آن بافته می شود.
گره هایی که به نفع دلال ها زده می شود,

به گزارش عصراترک، روستای دویدوخ در منطقه جرگلان از توابع شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی، بیشترین بافنده این هنر دستی را در خود دارد، توریست ها و گردشگران خارجی ارزش زیادی برای این هنر قائل هستند، اما خیلی کم اتفاق می افتد که یک توریست یا گردشگر به این منطقه محروم سفر کند.

 

با گران شدن ابریشم خام و قیمت پایین فرش،  فعالان این صنعت با ارزش روز به روز کمتر می شوند و در این میان بیشترین سود این صنعت نصیب دلال ها و تاجرانی می شود که این فرش های با ارزش را از بافنده با نصف قیمت ، غیر نقدی و با چک های بلند مدت  خریداری می کنند .

 

بافندگان این فرش می گویند اگر پای توریست ها و گردشگران بیشتر به این منطقه باز شود، فرش دویدوخ به قیمت واقعی آن به فروش می رسد.

 

اقامتگاه بومگردی "آیدوغدی" در روستای دیدوخ از توابع بخش جرگلان یکی از جاهایی است که سعی کرده گردشگران را به خود جذب کند و با معرفی این صنعت به آنان گامی در راستای رونق بازار فرش دویدوخ و کسب سود برای خانواده های این منطقه ایجاد کند.

 

آشر مراد آفرین 56 ساله که مسئول این اقامتگاه است، متولد روستای دویدوخ بوده واز 25 سالگی در کار خرید و فروش قالی های دستباف است، همسرو دخترش بافنده این فرش ها هستند.

 

آشرمراد،  فرش های بافته شده توسط اهالی روستا را خریداری می کند وصورت کلی بافته های خود را به فروش می رساند.

 

همسر آشر مراد، قالی بافی را به دختر بچه های 8 سال به بالا در اوقات فراغت آموزش می دهد.  در حال حاضر دخترش و چند خانواده دیگر اهل این روستا مشغول بافته های سنتی مثل قالی بافی ،سوزن دوزی و قلاب دوزی هستند.

 

آشر مراد می گوید: از قالی های ابریشمی دورو در سایزها و طرح های مختلف بیشتر استقبال شده و خریدار بیشتری دارند.

 

به گفته او قالی های ایرانی در دنیا یک برند شناخته شده هستند و مشتری های خاص خودشان را دارند و در حال حاضر فرش های ایرانی دستباف نسبت به رقبای خودش قیمت تمام شده بالاتری دارند .

 

این فعال فرش دویدوخ می گوید: سود خوبی از فروش این قالی ها گیردلال ها می آید، قالی های ابریشمی دورو در سایز 1 در 1.5 متر حدود 13 میلیون تومان ارزش دارد

 

آشر مراد، تاجرهای مشهدی و دیگر شهرها ، گردشگرهای خارجی از کشورهایی مثل هلند ،ژاپن،ترکیه که برای خرید قالی های ابریشمی به این روستا می آیند را از مشتریان پرو پا قرص فرش دویدوخ معرفی می کند.

 

او می گوید : تار و پود ( ابریشم خالص) و نقشه قالی را از مشهد تهیه می کند  و برای تهیه نخ ابتدا باید ابریشم خام را سفید کنند تا آماده رنگرزی شود .

 

می گوید: از رنگ های طبیعی برای رنگ زدن استفاده می کنند و از مخلوط رنگ های اصلی رنگ های دیگر را بدست می آورند، رنگ ها بیشتر از پوست انار، پوست گردو، برگ گردو، گل زعفران، برگ توت، گل زرد ، روناس تهیه می شود .

 

آشر مراد می خواهد تا فرصتی فراهم شود که توریست ها و گردشگران بیشتری به منطقه بیایند تا این هنر زیبای دست زنان و دختران که تنها کار آنان است حفظ شود و بتوانند در اقتصاد خانواده سهیم باشند.

 

 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 

 

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک