شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۱/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۷۹۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ساعت ۰:۵۶

وقتی آسمان نبارید؛ پای طلای سرخ به دهستان گیفان رسید

جوان گیفانی هنگامی که کارمند اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان فاروج شد الگوی کشت طلای سرخ این شهرستان را برای روستای خود در شهرستان بجنورد که گرفتار خشکسالی شده است را به ارمغان آورد تا اشتغال کشاورزی در این منطقه همچنان پایدار بماند.

به گزارش خبرنگار عصر اترک، حسن  رضوانی، کشاورز زاده گیفانی وقتی کارمند اداره فرهنگ و ارشاد در شهرستان فاروج می شود، می بیند برخی از کشاورزان فاروجی بر اثر تشدید خشکسالی و کاهش بارندگی ها به زعفران کاری در مزراع خود روی آورده اند.

وی که سایه تلخ بلای خشکسالی و کاهش بارندگی های برف و باران در روستای گیفان از توابع شهرستان بجنورد را درک کرده بود، تصمیم می گیرد در کنار فعالیت کارمندی اش، تجربه زعفران کاری شهرستان فاروج را برای زادگاهش به ارمغان ببرد.

بنابراین او به کسب آموزش دوره های تخصصی کاشت، داشت و برداشت زعفران اقدام می کند و با بدست آوردن تجربه عملی در این زمینه در کنار زعفران کاران فاروجی، تصمیم می گیرد که به کشت زعفران در زادگاهش بپردازد.

حسن رضوانی، 36 ساله اهل روستای گیفان در سال گذشته برای نخستین بار در سطح دو هزار متر از زمین های کشاورزی پدرش به کشت زعفران اقدام کرد و در سال جاری نیز در سطح بیش از سه هزار متر، کشت زعفران را توسعه داد و این اقدام او میل به زعفران کاری را در میان سایر هم روستاییانش بوجود آورد ، وی از این اقدام خود در گفت و گو با عصر اترک توضیح می دهد.

 

در حال حاضر شغل اصلی شما چیست؟

کارمند اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان فاروج هستم.

 

پیشینه شغل خانوادگی شما چه بوده که به زعفران کاری روی آوردید؟

کشاورز زاده هستم و شغل اصلی اهالی روستای گیفان نیز کشاورزی و دامداری است.

کشاورزان این منطقه به طورعمده گندم و جو و ... کشت می کنند اما تا سال گذشته در این منطقه زعفران کاری انجام نشده بود.

 

 

با توجه به اینکه در اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان فاروج کارمند شدم، دیدم که زعفران کاری در این شهرستان رونق گرفته است، من هم در این شهرستان به کسب آموزش و تجربه درباره زعفران کاری پرداختم و کشت زعفران را یاد گرفتم.

حال با توجه به اینکه منطقه گیفان در شهرستان بجنورد به بلای خشکسالی و کاهش بارندگی دچار شده است بنابراین تصمیم گرفتم که در زادگاهم کاشت این محصول صادراتی را عملیاتی کنم، اما وقتی به این کشت اقدام کردم برخی از هم روستاییانم کارم را نقد کردند و باور نداشتند که این محصول در منطقه گیفان به بار بنشیند.

 

از چه سالی و به چه صورتی به کشت زعفران اقدام کردید؟

در نیمه نخست سال گذشته در سطح دو هزار متر از اراضی کشاورزی پدرم کشت زعفران را به صورت دانه تسبیحی و کرتی انجام دادم و امسال نیز سه هزار و 500 متر از اراضی کشاورزی خود را به کشت این محصول اختصاص دادم.

 

نکته قابل تامل در کشت زعفران نوع خاک ( لوم شنی ) و تفاوت محرز با سایر محصولات از لحاظ آبی است که عمدتا در نیمه دوم سال نیاز به آب دارد درصورتیکه سایر محصولات در نیمه اول سال نیازمند آبیاری هستند و منطقه تات نشین گیفان از این حیث دارای شرایط مناسبی برای کشت این محصول است.

پیاز زعفران، پس از چند سال به بار می نشیند؟

از همان سال اول پیاز زعفران به گل می نشیند که برداشت دو سال نخست باردهی این محصول کم است اما طی سال های سوم تا پنج، باردهی این محصول زیاد می شود.

 

آیا شما در همان باردهی سال اول به برداشت زعفران اقدام کردید؟

بله که البته از باردهی سال اول برداشتم راضی بودم.

 

آیا از برداشت و فروش سال قبل خود رضایت دارید؟

هزینه کاشت زعفران بالا است که برای کاشت یک هکتار زعفران باید 50 میلیون تومان هزینه صرف شود بنابراین نباید در سال اول برداشت محصول انتظار به دست آوردن هزینه صرف شده را داشته باشیم.

اما در سال های بعد وضعیت درآمدی بهتر و بهتر می شود.

 

هزینه کاشت زعفران در سال گذشته را چطور تهیه کردید؟

هزینه کاشت زعفران در سطح دو هزار متر از اراضی پدری ام را از سرمایه شخصی ام پرداختم اما امسال برای کشت زعفران در سطح سه هزار و 500 متر دیگر، تسهیلات طرح پشتیبان مشاغل خانگی به مبلغ 20 میلیون تومان دریافت کردم.

 

آیا شما برای تغییر کشت غلات به زعفران در اراضی کشاورزی اتان از سازمان جهاد کشاورزی راهنمایی و مجوز گرفتید؟

سال گذشته که برای تغییر کشت مجوزی نگرفتم اما امسال برای اینکه از تسهیلات مشاغل خانگی برخوردار شوم مجوز گرفتم.

 

آیا برای دریافت تسهیلات دچار مشکل شدید؟

برای اینکه تسهیلات دریافت کنم به سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مراجعه کردم که همین جا از همکاری خوب کارکنان این دو نهاد تشکر می کنم و بدون هیچ مشکلی به بانک معرفی شدم اما بانک عامل برای اعطای تسهیلات مشاغل خانگی معرفی سه کارمند رسمی به عنوان ضامن را از من مطالبه کردد تا 28 میلیون تومان تسهیلات بدهند که برای معرفی این ضامن ها بسیار اذیت شدم اما سرانجام با معرفی دو کارمند توانستم با معرفی دو کارمند رسمی مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنم و امسال این تسهیلات را برای کشت زعفران هزینه کردم.

نقدی که در این خصوص به بانک های عامل دارم این است که با توجه به اینکه اعتبارات این تسهیلات از طرف دولت ابلاغ می شود بایستی با ایجاد بروکراسی محدود و تسهیل در روند ارائه وام، زمینه ایجاد مشاغلی از این قبیل فراهم شود.

بازار فروش سال گذشته زعفران چطور بود؟

سال گذشته توانستم گل و کلاله زعفران را به نرخ روز بفروشم چون ایستگاه های خیلی زیادی برای خرید و فروش زعفران فعال بودند و در زمینه فروش با هیچ مشکلی روبرو نشدیم.

 

آیا سایر هم روستاییان منطقه شما به کشت این محصول رغبت پیدا کرده اند؟

بله، از زمانیکه این کشت را انجام داده ام، هم روستاییان درباره شیوه کاشت و برداشت این محصول از من سوال کردند، با توجه به اینکه من دوره های تخصصی کاشت و برداشت این محصول را در فاروج آموزش دیده ام بنابراین اطلاعاتم را در اختیار آنان قرار دادم.

در همین باره باید بگویم که امسال در منطقه گیفان دو نفر دیگر نیز در سطح هزار متر زعفران کاشتند که از تاثیر گذاری خود در این زمینه خوشحال هستم.

 

در منطقه گیفان برای زعفران کاری با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

نبود تجهیزات کاشت و سله شکنی از مهمترین مشکلات کاشت زعفران در این منطقه است که موجب ضعیف شدن کلاله زعفران خواهد شد.

 

آیا شما به صورت خانوادگی زعفران کاری را انجام می دهید؟

امسال خانواده ام ( پدر، مادر بردار ) برای زعفران کاری کمکم کردند و آنها قصد دارند که سال آینده بخشی از زمین های خود را به کشت زعفران اختصاص دهند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
امیر ترابی | 1396/10/12
0
0
خیلی عالی من بچه تهرانم موفق باشی
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک