شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس علمی و فناوری | کد خبر: ۲۷۹۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ساعت ۱۳:۴۳
کشاورزان :

نگرانی کشاورزان خراسان شمالی از تاخیر در کشت پاییزه

82 هزار کشاورز خراسان شمالی که حدود 10 درصد جمعیت این استان 863 هزار نفری را تشکیل می دهند به علت نبود بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری (مهر ماه) تاکنون نگران کشت پاییزه خود هستند.
نگرانی کشاورزان خراسان شمالی از تاخیر در کشت پاییزه

به گزارش پایگاه خبری شیروان ، به نقل از ایرنا، بخش کشاورزی رکن اساسی اقتصاد خراسان شمالی است و اشتغال در این حوزه بیش از 2 برابر میانگین کشوری است اما، خشکسالی های متوالی و نبود بارندگی در سال زراعی جاری موجب شده که کشت پاییزه به تاخیر بیفتد.
از سویی خشکیدگی یا کاهش منابع آبی استان و کاهش نزولات جوی که ناشی از 18 سال خشکسالی پیاپی در خراسان شمالی است اکنون کشاورزی این استان را در معرض تهدید قرار داده و کشاورزان برای رفع این معضل از مسئولان درخواست کمک دارند.
این در حالی است که کشاورزی اصلی‌ترین منبع درآمد، اشتغال و محور حیات استان خراسان شمالی محسوب می‌شود و با کوچک‌ترین تأثیری در وضعیت آن، خیل عظیم کشاورزان دچار ضرر و زیان‌های هنگفت شده و در ادامه بیکاری، مهاجرت، خالی از سکنه شدن روستاها، کاهش تولید محصولات کشاورزی و حاشیه‌نشینی تشدید می‌شود.
خشکسالی ها متوالی سطح کشت گندم در خراسان شمالی را کاهش داده به طوری که سطح کشتزارهای آبی گندم استان از 55 هزار هکتار در سال 92 اکنون به 49 هزار هکتار رسیده است.
با توجه به تاخیر کشت پاییزه و نگرانی کشاورزان آنان بر اصلاح بذور، بهینه سازی محصول، انتخاب ارقام مناسب از اقلیم منطقه ای، استفاده از ارقام زودرس و میان رس به جای ارقام دیر رس، استفاده از گیاهان کم آب طلب و مقاوم به خشکی و ... نیز تاکید دارند.
یکی از کشاورزان خراسان شمالی با اشاره به اینکه خشکسالی و کاهش بارش ها موجب ایجاد خسارت های بسیاری در بخش کشاورزی شده گفت: باغ ها و مزارع کشاورزی در این استان با کمبود منابع آب روبرو شده و کمبود آب در این استان بسیار وخیم شده است.
فرخ الله آبادی در گفت و گو با خبرنگارما اظهار کرد: بسیاری از مزارع کشاورزی از زیر کشت خارج شده اند و با نگاهی به باغ ها و مشاهده درختان متوجه می شویم که سرسبزی گذشته را ندارند و در مسیر خشک شدن قرار گرفته اند.
وی تغییر الگوی کشت و رفتن به سمت محصولات کم آب بر در استان را از برنامه های پیشنهادی عنوان کرد و گفت: سطح زیرکشت برخی محصولات مانند گندم، جو، کلزا و... در سال های اخیر کاهش چشمگیری در خراسان شمالی داشته است.
یکی دیگر از کشاورزان می گوید: کشاورزی متکی به منابع آب های سطحی است که یکی از علل تاخیر کشت پاییزه این است که کشاورزان منتظر بارش باران هستند تا کشت و کار خود را انجام دهند.
اسد برزویی اظهار کرد: اکنون در آخرین روزهای پایانی دومین ماه فصل پاییز هستیم و تاخیر در کشت موجب می شود آن میزان درآمدی که از این ناحیه داشتیم سال آینده نداشته باشیم.
وی توسعه کشت گلخانه ای را به جای کشت فضای باز برای تاخیر در کشت پاییزه و کاهش بارندگی ذکر کرد و گفت: کشت گلخانه ای افزون بر افزایش کمی و کیفی محصول، صرفه جویی قابل توجه در مصرف و اشتغال را نیز به همراه دارد.
یکی دیگر از کشاورزان از افزایش تولید به عنوان یکی از بزرگترین انتظارها از بخش هایی مانند کشاورزی و باغداری و ... یاد کرد و گفت: باید برای افزایش تولید نهاده ها و کالاهای اساسی گام برداشت تا وابستگی به واردات در این بخش کاهش یابد.
مجتبی عظیم پور با بیان این که نمی توان بر مبنای یک منبع تولید، محور توسعه یک منطقه را تعیین کرد افزود: با توجه به مشکلات پیش روی کشاورزی و تجربه های آن در سال های اخیر مسئولان باید چاره ای بیندیشند زیراکه محور توسعه را باید بر مبنای وضعیت اقتصادی یک منطقه در مسیر رشد اقتصادی حتی در مسیرتوسعه ملی یک منطقه در نظر گرفت.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی هم گفت: هم اکنون این استان 28 هزار کیلومتر مربعی شمال شرق کشور در زمره 3 استان اول از لحاظ خشکسالی شدید تا بسیار شدید قرار گرفته است.
مهری هاشمی اظهار کرد: مجموع بارندگی های این استان از اول فروردین ماه تا 30 مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، در بیشتر ایستگاه های استان 55درصد کاهش دارد.
وی میانگین بارش استان در 7 ماه امسال را 63.5 میلی متر دانست که تاثیر زیادی در کاهش آب های سطحی و سفره های زیرزمینی داشته است.
وی گفت: بیشترین کاهش بارش در بین ایستگاه های هواشناسی استان مربوط به ایستگاه شیروان با 71 درصد و بجنورد 62 درصد بوده است.
برداشت بی رویه از منابع آب در چند دهه اخیر هم در خراسان شمالی باعث کسری آب در آبخوان های زیرزمینی خراسان شمالی شده و به گفته مدیر عامل آب منطقه ای خراسان شمالی میزان این کسری یک میلیارد و 819 میلیون متر مکعب است.
سیدابراهیم علوی با اشاره به اینکه دشت اسفراین 16 متر کاهش سطح آب در دو دهه داشته است گفت: این دشت در مجموع با 936 میلیون متر مکعب کسری مواجه است.
وی وضعیت منابع آب زیرزمینی در دشت های استان را به علت برداشت های بی رویه و هم چنین وقوع خشکسالی های متوالی نگران کننده خواند و گفت: منابع آب زیرزمینی استان در دشت های اسفراین، جاجرم و صفی آباد به سمت شور شدن می رود.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی دارای 344 هزار هکتار عرصه باغی و کشاورزی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: امسال 188 هزار هکتار از مزارع این استان به کشت گندم و جو پاییزه اختصاص داده شده است.
عبدالله یوسفی در گفت و گو با خبرنگارما اظهار کرد: در راستای تدارکاتی که برای کشت پاییزه غلات و دانه های روغنی داریم برنامه ریزی برای کشت 47 هزار هکتار گندم آبی و 97 هزار هکتار گندم دیم است که در مجموع نسبت به سال قبل 6 هزار هکتار کاهش سطح کشت را پیش بینی کردیم.
وی گفت: برای این میزان سطح کشت بالغ بر 22 رقم گندم و جو و 14 هزار تن گندم و جو بذری برای زارعین تدارک دیده شده، همچنین منابع و تسهیلات لازم اعم از بانک کشاورزی و تسهیلات صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در اختیار گذاشته شده است.
یوسفی با بیان اینکه در زمینه جو بیش از 42 هزار هکتار سطح کشت مزارع آبی و جو است افزود: با توجه به اینکه بارش های پاییزی کم و با تاخیر انجام می گیرد به کشاورزانی که در مناطق دیم کاری کشت می کنند توصیه می شود کشت خشکه انجام دهند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به کشت خشکه گفت: در این صورت در شرایطی که نزولات و بارندگی حادث شد آمادگی سبز شدن را داشته باشند چون هر چه رو به جلور رویم فرصت کشت محدوتر می شود و شرایط کشت و کار کمتر می شود.
یوسفی با اشاره به مضرات و خطرات تاخیر در کشت پاییزه افزود: اگر در کشت دیم بارش حاصل نشود در اواخر فصل خطرات سرما ممکن است صورت گیرد و پتانسیل تولید را کم می کند و مصرف کود شیمیایی به کندی صورت می گیرد و عملکردها افت پیدا می کند.
وی گفت: برای کشت های وجینی( گوجه فرنگی، خیار، بادمجان) توصیه می شود کشاورزان از فضای گلخانه ای به جای فضای باز استفاده کنند چون علاوه بر مصرف کم آب باعث ایجاد اشتغال خواهد شد.
کشت پاییزه غلات در این استان از 15 شهریور ماه در مناطق سردسیر آغاز شده و تا نیمه اول آذرماه در مناطق گرمسیر ادامه دارد.
خراسان شمالی 344 هزار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی در این استان تولید می شود.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک