پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ساعت ۶:۴۰
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی عنوان کرد:

دستگیری دو عضو شورا به علت تخریب اراضی ملی استان/کاهش ۳۵ درصدی آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از دستگیری دو عضو شورای روستا از توابع شهرستان اسفراین به علت تخریب و تصرف سطحی از اراضی ملی در این شهرستان خبر داد.
دستگیری دو عضو شورا به علت تخریب اراضی ملی استان/کاهش 35 درصدی آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، سرهنگ موسی الرضا حیاتی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در نشست خبری با رسانه ها در این باره اظهار کرد: طی چند روز اخیر دو عضو شورای یکی از روستای های  بخش بام و صفی آباد از توابع شهرستان اسفراین نسبت به تخریب و تصرف سطحی از اراضی ملی این شهرستان اقدام کرده بودند.

سرهنگ حیاتی افزود: آنان پس از تهدید به مرگ قرق بان، نسبت به تخریب و تصرف اقدام کردند که این موضوع به مراجع قضایی استان گزارش شد و مراجع قضایی نسبت به دستگیری و پیشگری از اقدام آنان مبادرت کردند.

وی در بخشی دیگر از سخن خود به وقوع هر ساله آتش سوزی های در سطح مراتع و جنگل های استان نیز اشاره کرد و گفت: طی سال جاری دو مورد آتش سوزی در سطح 95 هکتار از اراضی جنگلی، 34 مورد آتش سوزی در سطح 160 هکتار از اراضی مرتعی همچنین پنج مورد آتش سوزی در سطح 34 هکتار از اراضی مرتعی مشجر خراسان شمالی رخ داده است.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته نیز سه مورد آتش سوزی در سطح 14 هکتار از اراضی جنگلی، 38 مورد آتش سوزی در سطح 321 هکتار از اراضی مرتعی همچنین 15 مورد آتش سوزی در سطح 116 هکتار از اراضی مرتعی مشجر خراسان شمالی رخ داد.

 فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی وی تصریح کرد: با توجه به اینکه به طور کلی، طی سال جاری 289 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی و در سال گذشته نیز 451 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی استان آتش گرفته اند، با این وجود، در سال جاری وقوع آتش سوزی ها در سطح اراضی ملی استان در مقایسه با سال گذشته 35.77 کاهش یافته است.

در عین حال، وی عنوان کرد: طی سال جاری بیشترین آتش سوزی ها در شهرستان راز و جرگلان به مساحت 106 هکتار، سپس در شهرستان مانه و سملقان به مساحت 96 هکتار رخ داده و کمترین آتش سوزی در شهرستان گرمه به مساحت پنج صدم هکتار واقع شده است.

وی همچنین افزود: در سال گذشته نیز بیشترین آتش سوزی در شهرستان فاروج در سطح 216 هکتار رخ داد و کمترین آتش سوزی در شهرستان گرمه به مساحت یک هکتار واقع شد.

سرهنگ حیاتی با بیان اینکه هر ساله بیشترین آتش سوزی ها در اراضی ملی، طی مرداد و شهریور ماه رخ می دهد، تصریح کرد: استمرار خشکسالی ها همچنین وزش باد پاییزه در شهریور ماه از مهمترین عوامل طبیعی در بروز آتش سوزی در سطح اراضی ملی هستند.

با این وجود، وی اعلام کرد: 95 درصد از آتش سوزی های واقع شده در سطح اراضی ملی به علت نا آگاهی و غفلت عوامل انسانی شامل چوپان ها، شکارچیان و گردشگران بوده است.

وی در ادامه درباره اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای برای حفظ اراضی جنگلی و مرتعی از واقعه آتش سوزی ها در استان نیز اعلام کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی علاوه بر شناسایی کانون های بحران حریق در استان، نسبت به برگزاری جلسات تعاملی با اداراتی از جمله نیروهای مسلح، محیط زیست، هلال احمر، راه و شهرسازی، امور عشایری، شوراها و دهیاری های استان به منظور اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه برای مقالبه با آتش سوزی ها اقدام کرده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین افزود: آموزش جوامع محلی، دانش آموزان در محل مساجد، پایگاه های بسیج و مدارس نیز در دستور کار قرار گرفته اند.

افزون بر این، وی با تامین تجهیزات نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون بیل آتش کوب تهیه و در اختیار دهیاری ها، شوراها و پایگاه های انتظامی قرار گرفته اند همچنین یک دستگاه دمنده به مبلغ 40 میلیون تومان و دستگاه پمپ آب نیز خریداری شده اند.

وی یادآور شد: تدوین طرح پیشگیرانه اطفاء حریق با همکاری جوامع محلی در دستور کار قرار گرفته است که درصدد هستیم تشکل هایی با همکاری این جوامع محلی فعال کنیم و آنها را آموزش دهیم تا آنان مردم را برای مراقبت از اراضی ملی آموزش دهند.

در عین حال، سرهنگ حیاتی از کمبودها نیز گلایه کرد و در این باره گفت: هم اکنون به شدت با کمبود نیروی حفاظتی برای مراقبت از اراضی روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی دارای دو میلیون هکتار اراضی ملی است که این سطح فقط با 50 نیروی حفاظتی مراقبت می شود که این تعداد نیرو برای امر مراقبت از اراضی ملی بسیار کم است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: این اداره کل برای مراقبت از اراضی ملی به شدت با کمبود اعتبارات روبرو است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: این اداره کل همچنین با تامین یک فروند بالگرد نیز نیاز دارد.

سرهنگ حیاتی یادآور شد: با توجه به اینکه تمامی شهرستان های خراسان شمالی باید از پایگاه های اطفاء حریق برخوردار شوند، با این وجود، هیچ شهرستانی از این پایگاه برخوردار نیستند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک