شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۹۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ساعت ۶:۵۳
گزارش/

واردات، رشته های طلای سفید را پنبه کرد/رقیبان قدرتمندی که مقابل حلقه های نامتصل صنعت پنبه قد علم کرده اند

هر چند هزینه تولید پنبه در کشور بالا است و قیمت های کنونی خرید نیز خستگی یک فصل کاشت تا برداشت را از تن پنبه کاران به در نکرده است، در عین حال، در این شرایط کشاورزان با رقیب قدرتمندی به نام واردات محلوج و نخ از آسیای میانه مواجه شده اند که رنج آنان را مضاعف کرده است.
واردات، رشته های طلای سفید را پنبه کرد/رقیبان قدرتمندی که مقابل حلقه های نامتصل صنعت پنبه قد علم کرده اند,

به گزارش عصر اترک، پنبه، محصولی که معروف است به طلای سفید، این محصول از جمله محصولات مهم و استراتژیک کشور محسوب می شود که هر ساله بخشی از سطوح اراضی کشاورزی استان ها برای پاسخ به نیاز صنعت نساجی کشور را به خود اختصاص می دهد.

خراسان شمالی که از دیر باز نشان با کیفیت ترین محصول تولیدی پنبه در کشور را به خود اختصاص داده است، این روزها پنبه کاران و کارخانجات پنبه پاکنی اش از وضعیت بازار خرید و فروش رضایتی ندارند.

با توجه به اینکه سطح زیر کشت پنبه در خراسان شمالی در سال جاری در مقایسه با سطح زیر کشت سال گذشته هزار هکتار افزایش یافت و به سطح زیر کشت شش هزار و 300 هکتاری رسید و پیش بینی می شود که محصول برداشتی پنبه امسال استان از 12 هزار و 500 تن سال گذشته به 17 هزار تن برسد، با این وجود، در این فصل برداشت نه پنبه کاران و نه کارخانجات پنبه پاکنی از وضع قیمت های خرید توافقی رضایتی ندارند  همچنین آنان از اقدام دیر هنگام وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی نیز گلایه کرده اند.

هر چند که هزینه تولید محصول پنبه در کشور بالا است و قیمت های کنونی خرید نیز خستگی یک فصل کاشت تا برداشت را از تن آنان به در نکرده است، در عین حال، در این شرایط آنان با رقیب قدرتمندی به نام واردات محلوج و نخ از آسیای میانه مواجه شده اند که رنج آنان را از این وضعیت بیشتر کرده است.

علاوه بر این، بهره برداران زنجیره صنعت پنبه در استان همچنین از عدم برخورداری اشان از طرح های حمایتی تعریف شده در برنامه اقتصاد مقاومتی و تسهیلات با کارمزدهای بالا و وثایقی که امکان تهیه آن بسیار سخت است نیز گلایه کرده و خواستار توجه جدی تر مسئولان بر ماندگاری این صنعت شده اند.

 

واردات محلوج موجب کاهش قیمت خرید توافقی پنبه شد

در همین راستا، ناطقی، از پنبه کاران قدیمی شهرستان مانه و سملقان در فصل برداشت پنبه از وضعیت چرخه صنعت پنبه در استان می گوید: درحالیکه هزینه تولید پنبه بالا است، متاسفانه قیمت خرید توافقی وش پنبه از سوی کارخانجات پنبه پاکنی پایین است.

ناطقی با بیان اینکه فصل برداشت پنبه از مهر ماه شروع شده است، می افزاید: کارخانجات پنبه پاکنی است در سال جاری با قیمت سه هزار و و 50 و سه هزار و 100 تومان در هر کیلو گرم به خرید وش پنبه از پنبه کاران اقدام کرده اند و این در حالی است که قیمت وش پنبه در سال گذشته در هر کیلو گرم سه هزار و 100 تا سه هزار و 250 تومان بود.

 

وی که علت اصلی پایین بودن قیمت خرید پنبه توافقی از سوی کارخانجات پنبه پاکنی را کمبود نقدینگی این کارخانجات می داند، عنوان می کند: آنان نیز وش پنبه فرآوری شده ( محلوج ) را به صورت اقساطی به نساجی ها می فروشند که این وضعیت موجب شده است تا همیشه پایه های این صنعت بلنگد.

ناطقی وی همچنین خاطر نشان می کند: نکته جالب توجه این است که با آغاز فصل برداشت پنبه برخی از کارحانجات پنبه پاکنی و نساجی ها به واردات محلوج و نخ از آسیای میانه و یا واردات نخ از هند اقدام می کنند که این واردات موجب می شود که قیمت وش پنبه داخلی بسیار افت کند.

در عین حال، وی یادآوری می کند: با توجه به افت قیمت خرید وش پنبه در سال جاری، دولت پس از گذشت یک ماه و نیم از فصل برداشت طی چند روز اخیر نسبت به خرید تضمینی وش پنبه از طریق سازمان تعاون روستایی اقدام کرده است.

ناطقی در بخشی دیگر از صحبت هایش از پا پس کشیدن واحدهای روغن کشی کشور از خرید پنبه دانه ها از پنبه کاران نیز گلایه می کند و می گوید: متاسفانه محصول پنبه دانه، پنبه کاران با قیمت بسیار پایین صرف خوراک گاوداری ها می شود.

 

افت قیمت خرید پنبه در مقابل هزینه بالای تولید

رضا، از دیگر پنبه کاران شهرستان مانه و سملقان نیز می گوید: پنبه کاران برای جمع آوری پنبه باید حتما از کیسه های نخی استفاده کنند، اما پنبه کاران نتوانسته اند که تسهیلاتی ارزان قیمت را دریافت کنند تا بتوانند کیسه های نخی را خریداری و جایگزین کیسه های پلاستیکی بکنند.

وی تصریح می کند: وقتی رشته های نایلونی کیسه های پلاستیکی وارد محصول وش پنبه برداشت شده، شود کیفیت وش پنبه را کم می کند و قیمت فروش این محصول نیز بسیار افت خواهد کرد.

کمالی از دیگر پنبه کاران با سابقه شهرستان مانه و سملقان نیز اظهار می کند: با توجه به ادامه خشکسالی ها، کاهش بارندگی ها و گرم شدن هوا، برداشت پنبه این محصول پر آب طلب در سال جاری کاهش یافت.

وی می گوید: درحالی با کاهش برداشت مواجه شده ایم که قیمت این محصول نیز افت پیدا کرده و این در حالی است که هزینه تولید این محصول بالا است.

کمالی خاطر نشان کرد: هم اکنون قیمت خرید توافقی وش پنبه از سوی کارخانجات پنبه پاکنی سه هزار و 100 تومان در هر کیلو گرم است که 150 تومان آن صرف هزینه های حمل و نقل می شود.

در عین حال، وی یادآوری می کند: در حال حاضر کارخانجات وش پنبه را به صورت اقساطی از پنبه کار می خرند درحالیکه پنبه کاران بدهکار به بانک ها هستند.

کمالی می افزاید: درحالیکه برداشت پنبه از مهر ماه شروع شده است و تاکنون نیز خریداران اصلی این بازار، کارخانجات پنبه پاکنی بوده اند، دولت طی چند روز اخیر برای بهبود به بازار فروش این محصول از طریق سازمان تعاون روستایی اقدام کرده است.

افزون بر این، وی یادآوری می کند: در فصل برداشت، متاسفانه واردات محلوج و نخ از آسیای میانه توسط کارخانجات پنبه پاکنی و نساجی ها آسیب جدی را به قیمت خرید و ش پنبه داخلی وارد می کند.

 

واردات محلوج و نخ توسط نساجی ها با ارز مبادله ای

قشلاقی، مدیر یک کارخانه پنبه پاکنی در شهرستان مانه و سملقان نیز درباره وضعیت خرید و فروش محصول پنبه از پنبه کاران استان اظهار کرد: از مهر ماه خرید وش پنبه اقدام کرده ام، یک ماه نخست را به صورت نقد خریداری کردم اما مابقی راه را به صورت خرید اقساطی ادامه داده ام زیرا با کمبود نقدینگی روبرو شده ام.

قشلاقی با تصریح بر این مطلب که برای خرید این محصول نقدینگی زیادی نیاز است، عنوان می کند: متاسفانه از هیچ حمایتی برای تامین سرمایه در گردش برخوردار نشدم.

 

وی با بیان اینکه برنامه اقتصاد مقاومتی تعریف شد تا از تولید حمایت شود، می گوید: اعطای تسهیلات حمایتی برنامه اقتصاد مقاومتی با کارمزد بالا و مطالبه وثایق است که به راحتی نمی توان تهیه کرد.

افزون بر این، قشلاقی عنوان می کند: در چنین شرایطی، متاسفانه  با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت از محل ارز مبادله ای به نساجی های کشور اجازه واردات محلوج و نخ داده می شود.

وی می افزاید: نساجی ها به جای اینکه از تولید داخلی حمایت کنند به واردات رو آورده اند و محصول پنبه داخلی را نیز به صورت اقساطی خریداری می کنند.

 

کیسه های پلاستیکی، کیفیت پنبه را کاهش داده است

اصغر زاده، کارپرداز واحد پنبه پاکنی نخ ریسی در شهرستان مانه و سملقان نیز عنوان می کند: هزینه تولید محصول پنبه در کشور بالا است، درحالیکه قیمت واردات پنبه از آسیای میانه به داخل کشور ارزان تر است.

وی می افزاید: بنابراین واحدهای نخ ریسی و نساجی ها مجبور هستند که به واردات محلوج و نخ اقدام کنند.

اصغر زاده همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه در داخل کشور محصول پنبه در کیسه های پلاستیکی جمع آوری می شود، می گوید: این روش موجب شده تا کیفیت این محصول کاهش یابد در حالیکه محلوج و نخ وارداتی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

جهاد کشاورزی فقط می تواند حامی تولید تا خرید تضمینی باشد

محمد جواد تشکری یزد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره حلقه های تولید تا فروش زنجیره صنعت پنبه در استان اظهار کرد: با توجه به اینکه هزینه تولید محصول پنبه داخلی بالا است، بنابراین تدابیری برای کاهش این هزینه های تولید اندیشیده شده است که بهره برداران باید به این دستور العمل ها توجه کنند و آنها را به کار ببرند.

به گفته تشکری، استفاده از ارقام بذری مرغوب و استفاده از روش های کشت مناسب به ویژه در راستای کاهش مصرف را به تمامی بهره برداران توصیه می کنم.

 

وی همچنین بر مکانیزه شدن مراحل کاشت تا برداشت در مزارع پنبه تاکید کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان تاکنون توانسته یک دستگاه کمباین برای برداشت پنبه تهیه کند که در اختیار بهره برداران قرار گرفته است که امیدوار هستیم تعداد آنها طی سال های آتی افزایش پیدا کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم که از سال های آینده پنبه کاران با انجام کشت های نشایی در استان حمایت کنیم تا تمامی این اقدامات موجب شوند هزینه تولید کاهش پیدا کنند.

در عین حال، تشکری با اشاره به آغاز فصل برداشت پنبه در استان، اعلام کرد: با آغاز فصل برداشت قیمت خرید توافقی در بازار افت داشت که سرانجام وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید تضمینی محصول پنبه با کف قیمت دو هزار و 77 تومان و هفت ریال در هر کیلو گرم ورود کند که هم اکنون دو مرکز واقع در شهرستان مانه و سملقان و اسفراین نسبت به این خرید تضمینی اقدام کرده اند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی که حامی تولید است، بر اساس، قانون در این زنجیره فقط می تواند حامی حلقه های تولید تا خرید تضمینی باشد، خاطر نشان کرد: نظارت، مدیریت و حمایت، از دیگر حلقه های زنجیره صنعت پنبه در مراحل فروش توافقی محصول پنبه در کارخانجات تا رسیدن به دست مشتری بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی درباره استفاده از کیسه های پلاستیکی به جای کیسه های نخی در زمینه جمع آوری محصول پنبه در مزارع نیز اظهار کرد: طی 15 سال اخیر به تمامی کشاورزان اعلام کرده ایم که از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنند و به تمامی کارخانجات پنبه پاکنی نیز اعلام شده است که از محصول پنبه جمع آوری شده در کیسه های پلاستیکی را نخرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: با توجه به اینکه خریداران این محصول در مزارع تصفیه چی های کارخانجات پنبه پاکنی هستند، نمی توانیم آنها را کنترل کنیم.

تشکری درباره امکان حمایت ار پنبه کاران برای تهیه کیسه های نخی نیز عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی این اختیار را ندارد که کیسه های نخی در اختیار پنبه کاران قرار دهد و خود پنبه کاران باید کیسه های نخی را خریداری کنند.

 

عدم استقبال کارخانجات پنبه پاکنی از طرح رونق تولید

سالاری، مدیر صنایع غیر فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک نیز عنوان کرد: در سطح استان هفت واحد پنبه پاکنی دارای مجوز فعال هستند که برای حمایت از این واحدها در سال گذشته طرح رونق تولید تعریف شده است و مدیران این کارخانجات برای برخورداری از این طرح آگاه شده اند.

سالاری با بیان اینکه در این طرح، مدیران این کارخانجات می توانند از تسهیلات سرمایه در گردش تا سقف دو میلیارد تومان با کارمزد 18 درصد برخوردار شوند، اظهار کرد: در سال جاری فقط دو واحد پنبه پاکنی به منظور دریافت تسهیلات سرمایه در گردش در سایت بهین یاب ثبت نام کرده اند که به بانک عامل معرفی شده اند.

وی افزود: دیگر کارخانجات پنبه پاکنی به علت کارمزد بالای این تسهیلات و تامین وثیقه از این طرح استقبال نکردند.

مدیر صنایع غیر فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره واردات محلوج و نخ در فصل برداشت پنبه نیز عنوان کرد: این واردات بر روی این صنعت از تولید تا فروش تاثیر منفی می گذارد.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک